2012-08-19, 23:08
Medlem
Det kanske bara är jag, men min uppfattning är att man inte ska ta någon eller någonting för givet. När jag sa det till min kompis höll han inte med. Men jag fick heller inget riktigt svar på vad han menade med att han tyckte att man skulle ta vissa saker för givet. Jag har verkligen funderat på vad han kan ha menat men kan inte komma på någonting...
Citera
2012-08-19, 23:13
Medlem
han kanske menade enkla saker som att vi bor i sverige och då kan man ta för givet att ha tillgång till rent vatten?
Citera
2012-08-19, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cozy-cow
han kanske menade enkla saker som att vi bor i sverige och då kan man ta för givet att ha tillgång till rent vatten?

men ska man ta för givet att vi har tillgång till rent vatten..?
Citera
2012-08-19, 23:16
Medlem
Varför tycker du att man inte ska ta något för givet. Vad är din anledning?
Citera
2012-08-19, 23:21
Medlem
GoPalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cozy-cow
Där är ju ett exempel. Det är nog många som tar det för givet, men faktum är att det inte alls är givet. Vi har vid flera tillfällen i vissa delar av Sverige haft odrickbart vatten pga parasiter och sånt.
Citera
2012-08-20, 00:51
Medlem
7852396541s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoPalt
Där är ju ett exempel. Det är nog många som tar det för givet, men faktum är att det inte alls är givet. Vi har vid flera tillfällen i vissa delar av Sverige haft odrickbart vatten pga parasiter och sånt.

Det är ju ett sätt att formulera det, men också t.ex; hur stor del av världen har drickbart kranvatten? I de flesta länder jag vet, och många stora, är det väl rekommenderat att köpa flaskvatten?

Det tar man ju för givet, för att man är så van vid det... men då slutar man ju uppskatta det... man borde "lära sig" uppskatta det även om man också kan ta det för givet...
Citera
2012-08-20, 00:52
Medlem
lendrygghs avatar
Man ska inte ta någonting för givet, men klart som jupiter gör man det ändå. Idealet är att värdesätta allt som gagnar en, oavsett hur ofta eller i vilken utsträckning. Själv har jag börjat uppleva att jag inte värdesätter min frihet tillräckligt mycket, varför det kanske vore nyttigt med en vecka i fängelse för att få perspektiv.
Citera
2012-08-20, 01:27
Medlem
I vardagen måste man kunna ta saker för givet, annars hade man inte kunnat göra någonting alls. "Kommer jag kunna öppna ögonen nu när jag vaknat?" - "Puh, det gick!". Sådant skulle det inte vara hållbart att lasta sin hjärna med dagarna i ända. Däremot måste man ha en helhetsbild av att kropp, sinne eller hjärna kan, och kommer, svika en dag.

I relationer är det mindre hållbart att vara lika laid back, men det räcker med den egna empatin för att kunna förebygga det mesta. Att ta något med egen vilja för givet fungerar inte om du på grund av slöhet är otrevlig och nonchalant.

Det är min syn på saken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in