2012-08-18, 21:27
Medlem
Har läst lite kring att programmera med c++ på mac. Har dock inte förståt mig på det hela. Det säg att Xcode ska vara till hjälp. Har nu laddat hem Xcode, men hur ska jag gå tillväga för att få kompilatorn att fungera så att jag kan compilera på tex codeblocks? Har ni några tips?

Notera att programmeringen ligger på en lätt skolnivå, inte utveckling av app nivå.
Citera
2012-08-18, 21:49
Medlem
irrblosss avatar
1. Starta Xcode
2. Välj "Create a new Xcode project"
3. Välj "Application" under "OS X"
4. Välj "Command Line Tool"
5. Klicka "Next"
6. Döp ditt projekt till något lämpligt
7. Välj "C++" under "Type" och klicka lämpligen ur "Use Automatic Reference Counting"
8. Klicka "Next"
9. Klicka "Create"
10. Gå in i filen "main.cpp" och börja koda
Citera
2012-08-18, 21:59
Medlem
sommarlovs avatar
Det är väldigt populärt att köpa en billig begagnad mac och installera valfri Linux-dist.
Går bra att dubbel-boota, så man har det bästa av världar...

Under Linux går det sedan väldigt lätt att lära sig programmering.
Citera
2012-08-18, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
1. Starta Xcode
2. Välj "Create a new Xcode project"
3. Välj "Application" under "OS X"
4. Välj "Command Line Tool"
5. Klicka "Next"
6. Döp ditt projekt till något lämpligt
7. Välj "C++" under "Type" och klicka lämpligen ur "Use Automatic Reference Counting"
8. Klicka "Next"
9. Klicka "Create"
10. Gå in i filen "main.cpp" och börja koda

Jätte bra, tack för du tog din tid, men jag har en fråga. När jag har skrivit klart min kod och ska compila den, hur gör jag då? Vilken knapp/knappar ska jag trycka på?
Citera
2012-08-18, 22:05
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maralgi
Jätte bra, tack för du tog din tid, men jag har en fråga. När jag har skrivit klart min kod och ska compila den, hur gör jag då? Vilken knapp/knappar ska jag trycka på?
Du kan t.ex. trycka CMD+r så kompileras och körs koden. Outputen ser du i konsolen.
Citera
2012-08-18, 22:09
Medlem
Du kan också öppna ett terminalfönster och köra make, cc, vi, emacs, ed och femtielva andra välkända unixkommandon om du föredrar det.
Citera
2012-08-18, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Du kan t.ex. trycka CMD+r så kompileras och körs koden. Outputen ser du i konsolen.

Ja men se där! Har haft trubbel sedan jag börja använda mac för ett bra tag sedan, men nu verkar det ha löst sig Tack så mycket för hjälpen!
Citera
2012-08-20, 16:58
Medlem
Lånar tråden vilket program ska man änvända om man kodar simpla hemsidor och håller på och lär sig i php,html
Citera
2012-08-20, 17:16
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tessx
Lånar tråden vilket program ska man änvända om man kodar simpla hemsidor och håller på och lär sig i php,html
Går i vilket som helst, men jag kan rekommendera både PhpStorm och Coda 2. Båda har sina för- och nackdelar, men båda är riktigt bra program.
Citera
2012-08-20, 19:11
Medlem
TheBasterds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tessx

Vill du ha något som inte är så "tungt" skulle jag rekommendera tex TextMate eller Smultron.
Citera
2012-08-22, 10:38
Medlem
micool87s avatar
Jag använder Nokia QT: http://qt.nokia.com
Multi OS plattform, jävligt bekväm miljö att koda i!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in