• 1
  • 2
2012-08-19, 21:56
Medlem
Aprilbarnet1991s avatar
Innan har jag typ lovat mig själv att inte börja med p-piller om jag inte skaffar pojkvän då jag redan tar massa mediciner och inte vill stoppa i mig mer.
Men nu har jag börjat träffa en kille och vi har typ blivit kk's eller liknande. Så känner nu att jag måste skaffa p-piller eller något sådant om jag vill fortsätta såhär med honom.

Visst kan man använda kondom, men det förstör stämningen och jag gillar det inte. Så nu har vi kört utan något skydd ett antal gånger, (aldrig så han kommit i mig) och det känns ju tyvärr inte helt säkert.
Och känner nu att har jag inte blivit med barn så kan jag inte hålla på och hoppas på det bästa såhär.
"lider" av depression och en unge skulle knäcka mig, skulle inte kunna ta hand om den men tror inte jag skulle klara av att göra abort.

Men är livrädd att börja med p-piller pågrund av alla biverkningar man läst. Jag vill inte gå upp i vikt (vilket jag redan gjort av andra mediciner), vill inte få större bröst, finnar, minskad sexlust osv.
Men alla preventivmedel har såna biverkningar om jag inte fattat fel, vad fasiken ska man göra?
Och visst, gå upp lite i vikt och inte få en unge på halsen bara för man vill ha sex är såklart bättre, men jag vill inte det.
Gå upp i vikt får mig att må sämre, just nu mår jag bättre än på flera år så 3 kg upp skulle förstöra mig.

Vet inte hur jag ska göra.. Har ingen nära tjejkompis att rådfråga så tänkte kunde fråga här.
Känns inte direkt lockande att gå till någon läkare att prata om det heller då jag har socialfobi, så vill liksom gå dit och prata och veta vad jag vill, inte sitta som nu och inte ha en jäkla aning.

Såå, tips? Förslag? berätta lite för mig så jag är mer insatt?
Citera
2012-08-19, 22:06
Medlem
f0cuss avatar
Jag knaprade Cilest för några år sedan men slutade pga att jag är så slarvig med medicin och kan med nöd och näppe hålla koll på min andra medicin. Jag gick inte märkbart upp i vikt, vägde mig dock inte regelbundet men kände ingen direkt skillnad och några andra märkbara biverkningar drabbades jag inte heller av. Min mens var väldigt regelbunden på cilest, vilket var nice för då visste jag när den skulle komma.
Var/är dock lite av en hypokondriker som kombinerades med en vegetariansk kost så det var svårt att fastställa om det verkligen var biverkningar från p-pillrena eller ej. Huvudvärk hade jag däremot regelbundet. Idag har jag p-stav och trivs som satan med den. Hade dock mens i en hel månad vid något tillfälle och det var tydligen en normal biverkning som såklart sög röv.
Citera
2012-08-19, 22:09
Medlem
prostinnans avatar
Att börja med p-piller är otroligt befriande. Jag har knaprat i ganska många år nu och har inte märkt av någon biverkning. Fick utskrivet en variant som brukar medföra viktuppgång, då barnmorskan inte ville riskera att jag skulle gå ned i vikt (underviktig).

Testa och se hur det går, man kan ju alltid avbryta om man märker av biverkningar man inte vill leva med.
Citera
2012-08-19, 22:17
Medlem
Aprilbarnet1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Jag knaprade Cilest för några år sedan men slutade pga att jag är så slarvig med medicin och kan med nöd och näppe hålla koll på min andra medicin. Jag gick inte märkbart upp i vikt, vägde mig dock inte regelbundet men kände ingen direkt skillnad och några andra märkbara biverkningar drabbades jag inte heller av. Min mens var väldigt regelbunden på cilest, vilket var nice för då visste jag när den skulle komma.
Var/är dock lite av en hypokondriker som kombinerades med en vegetariansk kost så det var svårt att fastställa om det verkligen var biverkningar från p-pillrena eller ej. Huvudvärk hade jag däremot regelbundet. Idag har jag p-stav och trivs som satan med den. Hade dock mens i en hel månad vid något tillfälle och det var tydligen en normal biverkning som såklart sög röv.

Ja, hört man ska ta det typ samma tid varje dag? Tar min medicin på kvällen, men allt mellan 19:00-02:00, glömmer bort att ta på samma tid. Blir när man lägger sig, så p-piller kanske inte skulle funka ifall det måste vara så prick?

P-stav hade varit underbart, men rädd att få mens skitlänge. Läst vissa som haft det i ett år(!!!) innan dom gav upp och tog ut den igen.
Gjorde det jätteont att sätta in?
Citera
2012-08-19, 22:20
Medlem
Aprilbarnet1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostinnan
Att börja med p-piller är otroligt befriande. Jag har knaprat i ganska många år nu och har inte märkt av någon biverkning. Fick utskrivet en variant som brukar medföra viktuppgång, då barnmorskan inte ville riskera att jag skulle gå ned i vikt (underviktig).

Testa och se hur det går, man kan ju alltid avbryta om man märker av biverkningar man inte vill leva med.

Om det finns dom som brukar göra att man går upp i vikt kanske man kan hoppas det finns sådana som brukar göra att man går ner ^^

Jo, det är sant. Bara rädd att man då går upp några kg i vikt och sen slutar och dom stannar kvar. Hinner ju inte märka innan allt dåligt hänt liksom :P
Måste man göra gynekologundersökning för att få p-piller ?
Citera
2012-08-19, 22:23
Medlem
prostinnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aprilbarnet1991
Om det finns dom som brukar göra att man går upp i vikt kanske man kan hoppas det finns sådana som brukar göra att man går ner ^^

Jo, det är sant. Bara rädd att man då går upp några kg i vikt och sen slutar och dom stannar kvar. Hinner ju inte märka innan allt dåligt hänt liksom :P

Några kilo hit eller dit är ju lätt att bli av med. Det med viktuppgång tror jag mest handlar om att man binder vätska, alltså inget att oroa sig över.

Ingen gynundersökning krävs. Jag fick bara ta blodtryck och berätta ifall det finns någon i närmast familjen som haft blodpropp. Jag gjorde detta på VC, men du kan ju även gå till ungdomsmottagning om du har åldern inne.
Citera
2012-08-19, 22:24
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ja, hört man ska ta det typ samma tid varje dag? Tar min medicin på kvällen, men allt mellan 19:00-02:00, glömmer bort att ta på samma tid. Blir när man lägger sig, så p-piller kanske inte skulle funka ifall det måste vara så prick?

P-stav hade varit underbart, men rädd att få mens skitlänge. Läst vissa som haft det i ett år(!!!) innan dom gav upp och tog ut den igen.
Gjorde det jätteont att sätta in?
Mini-piller är tydligen väldigt viktigt att ta ungefär vid samma tid varje dag. Jag tar oftast min medicin på kvällen men aldrig samma tid, det hade jag aldrig klarat av så ibland kan jag ta den vid 1 på dagen eller 1 på natten. Men Cilest var inte lika noga.

P-staven gjorde inte alls ont att sätta in, kände absolut ingenting om jag ska vara ärlig. Jag fick ett bedövningsplåster att sätta på innan "sprutan" som bedövade hela området och gjorde att jag inte kände att hon ens tröck nålen mot huden.

Jag har haft min p-stav i 2 år nu, mensen försvann helt i början och kom sen tillbaka och varade som sagt ibland i en hel månad men nu har jag inte haft min mens på flera månader. Nu vet jag inte hur gammal du är men ungdomsmottagningen sätter ju in p-staven gratis innan du fyllt 21(?) så du kan ju alltid prova och be dem plocka ur den om det skulle vara för jobbigt med oregelbunden mens eller liknande.
Citera
2012-08-19, 22:27
Medlem
f0cuss avatar
Citat:

Nej
Citera
2012-08-19, 22:29
Medlem
Aprilbarnet1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostinnan
Några kilo hit eller dit är ju lätt att bli av med. Det med viktuppgång tror jag mest handlar om att man binder vätska, alltså inget att oroa sig över.

Ingen gynundersökning krävs. Jag fick bara ta blodtryck och berätta ifall det finns någon i närmast familjen som haft blodpropp. Jag gjorde detta på VC, men du kan ju även gå till ungdomsmottagning om du har åldern inne.

Är 21 år, så tror jag är för gammal för ungdomsmottagningen, dock inte säker. Men vårdcentralen känns säkrare då jag varit där många gånger, ingen aning om var ungdomsmottagningen ligger ens. :P

Men skönt att man inte behöver göra undersökning.
Citera
2012-08-19, 22:30
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Är 21 år, så tror jag är för gammal för ungdomsmottagningen, dock inte säker. Men vårdcentralen känns säkrare då jag varit där många gånger, ingen aning om var ungdomsmottagningen ligger ens. :P

Men skönt att man inte behöver göra undersökning.
Ah, du kan ju alltid ta reda på det. Det kan vara så att man får vara 21 år fyllda, jag har tyvärr inte koll på den fronten.
Citera
2012-08-19, 22:32
Medlem
Aprilbarnet1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Mini-piller är tydligen väldigt viktigt att ta ungefär vid samma tid varje dag. Jag tar oftast min medicin på kvällen men aldrig samma tid, det hade jag aldrig klarat av så ibland kan jag ta den vid 1 på dagen eller 1 på natten. Men Cilest var inte lika noga.

P-staven gjorde inte alls ont att sätta in, kände absolut ingenting om jag ska vara ärlig. Jag fick ett bedövningsplåster att sätta på innan "sprutan" som bedövade hela området och gjorde att jag inte kände att hon ens tröck nålen mot huden.

Jag har haft min p-stav i 2 år nu, mensen försvann helt i början och kom sen tillbaka och varade som sagt ibland i en hel månad men nu har jag inte haft min mens på flera månader. Nu vet jag inte hur gammal du är men ungdomsmottagningen sätter ju in p-staven gratis innan du fyllt 21(?) så du kan ju alltid prova och be dem plocka ur den om det skulle vara för jobbigt med oregelbunden mens eller liknande.

Nej, att komma ihåg att göra något samma tid varje dag är omöjligt i stortsätt.

Så man tar spruta för bedövning innan själva staven? Är livrädd för sprutor. :P
Fyllde 21 i våras, så försent för det isf..

Funderade innan på p-plåster, för att slippa något att ta varje dag och sådär, men lagom snyggt + att jag antagligen bara hade pillat på det hela tiden så de ramlade av.
Citera
2012-08-19, 22:36
Medlem
Aprilbarnet1991s avatar
Ett stort problem, eftersom jag har socialfobi, vågar inte ringa till folk och sådär är att fixa en tid ens.
Mamma brukar alltid hjälpa mig att fixa tid till min läkare, så isf måste jag prata med henne om det.
Vi är himla öppna och sådär mellan oss, men känns knäppt på något sätt att nämna att jag måste skaffa något sånt för att killen familjen tror jag är på g med bara är en kk. :P
haha, kommer bli en rolig diskussion det där!

En sista fråga, pratar man mycket om mens när man ska skaffa p-piller? Tycker det är jättejobbigt, aldrig pratat om det med någon, klarar inte av att säga ordet ens. Jättetöntigt, jag vet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in