2005-03-22, 19:15
Medlem
Znixos avatar
har nyss köpt en ny dator från datorbutiken och skulle installera Xp på burken men det kommer bara upp ett meddelande där det står "unable to boot from cd"

någon som vet vad som är fel skulle vara evigt tacksam
Citera
2005-03-22, 19:39
Medlem
Jag tror att du måste gå in i BIOS och ändra på BOOT-ordningen.
Citera
2005-03-22, 20:24
Medlem
Zkalmans avatar
Ehhh, säger datorn "Unable to boot from CD" så brukar det betyda att den inte kan boota från CDn som sitter i... Alltså är inte CD-skivan du har i bootbar tydligen. Bränn om, testa igen är mitt tips.
Citera
2005-03-25, 19:30
Medlem
.jinxs avatar
Nja.. ni båda kan ha rätt. Jag tror dock mer på Duxs förslag. Gå in i BIOS och sätt HD:n som primary boot.
Citera
2005-03-25, 20:13
Bannlyst
Låter enligt mig som att skivan är körd
Citera
2005-03-25, 22:25
Medlem
Eftersom datorn nämner CD och att den inte kan starta från den blir slutsatsen att BIOS (vet du vad det är...? Bara kollar, men du behöver inte oroa dig eg.) är instället på att datorn kollar cd-läsaren vid boot-up.

Det är väl som det låter "det går inte att boota från cd-SKIVAN", testa med en annan cd? Är det ett orginal? Ofta är väl operativsystemet förinstallerat om det medföljer datorn? Jag har aldrig köpt ett färdigmonterat datorpaket själv För övrigt ska -måste- datorbutiken hjälpa dig bara du frågar, speciellt då datorn är inköpt nyligen. Jobbigt med påskhelg och telefonsupport kanske, men värt ett försök!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in