2012-08-21, 21:36
Medlem
Knügens avatar
Enligt en artikel i DI så bor det 40 familjer med diplomatisk immunitet i det omtvistade Ryska ambassadhuset på Lidingö. Huset är fö. till salu pga. att Sverige utmätt det på begäran av en tysk som känner sig snuvad av Ryssland. Helkonstigt bara detta, varför bryr vi oss alls om denna tysk?

Länk till artikeln: http://www.di.se/artiklar/2012/8/21/uppskruvat-infor-visning-av-hus/

Nog för att Ryssarna är kända vurmare för knölig administration men detta låter ju som en groteskt stor beskickning, 40 familjer bör ju kunna vara ca. 100 personer, ungefär 10ggr. fler än vad jag upplever som en rimlig storlek på en beskickning.
Så min fråga är: Vad är det för folk som bor i huset och vad gör de här?
Citera
2012-08-22, 02:02
Medlem
CampzEhs avatar
Visst låter det som mycket, men en ambassad har en del att re med.
Ryssland är en mycket stor granne och vi har haft en hel del med varandra att göra genom årens lopp, på gott och ont.
Tycker nog att 40 personer borde räcka för en ambassad men då vi envist retar den ryska björnen, ifrågasätter dess demokrati och hur befolkningen behandlas så behövs nog en hel del för att skiten inte ska träffa fläkten.
Kom också ihåg alla ubåtsincidenter, det är nog klokt av Ryssland att ha folk på plats ifall fler sådana "olyckor" skulle ske.
Angående tysken har jag ingen aning om varför vi slickar dennes röv, men finns nog mer bakom det.
Citera
2012-08-22, 10:16
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Ingen kommer att våga köpa huset utom tysken som har krav på Ryssland. Sedan begär han avhysning av de som bor där vilket inte går om de är diplomater. Kul att Carl Bildt får lite problem han är så kaxig att han förtjänar ett litet dilemma.
Citera
2014-01-30, 02:03
Medlem
Nu är det ute snart för försäljning igen de har ändrat utropspriset och värdering. Ryssland hotar med att det kan få negativa konsekvenser om det blir en försäljning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18261922.ab
Citera
2014-01-30, 04:13
Medlem
Det är inte ovanligt att svenska kronkalle hjälper tyska kronkalle att driva in skulder och mäta ut prylar när svenskar är skyldiga pengar i Tyskland/till tyskar, men att göra det mot en nation på det här sättet verkar ju fullständigt jävla vansinnigt. Vad har Sverige att göra med det här?

(Att en familj är närvarande betyder inte att hela familjen jobbar på ambassaden, det borde ju vara uppenbart för precis vem som helst.)
Citera
2014-01-30, 12:50
Medlem
Christopher.s avatar
Mycket möjligt ryska staten tvångsförsäljer svenska hus i Ryssland. Scenariot är följande, en domstol i Botswana fastställer att svenska staten har en skuld till en privatperson i landet. Kronofogden skickar en förfrågan till Ryssland och driva in skulden. Ryska staten säljer svenska ambassaden.
Citera
2014-01-31, 04:32
Medlem
rex144s avatar
det är mycket svårt att tvångssälja utländsk beskickning,

samma problem har Polen , i Warszawa äger den ryska ambassaden flera fastigheter, de står tomma,
de vägrar lämna de,

http://telewizjarepublika.pl/upimage/L3VwbG9hZHMvbmV3cy9hbWJhc2FkYV8xLmpwZw,670,375,c.j pg

ett annan poblem är med skurkarna på den Nordkoreanska ambassaden i Warszawa,
de beställde en totalrenovering för 20 miljoner kronor av en polsk byggfirma,

men sen ville de inte betala, byggfirman vände sig till kronofogden, men en ambassad är immun mot kronofogden
ambassadören återkallades till Nordkorea och den nye ambasadören säger att han vet ingenting
"I know nothing!"

nu bor nordkoreaner i en lyxvilla och njuter av livet,
Senast redigerad av rex144 2014-01-31 kl. 04:34.
Citera
2014-02-18, 11:31
Medlem
MrOaikis avatar
Ryska handelskammaren såld - politiska effekter?

Då var byggnaden såld för 20 miljoner kronor. Hur tror ni de reella politiska effekterna blir?
Citera
2014-02-18, 12:19
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Då var byggnaden såld för 20 miljoner kronor. Hur tror ni de reella politiska effekterna blir?

Rättning: 20,5 miljoner.

Effekter? Ökad aktivitet i Östersjön!
Citera
2014-02-18, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Rättning: 20,5 miljoner.

Effekter? Ökad aktivitet i Östersjön!

Varför det? Vad tjänar Ryssland på det? Skulle jag vara Ryssland skulle jag sälja Svenska ambassaden i Moskva, garanterat.
Citera
2014-02-18, 12:40
Medlem
The moonmans avatar
Jag har inte hängt med i det här. Vad har den tyske affärsmannen för kopplingar till Sverige, varför säljs en rysk byggnad här?
Citera
2014-02-18, 13:17
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Varför det? Vad tjänar Ryssland på det? Skulle jag vara Ryssland skulle jag sälja Svenska ambassaden i Moskva, garanterat.

Varför? För att skrämma oss. Det är en sådan regim som Putin styr över.
Garanterat kommer det upp lite långdistansrobotar här och var som har "avstånd att spränga Stockholm" och så vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in