• 1
  • 2
2012-08-19, 11:32
Medlem
Christopher.s avatar
Om man inte begått dom handlingar man gjort, positiva som negativa så hade man inte varit den individ man är idag. Med detta som utgångspunkt så ångrar jag inget i livet, alla handlingar jag gjort har format den person jag är idag. Är det fel, att inte känna ånger för allt hemskt man gjort i livet? Jag har gjort en del dåliga handlingar i livet men jag ångrar inte något.
Citera
2012-08-19, 11:37
Medlem
Objektivt sett är det ju inte fel att inte känna någon som helst ånger över ens de hemskaste handlingar.
Men om vi ska vara realistiska så är det ju helt klart någonting allvarligt fel med en person som inte kan känna ånger.

Dessutom är ju ånger någonting som (oftast) hjälper oss att bli bättre människor.
Citera
2012-08-19, 14:11
Medlem
Foveas avatar
Men om vi då också säger att man formas bättre av "bra saker" och sämre av "saker man ångrar", så är det väl ganska naturligt att man vill ångra sakerna som får en att formas sämre, än sakerna som får en att formas bättre?

Nu är det här rent objektivt då det är svårt att bedöma vad som är bra och dåligt, men poängen borde ara ganska tydlig.

Stoppa förfall med ånger, öka välfärd med beröm.
Citera
2012-08-19, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattava
Objektivt sett är det ju inte fel att inte känna någon som helst ånger över ens de hemskaste handlingar.
Men om vi ska vara realistiska så är det ju helt klart någonting allvarligt fel med en person som inte kan känna ånger.

Dessutom är ju ånger någonting som (oftast) hjälper oss att bli bättre människor.

Citat:
Ursprungligen postat av Fovea
Men om vi då också säger att man formas bättre av "bra saker" och sämre av "saker man ångrar", så är det väl ganska naturligt att man vill ångra sakerna som får en att formas sämre, än sakerna som får en att formas bättre?

Nu är det här rent objektivt då det är svårt att bedöma vad som är bra och dåligt, men poängen borde ara ganska tydlig.

Stoppa förfall med ånger, öka välfärd med beröm.
Klassiker. Ni blandar objektivitet med subjektiva bedömningar. •Applåderar•
Citera
2012-08-19, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Jaha, vad är det för fel med det då? Diskussionen blir väl inte lidande så länge man kan skilja objektivt och subjektivt ifrån varandra? Eller tycker du jag (eller vi) inte gör det?
Du kan ju liksom förklara för oss mindre begåvade hur du tänker, annars blir det hela väldigt pretentiöst av dig
Citera
2012-08-24, 22:04
Medlem
Foveas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax

Klassiker. Kommer in med en one liner eftersom du inte håller med, men inte har något bättre att komma med.

Kanske dags att vidga dina vyer om du är sugen på att hänga i filosofi-forumet? Det här är inte I&I.
Citera
2014-03-25, 02:45
Medlem
Jag vet att jag bumpar så det behöver ingen tala om. Men jag tycker det är så att ångrar man inte vissa saker så har man inte lärt sig något av dem. Då skulle man ju kanske kunna göra om de saker man inte lärt sig något av.

Men jag tycker det verkar som om det ses som ett svaghetstecken att ångra något. Och svaghet är något många människor föraktar.
Senast redigerad av Hiitsme 2014-03-25 kl. 02:48.
Citera
2014-03-25, 02:58
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Jag vet att jag bumpar så det behöver ingen tala om. Men jag tycker det är så att ångrar man inte vissa saker så har man inte lärt sig något av dem. Då skulle man ju kanske kunna göra om de saker man inte lärt sig något av.

Men jag tycker det verkar som om det ses som ett svaghetstecken att ångra något. Och svaghet är något många människor föraktar.
Det ses väl främst som en svaghet p.g.a. att man inte kunnat se helheten och därmed agerat "felaktigt".
Citera
2014-03-25, 03:00
Medlem
Shadow913s avatar
Alla människor har ett samvete och borde lyssna till det.
Citera
2014-03-25, 04:55
Medlem
zammas avatar
jag ångrar att jag sket bort min ungdom med droger. det är väll ändå värt att ångras. att jag blev det as jag blev. egoistisk. skiter i precis alla. även mina närmsta. ett prakt svin. och jag skäms över det. tro inget annat. jag skäms varje dag jag vaknar.
Citera
2014-03-25, 04:55
Medlem
zammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow913
Alla människor har ett samvete och borde lyssna till det.
ja! det är dagens sanning. man måste lyssna på det.
Citera
2014-03-25, 12:59
Medlem
ReVarres avatar
Man ska ångra därför att det är ångern som gör att man gör drastiska förändringar.

Vi kan ju t.ex. se på droger som gör dig ångestfri och vad den gör med dig. Du hamnar i en nedåtgående spiral där du bara knarkar bort dina problem och skiter att lyssna på ångesten. Se vad det leder dig. Du förlorar din integritet och blir bara alltmer deprimerad.

Men att förlåta sig själv är också viktigt. När du väl ändrar ditt beteende och undviker situationer som utlöser ånger så är det endast självömkande som ångern leder till. När du får den här insikten kan du sakta men säkert träna bort den ovanan över att älta gamla problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in