2012-08-24, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonCaesar
Ja, jag håller med, det är i mångt och mycket även min erfarenhet. När jag skrev "i det långa loppet" utelämnade jag givetvis den implicita slutsatsen att själva vägen dit förmodligen kommer att vara lång, pinsam, förudmjukande, och, if the shit hits the fan för vårt samhälle i stort, även farlig och smärtsam.

Vi har blivit arroganta och högfärdiga i vårt socialingenjör-konstruerade Babels Torn, vi tror att historiens och naturens lagar och förordningar inte längre gäller oss. Ju längre vi rör oss från det sunda och friska, desto mer skräckslagna blir vi för det. Våra verklighetsfrämmande experiment kommer att sluta i olycka.

Ja man får ju hoppas att det fortfarande finns en väg tillbaks, jag är inte direkt världens största optimist så vad jag tror och vad som egentligen kommer att ske är förhoppningsvis två skilda saker.

Vår välfärd blir vårt nederlag då folk vi för bekväma i bidragsparadiset Sverige, där man bara behöver jobba om man känner för det.
Man gör så här i andra länder också, Saudiarabien och Förenade arab emiraten tex. Dom har olja att sponsra sin idioti med, vi har ett knippe skog och ett par gruvor.

Man kan nästan jämställa det vi håller på med idag med att spotta de äldre generationerna i ansiktet, de som byggt upp vår välfärd med hårt arbete medan vi fjollar bort hela slanten på flumkultur och iphones med matchande atrealjer (pappa betalar). Känns lagom bra.
Citera
2012-08-24, 23:30
Medlem
micro: Du ser inget som helst samband mellan feminism/normkritik/genusdagis/postmodernism/etcetc och att vi ser en feminisering av män över tid?

Du avfärdar att kvinnors frigörelse (stannar inte längre hemma och lagar mat) och mäns nyvunna mjukhet skulle ha något med varandra att göra?
Citera
2012-08-25, 00:27
Medlem
Franz Bolzanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brun93
Skulle vilja fylla på listan med äldre män/killar(eller mentalt äldre i vissa fall, alla kvinntimmer köper inte det dock) och angående röst går även den skråvliga morgonrösten/whiskeyrösten hem.

Vill också plussa på radarskuggas debutinlägg. Synd är dock att dessa skribenter är relativt ovanliga i feministdelarna på detta forum , då rationella debattörer tröttnar ganska fort av inte helt oförklarliga skäl. Vill egentligen inte generalisera för hårt, men för att hårddra en aning, det är alldeles för många kvinnor ibland oss nordbor som är för "dumma", självcentrerade och/eller lata för att förstå vad som krävs av dem för att få en civilisation att fungera och ett trivsamt samhälle att leva i, för båda parter. Svälj hedern mina damer!

Det gläder mig att fler män än jag blivit rutinerade och luttrade med åren här i Sverige. Även om jag inte vill hårddra det lika långt som signatur Mihailovic gjorde, så ligger det mycket i den truismen att den nordiske mannen blivit för mjuk och för vek mot dagens krävande kärringar.

Lite mer gammeldags takter från pilsnerfilmerna skulle inte skada, och ett normalt fruntimmer gillar ju som bekant en karl som vet vad han vill.
Citera
2012-08-25, 06:41
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radarskugga
Vad en betydande del av de (alltså motståndare till feminismen, som den ser ut idag) vill ha, är erkännande och återupprättande av klassiska manliga värden och ideal. Det rör sig i grunden inte om ytliga och påklistrade macho-ideal eller fixa roller.

De anser att dessa manliga värden och ideal går förlorade i och med att män blir mer feminina. De menar att det får grymma konsekvenser i realiteten. På individnivå. För både kvinnor och män. Som på ett högst feministiskt vis försöker förneka sitt biologiska arv. Men även på samhällsnivå. De menar att vi får en försvagning av samhället. Som på sikt inte längre klarar av att freda sig självt mot inre eller yttre kriser och hot. En del menar också att det behövs just en kris för att kunna väcka människor ur den feministiska dvalan. För att kunna återupprätta manligheten.

De anser att en stark manlighet med klassiska och sunda manliga värden och ideal (och på vilka den västerländska civilisation vilar) på sikt ger både starkare individer och ett starkare samhälle. Ur det perspektivet är de ytliga sakerna du radar upp inte särskilt viktiga i sig. De ses dock som allvarliga symptom på en mer grundläggande och allvarlig försvagning av manligheten och dess konsekvenser.

Jämför det mot vad feminister talar om. Manlighet ur ett feministiskt perspektiv. Där ses män och manlighet mest som ett samhällsproblem. Som främst drabbar kvinnor. En våldtäktsman. En mördare. En kvinnomisshandlare. En förtryckare. En våldsverkare. Kärt problembarn har många namn. Feminister talar gärna om sina paranoida vanföreställningar. Som könsmaktsordningar och liknande. Feminister ser manlighet som ett hinder, ett hot och något av ondo.

När uppstudsiga och oftast kvinnliga skribenter gör sig lustiga om gnällande omanliga män, som de tycker gör sig till offer för att de på ett högst jämställt och kvinnligt vis likt feminister klagar över orättvisor (fast oftast med mer substans än sina feministiska motsvarigheter), bekräftar dessa kvinnor bara könsskillnaderna som de själva försöker förneka. Att manlig svaghet är en av kvinnor högst föraktad egenskap, som aldrig faller i god jord. Feministiskt influerade skribenter spenderar betydande tid åt dessa härskartekniker och sparkar bollen i eget nät.

Gnällande män ligger i linje med feminina män. Långt ifrån klassiska manliga värden och ideal. Men i ett samhälle där feminism har så oerhört stort inflytande kan dessa feminina män inledningsvis ändå ses som ett steg i rätt riktning. För att över huvud taget kunna ifrågasätta en statsreligion och skapa opinion mot den.

De klagande männen fyller en funktion men kommer spela ut sin roll med tiden. Fler män och kvinnor får upp ögonen för den hjärntvätt som pågår. Feminismens sanningar ifrågasätts av allt fler. I förlängningen leder det till att de klassiskt manliga värdena och idealen kommer att återerövras.

Fia-Lottorna som svalt de feministiska sanningarna för att det ger dem personliga fördelar, och som sitter och fnissar åt-, och gör sig lustiga över klagande feminiserade män idag, inser inte riktigt vad som är på väg att hända.

Förstår du nu då?
+1
jag kunde inte ha sagt det bättre själv..!
Citera
2012-08-25, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Vi får hoppas det då det redan nu är tydligt på arbetsplatser hur 90-talsgenerationens män beter sig. Totalt viljelösa, okunniga och lata. Jag skämtar inte när jag säger att flertalet av dessa pojkspolingar som jag själv kommit i kontakt med på arbetsplatser inte vet hur en skiftnyckel eller spärrskaft ser ut eller fungerar.
Dom kan inte ta någon som helst kritik utan att bli upprörda och några tuffa beslut vägrar dom att ta.
Sjuka två dagar i veckan men man märker ändå inte när dom är borta.
Alla 90-tals män och kvinnor beter sig givetvis inte på detta vis, så att ingen tar åt sig och börjar gråta.

Jag brukar kalla dom Tjernobyl generationen men jag funderar på att börja kalla dom Feminist generationen istället. Härdsmälta som härdsmälta.

Hehe, det här är snarare ett tecken på att du börjar bli gammal. Det är ALLTID fel på de yngre generationerna, tycker väldigt många av de äldre ända sedan någon gammal grek och förmodligen sen ännu längre, han råkade väl bara vara den första som skrev ner det. Och alla dessa värdelösa generationer till trots, får man väl säga att vi har klarat oss hyfsat bra ändå? De växer till sig ska du se, tålamod! Även din generation var helt hopplös en gång.
Citera
2012-08-25, 15:10
Medlem
Lunaticxs avatar
Själv tror jag att det enda som räknas är hur stor kuk man har. Men jag fattar hur tjejerna tänker, dom vill ju bli dominerade, det är bara att inse sanningen.
Citera
2012-08-25, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Hehe, det här är snarare ett tecken på att du börjar bli gammal. Det är ALLTID fel på de yngre generationerna, tycker väldigt många av de äldre ända sedan någon gammal grek och förmodligen sen ännu längre, han råkade väl bara vara den första som skrev ner det. Och alla dessa värdelösa generationer till trots, får man väl säga att vi har klarat oss hyfsat bra ändå? De växer till sig ska du se, tålamod! Även din generation var helt hopplös en gång.
Ja, och enligt denna devisen är ALL förändring bra, och skadliga element (som feminism) finns inte! All förändring är naturlig och bra! Man kan aldrig klaga på nya fenomen, eftersom tidigare generationer har klagat på dåtida nya fenomen och dom har haft fel!
Citera
2012-08-25, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare

Usch nej, gammal!? Vet hut flicksnärta!

Det handlar nog mest om min generella avsaknad av optimism, en del kallar mig cyniker jag kallar mig realist. Men som sagt så hoppas jag att jag har fel.
Citera
2012-08-25, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anvandarnamn62
Ja, och enligt denna devisen är ALL förändring bra, och skadliga element (som feminism) finns inte! All förändring är naturlig och bra! Man kan aldrig klaga på nya fenomen, eftersom tidigare generationer har klagat på dåtida nya fenomen och dom har haft fel!

Nu överdriver du allt. Det är skillnad på att kritisera diverse fenomen, det är sunt och bra med öppna diskussioner, och på att döma ut en generation människor, tycker du inte det?

För övrigt innebär själva livet ständig förändring och den som inte är beredd på att bli tvungen att hänga med på det emellanåt, kommer att förlora. Observera att det inte är detsamma som att oreserverat anamma all förändring.
Citera
2012-08-25, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Usch nej, gammal!? Vet hut flicksnärta!

Det handlar nog mest om min generella avsaknad av optimism, en del kallar mig cyniker jag kallar mig realist. Men som sagt så hoppas jag att jag har fel.

Jag tar tillbaka. Det har givetvis inget med ålder att göra.

Hoppas du att du har fel, har du nog en liten optimist som fortfarande vågar ta sig ton där inne någonstans också!
Citera
2012-08-26, 01:51
Medlem
Västvärlden har nått en punkt där mycket av den förändring som sker (eller försöker ske) handlar om att bryta ner snarare än att bygga upp: bryta ner gamla hierarkier, bryta ner gamla värderingar och system osv, men ofta utan att det finns något att ersätta dem med. Det är frihet till priset av sammanhang.
Citera
2012-08-26, 02:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodorna
micro: Du ser inget som helst samband mellan feminism/normkritik/genusdagis/postmodernism/etcetc och att vi ser en feminisering av män över tid?
Jag ser ingen "feminisering" av män över tid. Jag ser ett utökat utrymme för människor att vara individer.

Citat:
Du avfärdar att kvinnors frigörelse (stannar inte längre hemma och lagar mat) och mäns nyvunna mjukhet skulle ha något med varandra att göra?
Mjukhet? Menar du att män i högre tar ansvar för sig själva också privat och tar ansvar för sin del i barn och hem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in