2012-08-19, 20:09
Medlem
zaaph1s avatar
Tog mig friheten att skriva en liten FAQ, hoppas den hjälper

När: 7-9 Juni 2013

Vart: Nürburgring Tyskland.

Typ av musik: Mest rock och metal men artister som Deadmau5 och Skrillex dyker också upp.

Ta sig dit: Enklast är att bila, men vill man komma ner billigt på annat sätt är det billigast att flyga till Frankfurt och sen ta tåget direkt från flygplatsen till en stad som heter Koblenz, där ifrån går det shuttlebussar eller taxi för billigt pris. Vi flög för 800kr ToR och tåget gick på 200kr.

Att tänka på: Var där i tid!!!! Dom öppnar campingen redan på tisdagen (Konserterna börjar på fredagen). Vi kom dit på tisdag eftermiddag och ville bo på B5 (Galnaste campingen), var svårt att hitta platser där även fast det bara varit öppet någon timma.

Regler: I princip obefintliga!! Det här är lätt en av dom slappaste Rockfestivalerna man kan åka på. Inne på campingen är i princip dom ända reglerna att man inte får ha el-generatorer på över 3000 watt(!) och inte grilla direkt på marken utan använda grill! Folk kommer dit med enorma jävla partytält och el-generatorer som driver allt från enorma högtalare till kylskåp, frysar, ljusannläggningar, lasrar, ja allt man kan tänka sig plus lite till. Folk har även med sig vardagsrumsmöbler, typ soffor och fotöljer men även sängar.

Inne på festivalområdet är det hårdare dock, du kan inte ta med egna ölburkar och sånt men det är tillåtet att ha en 1-Liters tetra med sig in så dom som ville snåla fyllde bara en sån med absint eller nått annat alkoholrikt
Sen, sköt er inne på festivalområdet. Vakterna tvekar inte att dra fram batongen om man börjar förstöra bajamajor eller allmänt svinar, ha lite allmänt hyffs så är det lugnt.

Vart ska jag bo om jag vill festa hela natten? Spelar egentligen ingen roll, är fan party exakt överallt. Dom populäraste och mest spexiga campingarna är dock B5 och C3. Där är det flest generatorer och sånt som brummar dygnet runt så där ska man inte räkna med att sova mycket alls. Sen är ju nattklubben öppen till långt in på morgonen också, den ligger precis vid ingången till festivalområdet.

Vart ska jag bo om jag bara åker dit för musiken och vill sova på nätterna? Finns en Greeen Camping, där ska det vara tyst och städat efter 01:00 annars åker man ut. Den måste bokas i förväg på deras hemsida. Finns även ett hotell precis på området, kan vara idé att boka redan nu om man tänker sig att få plats där.

Vad kostar mat och alkohol? Mat inne på området och i stånden runt campingen kostar som standard mellan 3-5 Euro. 4 Euro för en kebab och 3 Euro för en pan pizza till exempel. Öl får man i hårda 33cl plastglas. ett glas kostar 1 Euro och ölen kostar 3 Euro. Lämnar man inte glaset får man 1 Euro. Alltså, första ölen kostar 4 Euro men spar man glaset blir resten av ölen 3 Euro styck, går att springa runt och plocka glas för att lämna in för gratis öl om man vill (Tror det är tanken med hela upplägget, blev sjukt städat när folk sprang runt och gjorde det )

Finns ett supermarket också där dom säljer allt möjligt för hyffsade priser.
Jag rekommenderar att åka till en by som heter koblenz. Kostar 3 Euro med shuttle buss och där finns en spritshop som har allt man kan tänka sig till makalösa priser, 2 liter jäger för 25 Euro!! Även öl för billigare priser än vatten.... Vi träffade några norskar med bil som skjutsade oss dit gratis så det går på den vägen också
Inne på Campingen säljer dom Rock am Ring öl, 0,5 liter Warsteiner med Rock am Ring tryck på. Kostar 1 Euro och kan vara jävligt värt om man inte har med kylskåp, varm öl är inte det godaste

Är det mycket stölder? Enligt mig är fan Tyskarna världens bästa festivalmäniskor, det här är utan tvekan den bästa festival jag varit på. Aldrig varit med om trevligare människor och stöld fanns fan inte på kartan. Folk hade sina laptops uppkopplade till högtalarna och kunde helt fritt lämna dom där och gå utan att oroa sig. T.ex. så glömde jag min 2 liters jägerflaska utanför tältet en natt, sju på morgonen knackar en tysk på och frågar om han får ta en shot. Självklart sa jag ja! I Sverige hade aset tagit den direkt och dragit.....

Rekommenderar denna festival till alla där ute! Inte alls mycket dyrare än att åka på Svensk festival men fan så mycket bättre!!!

Måste dock varna för en grej, är helt jävla omöjligt att få tag på vatten där... Du kan köpa bubbelvatten men det är dyrare än ölen (Tyskar...) Sista dagen hade jag sån vätskebrist att jag inte hade saliv kvar i munnen så jag frågade efter vatten i öltältet på campingen och dom bara skrattade åt mig och gav mig en öl... Köp med er massa tunnor eller nånting om ni inte är lika härdade som Tyskarna vad gäller öldrickande

Fråga mig gärna om ni har några frågor så ska jag försöka svara!

Och avslutningsvis:
http://www.youtube.com/watch?v=5bUAMJmQOPU
Senast redigerad av zaaph1 2012-08-19 kl. 20:13.
Citera
2012-08-19, 20:14
Medlem
Låter i princip precis som Wacken. Bästa festivalen jag någonsin varit på. Tyskarna kan verkligen det där med festivaler!
Blir sjukt sugen på att testa denna festival nu!
Citera
2012-08-19, 20:17
Medlem
zaaph1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Låter i princip precis som Wacken. Bästa festivalen jag någonsin varit på. Tyskarna kan verkligen det där med festivaler!
Blir sjukt sugen på att testa denna festival nu!

Har inte varit på Wacken men snackade med många Tyskar som varit på båda, största skillnaden mellan dom (enligt dom jag snackade med) är att på Rock am Ring är det inte enbart massa hårdrockare
Sen är festivalområdet på Rock am Ring jävligt coolt eftersom det ligger på Nürburgring, Europas fetaste F1 bana om jag fattade rätt.

Sen att Wacken är en av världens mest respekterade festivaler är en annan femma
Citera
2012-08-19, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaaph1
Har inte varit på Wacken men snackade med många Tyskar som varit på båda, största skillnaden mellan dom (enligt dom jag snackade med) är att på Rock am Ring är det inte enbart massa hårdrockare
Sen är festivalområdet på Rock am Ring jävligt coolt eftersom det ligger på Nürburgring, Europas fetaste F1 bana om jag fattade rätt.

Sen att Wacken är en av världens mest respekterade festivaler är en annan femma

Wacken är i princip 100% metal, så det är enbart långhåriga och skäggiga drägg där
Men din campingupplevelse lät i princip likadan som den jag hade dom två åren jag var på wacken.
Citera
2012-08-19, 20:30
Medlem
zaaph1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Wacken är i princip 100% metal, så det är enbart långhåriga och skäggiga drägg där
Men din campingupplevelse lät i princip likadan som den jag hade dom två åren jag var på wacken.

Campingen är ju halva grejen med festival Ja, det sa alla. Campingen är samma på båda, men tyvärr får man inte ha bilen vid sitt tält på Rock am Ring som man får på Wacken
Citera
2012-08-19, 21:37
Medlem
tvantenns avatar
Varit taggad på den här festivalen i flera år och har en vän som väldigt gärna vill dit nästa år så det är helt klart fullt möjligt att man drar dit då. Vore jävligt roligt och om det är som du skriver så verkar det helt klart riktigt grymt!
Citera
2012-08-19, 21:45
Medlem
zaaph1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvantenn
Varit taggad på den här festivalen i flera år och har en vän som väldigt gärna vill dit nästa år så det är helt klart fullt möjligt att man drar dit då. Vore jävligt roligt och om det är som du skriver så verkar det helt klart riktigt grymt!

Den är sjukt bra, tro mig Världens bästa ljudtekniker har dom också, ett dåligt band kunde bli bra bara för att ljudet var så förbannat jävla bra
Citera
2012-08-19, 22:03
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
Snygg FAQ Zaaph1 .

Angående festivalen så skulle det vara riktigt kul att dra dit faktiskt. Tänkte dra dit förra året men så blev det inte men får se om det blir nästa år men det beror såklart också på vad för artister det kommer till festivalen också. Dock vill jag nog ha en blandad festival om man ska ut på någon festival i Europa. Dock gillar jag det att det är fest 24/7 och att ljudet inte är begränsat så mycket som det är här i Sverige .
Citera
2012-08-19, 22:29
Medlem
zaaph1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachineHeadXXX
Snygg FAQ Zaaph1 .

Angående festivalen så skulle det vara riktigt kul att dra dit faktiskt. Tänkte dra dit förra året men så blev det inte men får se om det blir nästa år men det beror såklart också på vad för artister det kommer till festivalen också. Dock vill jag nog ha en blandad festival om man ska ut på någon festival i Europa. Dock gillar jag det att det är fest 24/7 och att ljudet inte är begränsat så mycket som det är här i Sverige .

Det var högre volym på campingen än vad dom har på scenerna i Sverige....
Var så tätt med folk med stora högtalare och alla försökte överrösta varandra haha, dock inte världens bästa ljud som dom hade men ändå (Vissa blev jäääävligt skräniga vid för höga volymer)
Högtalare i den här modellen var väl vanligast, osäker på märket men dom flesta såg ut så http://www.strobediscoroadshow.co.uk...20SPEAKERS.jpg

Jag vill verkligen åka igen men jag tar studenten EXAKT samma datum nästa år.....

Edit: här är ett typiskt tält på campingen, högtalare, lampor och frysbox Dock verkar det vara på morgonen, jävligt dött med folk
http://www.youtube.com/watch?v=0fBjxvCHTHw
Senast redigerad av zaaph1 2012-08-19 kl. 22:34.
Citera
2012-08-19, 22:57
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
Citat:
Det var högre volym på campingen än vad dom har på scenerna i Sverige....
Var så tätt med folk med stora högtalare och alla försökte överrösta varandra haha, dock inte världens bästa ljud som dom hade men ändå (Vissa blev jäääävligt skräniga vid för höga volymer)
Högtalare i den här modellen var väl vanligast, osäker på märket men dom flesta såg ut så http://www.strobediscoroadshow.co.uk...20SPEAKERS.jpg

Jag vill verkligen åka igen men jag tar studenten EXAKT samma datum nästa år.....

Edit: här är ett typiskt tält på campingen, högtalare, lampor och frysbox Dock verkar det vara på morgonen, jävligt dött med folk
http://www.youtube.com/watch?v=0fBjxvCHTHw

Haha, jävlar . Men det var några som tog in sådana högtalare på emmaboda har jag för mig och synd att du tar studenten samma tidpunkt . Du kan ju dra på Rock Werchter istället .

Men ja fy fan vad gött det såg ut på campingen via den videon du länkade! Fasen vad taggad man blev på festivallivet genom den videon! Kanske blir ett besök på RaR nästa år då för det där såg ju jävulskt roligt ut!
Citera
2012-08-19, 23:35
Medlem
zaaph1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachineHeadXXX
Haha, jävlar . Men det var några som tog in sådana högtalare på emmaboda har jag för mig och synd att du tar studenten samma tidpunkt . Du kan ju dra på Rock Werchter istället .

Men ja fy fan vad gött det såg ut på campingen via den videon du länkade! Fasen vad taggad man blev på festivallivet genom den videon! Kanske blir ett besök på RaR nästa år då för det där såg ju jävulskt roligt ut!

Och det där vara bara ett av tälten, va 86.000 pers där i år så tänk dig resten av campingen
Asså när man bara drog omkring på campingen hittade man ibland världens coolaste saker, va några som hade ett stort millitärtält och där inne hade dom den fetaste laserkanonen jag någonsin sett, kändes som man skulle kunna hänga i "strecken" som bildades av lasrarna, minns fortfarande inte vart det var någonstans men en jävla kul grej när man är full som fan mitt i natten och bara springer runt och umgås med folk. Fyfan vad vi lekte i det tältet

Hittade den här videon hahaha! Minns detta då jag va där precis då
Är vid jägermeisterbaren, jag va där för att ta en shot och helt plötsligt kommer en jävla orkester upp på taket och spelar massa techno klassiker eller vad fan det var, kände iaf igen låtarna! haha ytterligare ett exempel på hur mycket random jävla saker som händer på fyllan på den där festivalen
http://www.youtube.com/watch?v=oJQXy...eature=related
Fulast är lätt vid 2:45 typ "JÄGERMEISTER" minns att jag garvade som fan
Senast redigerad av zaaph1 2012-08-19 kl. 23:52.
Citera
2012-08-20, 00:14
Medlem
tvantenns avatar
Citat:
Och det där vara bara ett av tälten, va 86.000 pers där i år så tänk dig resten av campingen
Asså när man bara drog omkring på campingen hittade man ibland världens coolaste saker, va några som hade ett stort millitärtält och där inne hade dom den fetaste laserkanonen jag någonsin sett, kändes som man skulle kunna hänga i "strecken" som bildades av lasrarna, minns fortfarande inte vart det var någonstans men en jävla kul grej när man är full som fan mitt i natten och bara springer runt och umgås med folk. Fyfan vad vi lekte i det tältet

Hittade den här videon hahaha! Minns detta då jag va där precis då
Är vid jägermeisterbaren, jag va där för att ta en shot och helt plötsligt kommer en jävla orkester upp på taket och spelar massa techno klassiker eller vad fan det var, kände iaf igen låtarna! haha ytterligare ett exempel på hur mycket random jävla saker som händer på fyllan på den där festivalen
http://www.youtube.com/watch?v=oJQXy...eature=related
Fulast är lätt vid 2:45 typ "JÄGERMEISTER" minns att jag garvade som fan
Helvete vad du får en att bli taggad!
Första videon du länkade.. Det såg ju minst sagt helt underbart ut och videon på orkestern var jävligt roligt det med haha! Fett random, men jävligt underhållande! Hade varit väldigt kul att se på riktigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in