Citat:
Tidigare "ägaren" som nöjde sig med 12 miljoner var Kronofogden, fastigheten såldes på exekutiv auktion. Även om det kostar de nya ägarna 40 miljoner att få ut husockupanterna så var det en bra affär.
Utan att vara en juridisk expert så tror jag att det finns goda möjligheter att få ut tidigare boende från fastigheten. Diplomatisk immunitet innebär att du inte kan straffas för vad du gör, det är däremot tillåtet att hindra dig från att fortsätta begå brott. Alltså borde man kunna lyfta ut personer som begår olaga intrång. Alla som jobbar på en ambassad har heller inte diplomatisk immunitet per automatik.
Det kommer säkert ta ett tag att prata ihop Kronofogden, Polisen och Utrikesdepartementet innan en avhysning kan ske. Blir intressant att se vad ryssarna gör när vatten och el varit borta en vecka, det kan snabba på saker och ting.
Utan att vara en juridisk expert så tror jag att det finns goda möjligheter att få ut tidigare boende från fastigheten. Diplomatisk immunitet innebär att du inte kan straffas för vad du gör, det är däremot tillåtet att hindra dig från att fortsätta begå brott. Alltså borde man kunna lyfta ut personer som begår olaga intrång. Alla som jobbar på en ambassad har heller inte diplomatisk immunitet per automatik.
Det kommer säkert ta ett tag att prata ihop Kronofogden, Polisen och Utrikesdepartementet innan en avhysning kan ske. Blir intressant att se vad ryssarna gör när vatten och el varit borta en vecka, det kan snabba på saker och ting.
Du har viss nöd/nödvärnsrätt mot personer med diplomatisk immunitet. Polisen kan dock inte gripa dem för ett brott och för att de skall ha rätt att fysiskt ingripa så krävs det att det finns fara för liv eller att det är ett allvarligt brott.
Olaga intrång är inte nog för att få gripa eller fysiskt avvisa en person med diplomatisk immunitet.
Min bedömning är att möjligheterna för att kunna genomföra en vräkning är extremt begränsad.
Om de väljer att lämna självmant är en annan femma men risken är att det här kan fortgå i flera år.
Det kommer nog handla om diplomati mellan UD och ryssarna och jag skulle inte tro att UD är så där jättepigga på att bråka om det här. Ryssarna däremot har redan bråkat i 11år så jag misstänker att de inte tänker ge sig.