2012-08-21, 21:34
Medlem
Hej!

Jag sökte på skatteverket men hittade ingen tabell där det visar hur mycket skatt man ska betala beroende på vad man tjänar. Jag vet att jag sett en sådan förut där det var 10% från en viss summa till 50k (om jag minns rätt). Är det någon som har en direktlänk dit?

Fortsättningsvis så har jag en till fråga: Låt oss säga att man betalar 10% skatt från 20k-50k och 20% från 50-76(tror jag det var, minns verkligen inte, därför behöver jag länken) är det verkligen stenhårt på summorna? Jag ska nämligen utomlands i början på november så då kan jag ju gå minus på att jobba mer om jag kommer in på 50-76 eftersom jag betalar mer skatt, jag menar, jag måste alltså jobba en hel månad till för att jag ens ska "komma ifatt" 10%-skatten om ni förstår vad jag menar

Jag har haft ett sommarjobb och kommer tjäna runt 40-någonting. Jag kommer nu kunna bli inringd och jobba extra då och då men det blir alltså inte värt det utifall jag inte får jobba så och så pass mycket? Visst är det så det fungerar?

Förlåt för "wall of text", jag hoppas någon kunnig kan hjälpa mig med mina diverse frågor!

/ Rhytm
Citera
2012-08-21, 21:48
Medlem
Snälla, hjälp mig någon. Jag kommer att fortsätta bumpa tråden tills jag fått hjälp
Citera
2012-08-21, 21:50
Medlem
Den kommunala skatten har en fast skattesats/år.
Den statliga skatten skiktas på årsbasis.

http://www.skatteverket.se/svarpavan...3e8000166.html
Citera
2012-08-21, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhytm
Hej!

Jag sökte på skatteverket men hittade ingen tabell där det visar hur mycket skatt man ska betala beroende på vad man tjänar. Jag vet att jag sett en sådan förut där det var 10% från en viss summa till 50k (om jag minns rätt). Är det någon som har en direktlänk dit?

Fortsättningsvis så har jag en till fråga: Låt oss säga att man betalar 10% skatt från 20k-50k och 20% från 50-76(tror jag det var, minns verkligen inte, därför behöver jag länken) är det verkligen stenhårt på summorna? Jag ska nämligen utomlands i början på november så då kan jag ju gå minus på att jobba mer om jag kommer in på 50-76 eftersom jag betalar mer skatt, jag menar, jag måste alltså jobba en hel månad till för att jag ens ska "komma ifatt" 10%-skatten om ni förstår vad jag menar

Jag har haft ett sommarjobb och kommer tjäna runt 40-någonting. Jag kommer nu kunna bli inringd och jobba extra då och då men det blir alltså inte värt det utifall jag inte får jobba så och så pass mycket? Visst är det så det fungerar?

Förlåt för "wall of text", jag hoppas någon kunnig kan hjälpa mig med mina diverse frågor!

/ Rhytm

Förlåt men är du seriös?
Citera
2012-08-21, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tom.jones
Den kommunala skatten har en fast skattesats/år.
Den statliga skatten skiktas på årsbasis.

http://www.skatteverket.se/svarpavan...3e8000166.html

Oh, i see. Jag var alltså helt ute och cykla?
Citera
2012-08-21, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _blackened_
Förlåt men är du seriös?

Alternativ A: 10% under 50k säger vi. Det blir 4,9k skatt på 49k.
Alternativ B: Jag går över gränsen på 50k och betalar då 20% skatt och tjänar in låt oss säga 57k och betalar alltså 11400 i skatt. Det betyder att jag tjänar mest på att jobba efter alternativ A, det var så jag tänkte och därför var jag seriös. Men det verkar som jag var helt ute och cyklade när det gällde de gränsvärden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in