2012-08-18, 22:15
Medlem
sommarlovs avatar
Kort historia:
Med hjälp av Disc Tools skapade jag totalt 4 partitoner, installerade Windows 7.
Installerade rEFIt, som starthanterare.
Allt fungerade korrekt, kunde starta och köra både Lion och Win7.

Från Win7 tog jag bort en oanvänd (som jag tidigare skapat) part. och skapade 2 nya, som jag skulle använda till Ubuntu.

Sedan startade inte Lion mera!
Win7 fungerar bra, men datorn (Macbook Pro Retina) startar direkt till Lions återställning.

Lions part. finns kvar, jag kan se alla filer från Win7, men hur jag än testar att aktivera och reparera kan jag inte återställa funktionen.
Har tillbringar åtskilliga timmar på nätet.

Är van vid Win och Linux, men osäker på OSX.
Vill helst inte bara installera över, hur ska jag då lära mig hur OSX funkar!?
Citera
2012-08-19, 02:32
Medlem
Starta datorn, håll nera alt när du hör startljudet
Kan du starta Lion därifrån?
Isåfall, starta upp till Lion, gå in i Systeminställnigar / Startskiva / välj Lion-disken
Citera
2012-08-19, 08:57
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Starta datorn, håll nera alt när du hör startljudet
Kan du starta Lion därifrån?
Isåfall, starta upp till Lion, gå in i Systeminställnigar / Startskiva / välj Lion-disken
Jag kan starta Windows/Bootcamp, och därifrån välja Lion som startdisk, men det hjälper inte.
Datorn startar annars bara direkt till Lion-installationen...
Citera
2012-08-19, 23:21
Medlem
sommarlovs avatar
Jag gjorde såhär, om nu någon annan vil veta:
Diskvertyget fattade inte vad mina part var för något, förutom Bootcamp.
Så jag tog bort dom och la till nya.
Först då kunde jag lägga tillbaka Lion med Timemachine.

Nu funkar Lion som den ska, men Win7 har skadats, klagar på missing system någonting, men det är säkert betydligt enklare att fixa...

Jag är INTE imponerad av OSX och dess oförmåga att fixa felande boot!
Citera
2012-08-19, 23:46
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag gjorde såhär, om nu någon annan vil veta:
Diskvertyget fattade inte vad mina part var för något, förutom Bootcamp.
Så jag tog bort dom och la till nya.
Först då kunde jag lägga tillbaka Lion med Timemachine.

Nu funkar Lion som den ska, men Win7 har skadats, klagar på missing system någonting, men det är säkert betydligt enklare att fixa...

Jag är INTE imponerad av OSX och dess oförmåga att fixa felande boot!
När du raderade partitionerna försvann/skadades antagligen också partitionskartan eller något annat viktigt. Reparerade du även hårddisken i Diskverktyg, eller enbart partitionerna? Partitionskartan ligger ju inte på någon partition så om du enbart gjorde det senare är det inte så konstigt det inte hjälpte.
Citera
2012-08-20, 19:26
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
När du raderade partitionerna försvann/skadades antagligen också partitionskartan eller något annat viktigt. Reparerade du även hårddisken i Diskverktyg, eller enbart partitionerna? Partitionskartan ligger ju inte på någon partition så om du enbart gjorde det senare är det inte så konstigt det inte hjälpte.
Jag försökte reparera part. och disk.
Både med Reparera och Verifiera (minns jag namnen rätt?)
Gick inte.
Trots att jag kunde starta Bootcamp, och SE alla filer!

Allt jag gjorde var ju att radera en oanvänd part. från Bootcamp...
Citera
2012-08-20, 21:15
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag försökte reparera part. och disk.
Både med Reparera och Verifiera (minns jag namnen rätt?)
Gick inte.
Trots att jag kunde starta Bootcamp, och SE alla filer!

Allt jag gjorde var ju att radera en oanvänd part. från Bootcamp...
Kontrollera och Reparera. Det förstnämnda är egentligen onödigt, då den gör samma sak som Reparera fast förutom att just reparera. Och den rapporterade inga fel alls? Skumt.. Eftersom du kunde se alla filer var det ju inget fel på OS X-partitionen i sig, utan då som sagt något krux med partitionskartan eller liknande - så att datorn helt enkelt inte kände igen partitionen som bootbar.

Nåja, det är väl inget annat du kunde ha gjort annorlunda egentligen. Ett tips när du håller på med partitioner och liknande i framtiden är att alltid göra detta ifrån OS X. Sedan kan du förstås omformatera dessa hur du vill efteråt, men just att lägga till och ta bort bör nog ske ifrån OS X. Verkar minst sagt vara lite känsligt. Vilket kanske inte är helt konstigt, med tanke på att Win och OS X är väldigt olika i grunden.
Citera
2012-08-20, 22:36
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Kontrollera och Reparera. Det förstnämnda är egentligen onödigt, då den gör samma sak som Reparera fast förutom att just reparera. Och den rapporterade inga fel alls? Skumt.. Eftersom du kunde se alla filer var det ju inget fel på OS X-partitionen i sig, utan då som sagt något krux med partitionskartan eller liknande - så att datorn helt enkelt inte kände igen partitionen som bootbar.

Nåja, det är väl inget annat du kunde ha gjort annorlunda egentligen. Ett tips när du håller på med partitioner och liknande i framtiden är att alltid göra detta ifrån OS X. Sedan kan du förstås omformatera dessa hur du vill efteråt, men just att lägga till och ta bort bör nog ske ifrån OS X. Verkar minst sagt vara lite känsligt. Vilket kanske inte är helt konstigt, med tanke på att Win och OS X är väldigt olika i grunden.
Tack.
Ja, allt får ske från OSX. Ska också kika mera på backup förutom Timemachine...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in