2014-08-09, 18:23
Medlem
Inte en chans att det blir ett "gated community". Strandpromenaden har anlagts av staden och är alltså finansierad av skattepengar. Det är dessutom ett uttalat mål från stadens sida att stränderna och kajerna ska vara tillgängliga för allmänheten. Hela idén med strandpromenaden var att knyta ihop Kungsholmens stränder till en lång tillgänglig promenad.
Citera
2014-08-10, 22:45
Medlem
Shit vilka WT-vibbar man får på Instagram på #hornsbergsstrand
Citera
2014-08-11, 17:21
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det stämmer att det är extremt stökigt där. Det blev nog inte riktigt som de boende hade tänkt sig....

Men nu vet spekulanterna hur det kan bli. Dock verkar inte priserna ha lagt sig. Numera gäller ca 80k/m^2 för lite sjöutsikt och balkong.

Det är ett väldigt trevligt område ungefär 45-48 veckor per år. Sen är det kaos under industrisemestern med en jävla massa folk, men det är väl bara ett kvitto på att området är lyckat. Tidigare var folk i Rålis, nu är de på Hornsbergs strand. Sen är de kanske på något annat ställe. Vissa kommer säkert att flytta därifrån, men jag kan inte se att det skulle bli något som helst prisfall inom överskådlig tid. Titta exempelvis på den här lägenheten, det är ett av de lägen som har drabbats allra, allra mest av alla störningar:
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...,-2-tr-6479449

84 393kr/kvm innan budgivning...

Jag tycker för övrigt inte att lägenheterna i området är särskilt attraktiva sett till prisnivån. Även lägenheter utan sjöutsikt (med det jag kallar grannutsikt, alla jättefönster vetter bara mot grannens jättefönster) är väldigt dyra och har en tendens att stiga kraftigt i pris under budgivningsfasen. Även de nyproducerade lägenheterna där det inte har varit inflyttning ännu klättrar upp emot 70 000/kvm och det känns inte vettigt. Ska jag betala de pengarna vill jag bo mer centralt.
Citera
2016-05-18, 11:55
Medlem
http://www.stockholmdirekt.se/vart-k...e4GEL6Z1m3tkg/

Har för mig det finns trådar om "vad som hände förra sommaren" men hittade
ingen. Måste komma ihåg att besöka området någon gång ...
Citera
2016-05-21, 11:32
Medlem
Celiakis avatar
Herregud ni måste åka dit och inspektera detta spektakel. Är det fint väder så glider "bruscherna" runt runt i sina bmws och parkerar på trottoarerna. Skräp överallt, kaozblattar som skriker och lever rövare. Stackars pensionärer som pyntat 10 miljoner för sjöutsikt och nu får uppleva hur det är att bo i en förort. Priserna känns väldigt dämpade för övrigt i Hornsberg förutom vissa objekt, man ska vara ovetande om detta fenomen eller köpt på vintern för att missat detta. Nej finns andra områden med kvällssol att köpa lägenhet i.
Citera
2016-06-02, 11:15
Medlem
"Dialogmöte för boende i Kristinebergs och Hornsbergs strand den 31 maj. Mötet hålls vid Estate, Strandbergsgatan 61 klockan 18. Ingen föranmälan behövs. På plats finns representanter för stadsdelen och polisen."

Mötet gick av stapeln i samma hus som den förträffliga lunchrestaurangen Industri. Vad gör
Estate egentligen ?

Politiker, tjänstemän, poliser, sjöpoliser och så representanter för den vita, välmående
medelklassen boende i området. Människor som efter några års "busliv" utanför sina
husknutar var ganska luttrade men inte direkt uppgivna. Kampviljan fanns definitivt
kvar hos somliga och det var inte heller någon brist på nya förslag t ex för att försvåra
framkomligheten för buskörarna på den långa raksträckan Lindhagensgatan. Ute i
vattnet är det lite svårare och polisen har faktiskt inte speciellt många båtar.

Ordvalet då ? Tja, Tensta, Järva och Rinkeby nämndes ("förövarna" kommer ju inte från
området). Likaså förekom "packet", "mångkultur" och "kulturberikare" i vissa resonemang.
Men några direkta rasistiska påhopp var det ändå inte frågan om.

Fler poliser krävde somliga och det kan man alltid göra. Men i grunden är ju frågan om
Hornsbergs Strand skall benämnas ett "utsatt" område (populär term numera). Man är
ju faktiskt, åtminstone under en del av året och då vädret är OK, just utsatt och då av
krafter utifrån, människor som inte har råd med de exklusiva lyxbostäderna. Känns ändå
som att problemet är en smula unikt. Inte finns det väl speciellt många, om ens några
andra bostadsområden som drabbats på det här viset ?

Att bygga i väldigt sjönära lägen är ju standard numera och priserna på bostäderna blir
därefter. Här han man uppenbarligen inte lyckats bygga nära nog. Eller finns liknande
problem någon annanstans ?

Själv blir man nyfiken på att göra ett studiebesök på platsen under högsommaren. Det
påstås att "buslivet" upphör så fort polisen kommer dit och startar igen så fort de åkt.
Men nu skall det alltså tillämpas nolltolerans ...
Citera
2016-08-17, 12:23
Medlem
http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...RAuMZbrCiXq4A/

Att döma av notis i dagens tidning avslår stadsdelsnämnden för Kungsholmen
förslaget om alkoholförbud mellan 22 och 07.
Citera
2016-09-09, 22:27
Medlem
Hornsberg Strand - har det blivit bättre?

Sommaren 2014 var det kaos runt Hornsberg Strand, både dag och natt. Det fanns en egen tråd om i I&I det men den är låst nu.

Hur som helst, är det någon som vet hur situationen har varit nu i sommar? Jag var bara där dagtid och då kändes det markant bättre än tidigare år, betydligt färre "ungdomar från blå linjen"...

Hur såg det ut på kvällen? Ljudvolym, fortkörning, nedskräpning etc?

Blir extremt tacksam för alla eventuella svar.
Citera
2016-09-09, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewYorkCity
Sommaren 2014 var det kaos runt Hornsberg Strand, både dag och natt. Det fanns en egen tråd om i I&I det men den är låst nu.

Hur som helst, är det någon som vet hur situationen har varit nu i sommar? Jag var bara där dagtid och då kändes det markant bättre än tidigare år, betydligt färre "ungdomar från blå linjen"...

Hur såg det ut på kvällen? Ljudvolym, fortkörning, nedskräpning etc?

Blir extremt tacksam för alla eventuella svar.

Något lugnare möjligen. Fortfarande araber som förstör så klart. Polisen mycket närvarande. Farthinder uppsatta, så lite lugnare trafik. Staden har utökat städning, så inte så skitigt längre. Ljudvolymen hög från gång till annan, men inte alarmerande. Ungefär så.
Citera
2016-09-10, 10:06
Medlem
Shamdons avatar
Pratar ni om Hornsberg Strand i Stockholm?
Såg riktigt fint ut när jag joggade förbi längs stranden i somras. Är det inte väldigt mycket nybyggda dyra lägenheter? Sorgligt om det ska fyllas med massa drägg.
Citera
2016-09-10, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FullPatte
Något lugnare möjligen. Fortfarande araber som förstör så klart. Polisen mycket närvarande. Farthinder uppsatta, så lite lugnare trafik. Staden har utökat städning, så inte så skitigt längre. Ljudvolymen hög från gång till annan, men inte alarmerande. Ungefär så.

Tack för svar!

Låter som det inte är läge att köpa en lägenhet mot vattnet alltså Älskar utsikten över sjön, men det är ju inte direkt värt det om man på köpet får massa festande kaozbabbar nedanför balkongen. Det stod inget om det sistnämnda i mäklarens annons dock, konstigt...
Citera
2016-09-10, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Pratar ni om Hornsberg Strand i Stockholm?
Såg riktigt fint ut när jag joggade förbi längs stranden i somras. Är det inte väldigt mycket nybyggda dyra lägenheter? Sorgligt om det ska fyllas med massa drägg.

Ja, Hornsberg Strand på Kungsholmen. Googla på det så ser du att de haft enorma problem. Polisen skulle dock köra någon form av nolltolerans i somras, så jag är nyfiken på hur det funkade. De gånger jag var där på dagtid hade det åtminstone blivit bättre.

Tar tacksamt emot fler observationer. Dessutom, var på strandpromenaden brukar det tillresta folket hålla till (på kvällarna)? Är det lugnare mot Kristineberghållet och stökigare mot Karlbergskanalens inlopp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in