Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-08-21, 13:38
  #13
Medlem
Jag tror att folk helt enkelt inte betraktar pengarna som "sina" förrän skatten är betald. Lönen före alla skatter är mest en abstraktion, det är lönen efter skatt som är ens beskärda del av den gemensamma kakan. Därav inte heller någon större upprördhet över de övergripande skattenivåerna, man ser det som rätt och rimligt att en betydande andel av det som produceras i samhället fördelas via stat och kommun genom politiska beslut.
Citera
2012-08-21, 14:53
  #14
Medlem
Något det talades om inför valet 2006 var att det skulle lagstadgas (om jag minns rätt) att arbetsgivare skulle redovisa arbetsgivaravgift samt brutto och nettolön på lönsespecifikationerna.

Detta hade kanske hjälp till att upplysa svensken om hur mycket skatt man normalt betalar.

Någon som vet vad som hände med det förslaget?
Citera
2012-08-21, 18:35
  #15
Medlem
Durzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Jag tror att folk helt enkelt inte betraktar pengarna som "sina" förrän skatten är betald. Lönen före alla skatter är mest en abstraktion, det är lönen efter skatt som är ens beskärda del av den gemensamma kakan. Därav inte heller någon större upprördhet över de övergripande skattenivåerna, man ser det som rätt och rimligt att en betydande andel av det som produceras i samhället fördelas via stat och kommun genom politiska beslut.

Jo, precis en abstraktion som människor inte behöver bry sig om och därför inte får ett grepp om vad egentligen pengar går till.
Citera
2012-08-21, 18:37
  #16
Medlem
Durzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogganhoggan
Något det talades om inför valet 2006 var att det skulle lagstadgas (om jag minns rätt) att arbetsgivare skulle redovisa arbetsgivaravgift samt brutto och nettolön på lönsespecifikationerna.

Detta hade kanske hjälp till att upplysa svensken om hur mycket skatt man normalt betalar.

Någon som vet vad som hände med det förslaget?

Sant, det borde göras så man ser hur dyrt det egentligen är.

Sen ska man också tänka på att i vissa branscher är det inga problem alls att anställa folk som drar in gott om pengar. I vissa andra branscher så är det inte ens lönt att anställa.
Citera
2012-08-22, 02:29
  #17
Medlem
CampzEhs avatar
Skatterna höjs lite grann åt gången.
Jämför det med om du håller handen i en skål med vatten och varannan timme höjs temperaturen i vattnet med en grad. Du kommer inte märka något förrän hela din hand fått tredje gradens brännskada.
Samma sak med oss svenskar, enda skillnaden är att vi nog inte kommer märka något ens när vi har tredje gradens brännskada, utan snarare när hela handen lösts upp och försvunnit.

Vi betalar, är glada och tror att det vi betalar är det som krävs för att hålla maskineriet uppe när det i själva verket är maskineriet som spårat ur och vi nu betalar för skit vi inte vill ha och vi dessutom betalar överpris.

x: -Pengarna räcker inte till? Ska vi dra in på bistånden? Vi verkar ju inte vara i position att betala bistånd längre, vi skulle snarare själva behöva bistånd.

y: -Snicksnack, höj skatterna istället.
Citera
2012-11-09, 09:46
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Vilket land bor du i? I Sverige är den vanligaste momssatsen 25 procent, men det är ju bara en av många skatter som tas ut från det att du tjänar in pengarna tills du har varan i handen. Sedan har många varor extra skatter (och tullar) utöver moms. El, alkohol, tomma DVD-skivor, bränsle och tobak är några exempel.

Jag har i och för sig flyttat till varmare breddgrader men jag betalar ändå normalt sett 20% i moms när jag handlar i Sverige :-) Att det säljande företaget läger på 25% i moms är en sak men jag som konsument betalar 20% i moms av försäljningspriset. Räkna lite på det!!
Citera
2012-11-09, 09:49
  #19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Durzon
Hittar inget om en moms på 20%
Vi har 25
12
6

Och produkter som TV faller under 25%.

Försäljaren lägger på 25% moms på försäljningspriset. Jag betalar 20% i moms av försäljningspriset. Räkna lite på det och upptäck magin
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback