2005-03-22, 19:25
Bannlyst
Tjaba, det här kanske skulle postas i mat & dryck, men det finns många som hävdar att det amerikanska köket inte kan kallas mat. Hursomhelst, jag tänkte ta upp en schablonbild jag har, nämligen den att medelamerikanen har total nollkoll på näringslära och kostcirklar och gud vet vad. Munkar och bullar till frukost och mellanmål, kycklingklubbor och potatischips till middag, stekt och friterat om vartannat. Och allting sköljs ner med Coca-cola. Är okunskap den största anledningen till att kontinenten håller på att äta ihjäl sig eller kan de helt enkelt inte stå emot frestelserna?

Vad tror/vet ni?
Citera
2005-03-22, 19:27
Medlem
LadyTieras avatar
flyttas till mat och dryck med en tillsägelse.

(från övrigt)
Citera
2005-03-22, 19:40
Medlem
OliTs avatar
Jag har suttit och sett ett par avsnitt av Jamie Oliver's school dinners, där han försöker förändra maten som serveras i Storbrittaniens skolor, det är det absolut värsta jag har sett. Praktiskt taget bara malda, jättesaltade, panerade och friterade rätter, pommes till allt. Det värsta är att barnen får äta liknande mat till middag, "Turkey Twizzlers", innehåller något i stil med 20% kalkon, undrar vad resten är.

Jag vill faktiskt hävda att vi i Sverige har en relativt frisk frukosttradition, fil och flingor eller yoghurt, bröd med pålägg. Klart bättre än Peanutbutter and Jelly-sandwich och supersötad juice, eller svart kaffe, bönor, fläsk och äggröra. Här uppe i Kiruna har vi väldigt bra skolmat också, rikligt utbud av grönsaker, olika sorters sallader, ordentliga grytor, vettigt kött, helt klart väldigt bra med tanke på hur många kronor som får spenderas. Inte på något sätt som vissa av skolmåltiderna söderut, fil och en macka.

Jag tror att en stor anledning till varför matkulturen i USA ser ut som den gör ligger i deras kommersiella samhälle, unga barn präntas in med Ronald McDonald-reklam och det har pågått under en mycket lång tid. I Sverige finns det fortfarande generationer som inte blivit uppfödda på McDonalds och som gör sitt bästa för att förhindra sönderfallet av samhället. Jag vet att jag kommer att göra allt som står i min makt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in