2005-03-22, 23:49
Medlem
Pendeltågs avatar
:thumbsdow Efter att ha utnyttjat ett bonuserbjudande på en pokersite fick jag förra veckan WPT1 op DVD. Idag damp det ned en faktura från UPS, fraktbolaget på 249 kronor för tull. Avsändaren har angivit 20 dollar som värde, alltså mindre än 140 kronor, ändå vill de ha 249 kronor i tull på något som är en gåva.

Ringde därför upp UPS, som inte kunde ge något besked direkt. Däremot trodde hon jag talade med att det kanske skulle kunna vara tullfritt eftersom värdet var så lågt. Någon som vet vad som är rätt och fel?
Citera
2005-03-23, 02:10
Medlem
AndieXs avatar
Från tullverket.se:

För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från någon utanför EU gäller att:

* det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
* försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.

...så det ska gå bra. Ring och klaga igen!

Kan också tilläggas att anledningen till att det blir så mycket för en vara som är värderad till bara 140 kronor är att man även betalar moms på fraktkostnaden (som lär vara rätt fet med UPS), plus att de tar ut en expeditionsavgift som säkerligen överstiger hundra spänn.
Citera
2005-03-25, 23:20
Medlem
Pendeltågs avatar

Svaret jag fick från UPS var;

Citat:
Då avsändaren är ett Internet företag så måste sändningen alltid införtullas med
avgifter även om sändningen har skickats som en gåva.

Man kan enligt tullens regler inte motta en gåva ifrån ett Internet företag.

Du kan dubbelkolla denna information med Tullen: 0771- 23 23 23.

I mailet fanns även mailet som personen som svarade på mitt mail fått från deras kundservice:

Citat:
Och så lite mer jobb... Kan nån kolla..?

Citera
2005-03-25, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pendeltåg

I mailet fanns även mailet som personen som svarade på mitt mail fått från deras kundservice:

Usch, vilken låst värld vi lever i! Frihandel - en härlig, men ack så främmande utopi för makthavarna!
Citera
2005-03-25, 23:28
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
:thumbsdow Efter att ha utnyttjat ett bonuserbjudande på en pokersite fick jag förra veckan WPT1 op DVD. Idag damp det ned en faktura från UPS, fraktbolaget på 249 kronor för tull. Avsändaren har angivit 20 dollar som värde, alltså mindre än 140 kronor, ändå vill de ha 249 kronor i tull på något som är en gåva.

Ringde därför upp UPS, som inte kunde ge något besked direkt. Däremot trodde hon jag talade med att det kanske skulle kunna vara tullfritt eftersom värdet var så lågt. Någon som vet vad som är rätt och fel?

Tror dessvärre inte att det kan klassas som en gåva, precis som UPS har svarat dig. Vad som är en gåva bestäms tyvärr inte av Tullen i Sverige utan detta definieras i någon av EU:s förordningar på området. Jag är dock nästan säker på att det skall finnas någon form av personlig relation mellan givare och mottagare för att det skall räknas som en gåva.
Citera
2005-03-25, 23:30
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTek
Usch, vilken låst värld vi lever i! Frihandel - en härlig, men ack så främmande utopi för makthavarna!

USA är inte särskilt frihandelsvänliga mot EU och tvärtom. Dessvärre kan man i detta fall inte skylla Sverige för att gåvan beläggs med tull.
Citera
2005-03-25, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
USA är inte särskilt frihandelsvänliga mot EU och tvärtom. Dessvärre kan man i detta fall inte skylla Sverige för att gåvan beläggs med tull.
Nej, det är det jag menar! Lite tråkigt att man ska vara så låst till Europa.
Citera
2005-03-26, 12:46
Medlem
Dr.Dings avatar
Citat:

Citat:
Då avsändaren är ett Internet företag så måste sändningen alltid införtullas med
avgifter även om sändningen har skickats som en gåva.

Man kan enligt tullens regler inte motta en gåva ifrån ett Internet företag.

Du kan dubbelkolla denna information med Tullen: 0771- 23 23 23.

Låter helt sjukt.
Vad har INTERNET företag med saken att göra?
Så om det gällde en företag som aldrig har funnits på internet eller ens har en email, då är det okej med gåvor??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in