Citat:
Ursprungligen postat av intercranial
Hej!
Jag har fått en ny anställning och i samband med detta erbjuder min arbetsgivare mig en avtalspension, som jag givetvis inte kan någonting om.
"För intjänad årslön motsvarar premien 4,5% på inkomst upp till 7.5 inkomstbasbelopp och 30% på inkomst över 7.5 inkomstbasbelopp. Du börjar tjäna in till din avtalspension när du fyller 25 år."
Är detta bra, eller finns det bättre alternativ?
Rena grekiskan för mig.

Den är i linje med vad jag har haft som bäst och är nog helt okej. Minst lika viktigt som den procentuella avsättningen är placeringsalternativ, avgifter, flytträtt. Är 30+ och har än så länge hunnit med fyra olika tjänstepensionslösningar. Den som jag fick via handels var enklast att flytta (har lagt den hos Avanza och ligger tung i Avanza Zero). Det statliga som bara var några tusenlappar är i princip borta (avgifterna äter upp kapitalet). KAP-KL har jag dålig koll på då den är från ett väldigt kort "gigg". Till sist har jag en fondförsäkring hos Skandia som jag har försökt flytta men pausat då det är väldigt krångligt (förmedlad via Max Mathiesen), där måste jag erkänna att jag ligger kvar i deras så kallade entrélösning.
Nu när jag är egenföretagare så sparar jag bara skattade pengar i olåsta fond och aktiersparande. Då vet jag vad jag har och sitter inte i knäet på någon och kan enkelt flytta mina pengar efter behov (eller lyfta dem i förtid om det skulle behövas).
Hoppas verkligen att alla får ett valbart alternativ med flyttbart pensionskonto där man själv har ensam kontroll över sina pensionspengar och slipper göda alla pensionsbolag och försäkringsmäklare. När man byter jobb så uppger man bara sitt pensionskonto och så sätter arbetsgivaren in avsättning enligt kollektivavtal eller individuell uppgörelse.