Citat:
Ursprungligen postat av Mrboi
Detta tillstånd när tankarna upphör, värderar du det högt? Om du ska försöka sätta ett ord på det vilket ord skulle du ge det?
Vad är det som kommer fram då allt upphör?
Många jag pratar med anser att detta tillstånd är ett zombie liknande tillstånd helt utan mening. Ett tillstånd då meningen med livet försvinner.
Jag anser att det enbart är vid detta tillstånd då man kan känna guds närvaro. Endast då kan man se sin sanning utan hinder.
Tillståndet är långt ifrån zombielikt..trots att tankar upphört finns ett RIKT inre liv..man kan säga att det inte enbart handlar om tillståndets eventuella fördelar,det handlar främst om att det är i fas med faktisk mänsklig utveckling..dvs..ett tillstånd alla kommer för eller senare i om dom anstränger sig i riktning mot personlig utveckling och andlig kunskap.
De omedelbara effekter som kan direkt kopplas till något positivt är att jag har alltid ett inre lugn,om känslor rör sig mot ytan och skapar rörelser..så kommer känslorna snart till ro..har aldrig mardrömmar..inga rädslor..och en fokusering/koncentration vilket krävs inom de områden jag rör mig i..hela känsloregistret är aktivt..och de barndomsminnen som tidigare färgade mina tankar/känslor och handlingar har ingen effekt längre..dom förlorade sin kraft då självinsikt/självkännedom frigjorde den energi som var bunden till dessa minnen.
Vad som kommer fram då du uppnår en inre stillhet är dels en inre harmoni/styrka..och samtidigt öppnar sig kanaler som annars är svåra att öppnautan stor ansträngning.
För att ta ett praktiskt exempel så har jag i många år verkat som konstnär..målandet ändrade radikalt karaktär då det inre kom till ro..och all konst jag idag skapar sker i meditativt tillstånd..vilket är lätt att uppnå då man har en inre stillhet.