2015-12-19, 21:49
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Inte ett lagligt alternativ. Så länge de inte är vräkta kan de inte lagligen hindra dem att gå in och ut. Väktarna skulle begå brott om de nekade tillträde. Faktum är att det skulle ge ryssarna rätt till att envarsgripa väktarna.

Det kan jämföras med t.ex hyresvärdar som vill vräka hyresgäster inte har rätt att byta lås och hindra tillträde till boendet innan hyresgästerna blivit lagligt vräkta(dvs av KFM).
Man får inte på eget bevåg vräka någon eller hindra tillträde till bostad/egendom.
Tja... de boende har inget hyresavtal med fastighetsägaren så situationen är lite annorlunda. Men du har nog rätt i att det inte går att spärra av direkt, utan man får be Kronofogden flytta på förra ägarna.

https://www.kronofogden.se/Hurdukoperfastighet.html
Citat:
Om den tidigare ägaren inte har flyttat ut när du har rätt att tillträda fastigheten kan du vända dig till oss och be om hjälp att få tillträde till det du köpt.

Nya ägarna har varit snälla som inte har begärt handräckning redan. Blir verkligen spännande när/om de gör det. Skulle inte förvåna mig om ryssarna brände ner fastigheten hellre än att lämna över den, de erkänner ju inte skulden som är grunden till allt det här.
Citera
2015-12-19, 22:00
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidasII
Utmätning drevs igenom av en tysk affärsman som efter försäljningen fick köpeskillingen (12 miljoner) minus ev avgifter.
Rysslands hämnd, om det går längre än att vattnet stängs av kommer nog bli kostsam.
Det är dessutom polisen som står för kostnaden när väktare är stationerade utanför dygnet runt med bil.
De stod där i flera månader förra vintern och i våras.
Det är ofta förknippat med en kostnad att upprätthålla lagarna, det får man acceptera. Men visst är det väldigt olyckligt om Sveriges internationella relationer försämras på grund av det här. Dock är Ryssland redan en paria i och med deras Ukrainska äventyr så det kanske inte påverkar handel och liknande så mycket.
Citera
2015-12-19, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Den nya ägaren är ju Stefan Häge, som bla var advokat åt Joakim Posener, man kan nog utgå för att han bara är målvakt åt ett främmande land som vill reta Ryssland och också skapa problem för Sverige

Är bägge två stora finansiella bluffmakare som har en del saker gemensamt - att de tex gick i samma grundskola (på Lidingö)

Stjärnvägen har man ju observerat - jag har som har utsikt.

Det är absolut ingen tvekan om att det försiggår "statlig verksamhet" i den byggnaden - Det är klart och tydligt - utom all rimlig tvivel - i över 40 år.
Citera
2015-12-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krutoman
Är bägge två stora finansiella bluffmakare som har en del saker gemensamt - att de tex gick i samma grundskola (på Lidingö)

Stjärnvägen har man ju observerat - jag har som har utsikt.

Det är absolut ingen tvekan om att det försiggår "statlig verksamhet" i den byggnaden - Det är klart och tydligt - utom all rimlig tvivel - i över 40 år.

Jag tror att det är utbrytare fraktioner inom Sovjetiska/Ryska staten som inte tycker att det är så roligt att lämna sina bekväma hem.

Det var MYCKET LÄNGE sen man kunde avlyssna radiosignaler - på det sättet man föreställer sig spioneri.

Huset fungerar som en sambandscentral för alla perversa agenter - som tror att signalspaning är högsta mode. En fristat för fallna agenter?? Som kan roa sig på stureplan.

Eftersom Lidingö är späckat fett med ambassader - som signalerar - så tror man kanske i en kalla krigs hjärna att man skulle kunna snappa upp radiovågor på ett sätt som motiverar husets fortsatta existens. (jag kan tex tänka mig att negerambassadörer ringer hem till negerland på klarspråk - och då kan det vara intressant om man nu intresserar sig för negerländer)
Citera
2015-12-19, 22:46
Moderator
Hamilkars avatar
Till PI enligt överenskommelse för sammanslagning med därstädes befintlig tråd (FB) Ryskt ambassadhus till salu.

Brott och brottsbekämpning --> Politik - Inrikes
/Moderator
Citera
2015-12-19, 23:12
Moderator
Tinuviels avatar
Trådar sammanfogade. Rubrik justerad.

// mod
Citera
2015-12-20, 01:28
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej, El och vatten är på. Vattnet stängdes av men sattes på igen av "okänd".
Och har stängts av igen. Elen är svårare stänga av, iaf den vanliga vägen. Det går lätt ordna den ovanliga vägen.
Citera
2015-12-20, 05:48
Medlem
Svärjes avatar
Det som pågår just nu följer rysk mentalitet på samtliga plan numera. De följer lagar och regler som passar dem för tillfället.

--
Putler Kaput
Citera
2015-12-20, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Och har stängts av igen. Elen är svårare stänga av, iaf den vanliga vägen. Det går lätt ordna den ovanliga vägen.

Varför går det inte att stänga av elen? det borde väll vara lätt? Betalar ockupanterna för elen?
Citera
2015-12-20, 14:51
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Varför går det inte att stänga av elen? det borde väll vara lätt? Betalar ockupanterna för elen?

Dom betalar ingenting i hyra och troligen inte för el heller. Det finns ingen som bor i huset enligt dom själva. Sätt huset i blockad. Släpp endast ut folk därifrån stäng av el och vatten så kommer dom nog ut eller så börjar dom på att betala hyra.
Citera
2015-12-20, 15:19
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Utan att riktigt veta vad jag talar om så tycker jag att man borde kunna hindra folk från att gå in i huset? Dvs att låta dem lämna fastigheten och när de vill återkomma kräva någon sorts 'bevis' för att de faktiskt äger rätt att göra så, typ hyreskontrakt etc.

I övrigt så känns hela skiten lite som rättshaveri från båda sidor.
Citera
2016-01-01, 22:33
Medlem
Ninjor1987s avatar
Finns det några nyheter eller nytt skvaller om Ryska huset? Det var ett tag sen jag såg något online, så jag är ytterligt nyfiken på hur dramat utvecklat sig sen senast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in