2012-08-20, 17:51
Medlem
Dr.Lecters avatar
Känslan av att spela på akustikt piano är underbart, men jag får inte plats med det i min lägenhet så jag funderar på en keyboard istället.
Så, mina frågor:
Kommer en keyboard att passa den musik jag ska spela?
Har ni några tips på keyboard och nödvändiga tillbehör?
Citera
2012-08-20, 19:42
Medlem
LifeRapes avatar
För jazz, blues och klassiskt är 88 tangenter (eller i värsta fall 76) nödvändigt. Dessutom hög kvalitet på själva anslaget, samt ett bra pianoljud (några rhodes och wurlitzers också skadar ju inte).

Alltså; sök på produkter som benämns DIGITALPIANO eller STAGEPIANO (som i princip är ett mer portabelt digitalpiano).

Några exempel:

Rolands FP-serie och RD-serie
Clavias Nord Stage och Nord Piano
Korgs SP-serie (billigare)
Casios Privia-serie (billigare)
Citera
2012-08-20, 20:04
Medlem
Dr.Lecters avatar
Fan...
Tack för svar!
Citera
2012-08-22, 00:54
Medlem
Koinonias avatar
Billigaste Nordelectro du kan hitta, midisladd===> midikontroller med 88 vägda tangenter

Då får du hög kvalitet på ljuden och inte massa ljud du inte behöver, allt för en bra bit under 10000 kr om du kör begagnat, vilket jag rekommenderar dig att göra.

Lycka till
Citera
2012-08-22, 13:53
Medlem
Synthar kan aldrig slå Klassisk musik med stråkar och fioler samt äkta Piano. ALDRIG. Ha det i åtanke. Du får ett fräscht och skönt ljud och kan göra oerhört mycket med synthar, men "ersätta" stråkinstrument går inte. Det går däremot att göra stråkinspirerade kompositioner och använda default-ljuden som finns programmerade i synthen. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in