2012-08-18, 22:09
Medlem
Blatiqs avatar
Någon som kan tipsa om en bra videokamera? Ska främst använda kameran till att filma natur, djur och allmänna saker som resor osv. Kan tänka mig betala MAX 7000kr för en kamera. Men ifall det finns en bra för lägre så är det bättre.

Tack!
Citera
2012-08-19, 09:26
Medlem
videofotografens avatar
Söker du en riktigt bra full HD 1080p videokamera så skulle jag tipsa dig om Canon Legria HF G10. Den kostar förvisso ny ett par tusenlappar mer än de 7.000 kronor du satt som maxpris men sök gärna på beg marknaden. Såg en beg för någon månad sedan för löjliga 5.000 kronor men tyvärr var jag utomlands då så jag hade ingen möjlighet att åka hem till Sverige.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=805987

Lets Go Digitals bedömning om Canon Legria HF G10.
http://www.letsgodigital.org/se/2827...legria-hf-g10/

För övrigt gör bl a både Canon, Sony, Panasonic o JVC riktigt bra videokameror. Både i amatörnivå och i ren professionell nivå... vilket borgar för kvalitet!

EDIT: här har du Testfreaks.se bedömning i fallande ordning på videokameror.
http://www.testfreaks.se/videokameror/?sort=score
Senast redigerad av videofotografen 2012-08-19 kl. 10:07.
Citera
2012-08-19, 15:32
Medlem
Blatiqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videofotografen
Söker du en riktigt bra full HD 1080p videokamera så skulle jag tipsa dig om Canon Legria HF G10. Den kostar förvisso ny ett par tusenlappar mer än de 7.000 kronor du satt som maxpris men sök gärna på beg marknaden. Såg en beg för någon månad sedan för löjliga 5.000 kronor men tyvärr var jag utomlands då så jag hade ingen möjlighet att åka hem till Sverige.

Men ifall man vill ha en riktigt bra full HD 1080p kamera, är det prisklassen 10k+ som gäller då? Eller kan man få en likvärdig för en billigare peng?

Köpte en Canon Legria HF M56 på elgiganten för 7k, kollade upp priset sen på internet och såg att den kostar 4.5k. Lämnade då tillbaks den. Men vad har du för synpunkten om Canon Legria HF M56?

http://www.youtube.com/watch?v=Hg18I5OBtbg Verkar rätt ok!
Citera
2012-08-19, 16:27
Medlem
Sadomans avatar
Du säger att du vill filma djur och natur. För att kunna göra det behöver du ett teleobjektiv. Annars blir det bara avståndsbilder även om du går till Skansen och filmar älgarna... Så se till att du skaffar en kamera där det är möjligt att byta objektiv den dag du får råd att köpa till ett teleobjektiv till din kamera.
Citera
2012-08-20, 09:51
Medlem
Blatiqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Du säger att du vill filma djur och natur. För att kunna göra det behöver du ett teleobjektiv. Annars blir det bara avståndsbilder även om du går till Skansen och filmar älgarna... Så se till att du skaffar en kamera där det är möjligt att byta objektiv den dag du får råd att köpa till ett teleobjektiv till din kamera.

Kan ingenting om videokamera. Hur ser man/vet man ifall en kamera kan ha utbytbara objektiv? Vad kostar ett sånt?
Citera
2012-08-20, 11:04
Medlem
videofotografens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatiq
Men ifall man vill ha en riktigt bra full HD 1080p kamera, är det prisklassen 10k+ som gäller då? Eller kan man få en likvärdig för en billigare peng?

Köpte en Canon Legria HF M56 på elgiganten för 7k, kollade upp priset sen på internet och såg att den kostar 4.5k. Lämnade då tillbaks den. Men vad har du för synpunkten om Canon Legria HF M56?

http://www.youtube.com/watch?v=Hg18I5OBtbg Verkar rätt ok!
Till att börja med... när jag ger råd om ex videokameror som uttalar jag mig bara om kameror jag personligen har testat. Då menar jag inte bara "hållit i kameran inne i en butik" utan personligen har filmat några timmar med och sett resultatet. Ska också tillägga att jag är amatör dvs jag får inte min inkomst via video och foto utan är vad man brukar kalla - en glad amatör.

Jag köpte två videokameror för ca 10 år sedan. Först en Canon XM1 och sedan en Canon XM2. Nästan enbart på grund av att både kamerorna hade fått lysande utlåtande i facklitteraturen och naturligtvis mycket av den anledningen att samtliga SVT lokalTVstationer använde XM1 och XM2 för mobilt bruk ute på fältet istället för att släpa med sig stora tunga axelkameror. Tänkte väl som så att duger XM1 och XM2 åt SVT för tv utsändning så duger den åt mig.

Men åter till din fråga. Åtminstone vad beträffar videokameror så får man nog inse att den gamla ordspråket "man får vad man betalar för" håller. Dvs ju mer slantar man betalar ju bättre kamera får man för pengarna. Det säger väl sig självt egentligen.

Var gränsen går för att få en riktigt bra full HD 1080p kamera beror väl lite grann på vad du ska använda den till. Ska du bara filma natur, djur och allmänna saker som resor osv så funkar naturligtvis en billigare kamera men mitt personliga råd är nog att avstå från Canon Legria HF M56. Inte för att jag har några personliga erfarenheter av den utan enbart för att du inte är den enda som köpt kameran och sedan lämnat tillbaka den för att byta upp sig till en dyrare kamera. Många anser att den känns alltför "lätt och plastig" men ger hyfsad bildkvalitet. Om du tänker behålla kameran några år så är nog mitt råd att välja en dyrare kamera. Vad beträffar mina egna två kameror så hänger de fortfarande med trots att den äldsta är 12 år gammal. Det kan man kalla kvalitet!

Vad beträffar YT videon du postade. En sak jag av praktiska skäl själv är lite slarvig med - STATIVET! För att få bra kvalitet på en film ska man använda stativ vilket också filmaren av den här filmen gjort. En sak till du bör tänka på om du ska filma djur- och natur. Satsa på en kamera som har bra optisk zoom. Dvs bra optik. Skit i vad kameran kan prestera i digital zoom och kolla enbart på vad kameran kan prestera i optisk zoom.
Canon Legria HF G10 har 10x optisk zoom och det är fullt godkänt för det priset (10K). Mina kameror har 20x optisk zoom men kostade å andra sidan 20.000 - 25.000 kronor styck.
Alternativet är som Sadoman skrev... en kamera med utbytbart objektiv. Men då är man uppe i en betydligt högre prisklass.
Man kommer långt med ett bra optiskt zoom objektiv och ett bra stabilt kolfiberstativ. Kolfiber är lite dyrare än de gamla aluminiumstativen men är mycket lättare och därför smidigare att bära med sig.
Citera
2012-08-22, 18:48
Medlem
Blatiqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videofotografen
. Satsa på en kamera som har bra optisk zoom. Dvs bra optik. Skit i vad kameran kan prestera i digital zoom och kolla enbart på vad kameran kan prestera i optisk zoom.
Canon Legria HF G10 har 10x optisk zoom och det är fullt godkänt för det priset (10K). Mina kameror har 20x optisk zoom men kostade å andra sidan 20.000 - 25.000 kronor styck.
Canon Legria HF M56 har en optiskt zoom på 10x. Enligt snubben på elgiganten är den väldigt bra i olika ljusförhållanden också (0.1lux). Den kameran kostar ynka 4500. Låter toppen, då jag inte vill spendera så mycket på en kamera. Dessutom så var kvalitén på Youtube-videon helt upp till mina förväntningar.
Citera
2012-08-23, 01:06
Medlem
Sadomans avatar
Canon gör schyssta grejjer och jag har sneglat på Legria serien själv ända sen HV20 kom. Optiska zoomen imponerar faktiskt. Kan vara en kamera att satsa på.
Citera
2012-08-23, 21:03
Medlem
Kadeks avatar
Är också ute efter videokameratips, kring 2000:-.

Användningsområden är fiske och mina barn. Batteritid är viktig!

Några tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in