Flashback bygger pepparkakshus!
2012-08-18, 18:26
Medlem
Hej!

Jag ska köpa mig en laptop där jag i huvudsak kommer att syssla med bildhantering. Utöver det så kommer givetvis filmtittande, surf och eventuellt lite spel förekomma. Är Macbook pro det bästa alterantivet för mig? Skulle vara kul att höra från någon som sysslar med bildhantering och förespråkar PC. Det är nämligen i min erfarenhet inte speciellt vanligt.

Nå, vad tror ni? Kom gärna med konkreta exempel på laptops som är direkt passande för ändamålet.

// Luremacka
Citera
2012-08-19, 02:33
Medlem
similes avatar
Själv så håller jag på att sparar ihop till en MacBook Pro, hört att de är en riktigt bra dator att bildbehandla i. Sen finns det ju alltid några liknande windows datorer som kommer ligga i en mycket lägre prisklass. Men smaken är som baken!
Citera
2012-08-19, 03:22
Medlem
bl-gr-ns avatar
Det beror väl mest på skärmen och hur noga du är med färgåtergivningen.
Har fyra datorer (PC) med varsin skärm, med olika tekniska lösningar.

HTPC: Inget jag fotobehandlar med men surfar med den och ville ladda upp bilder på nätet som dock behövdes ansas innan. En ganska klen AMD miniATX dator kopplad till TVn (o stereon). Kör(de) GIMP. Fungera hyfsat och LCD-TVn är den som bilderna visas på iaf.

Laptop: Klen cpu och högblank skärm hade Adobe Elements Photo och Premiere, fast sedan ominstallation av Windows har jag inte brytt mig om att installera det rumphuggna programmen på den "felkonstruerade" laptopen Högblanka skärmar ska ge bättre bilder men det förtas av att de är som speglar.

Netbook: Matt skärm som är bra men för liten. Har i stort sett pensionerats, fast GIMP under Xubuntu funkade bra, på den cpu klena datorn. Även stora bildfiler från 14 mega pixel kameror och mass konvertering 100-tals bilder. Fast bara 10" skärm, förtog nöjet med bildbehandling.

Skrivbordsdatorn: Stationär, med kraft som en speldator. Kopplad med en matt 22" skärm. Inga proffs grejer. Är min bildbehandlingsdator, Har Corel Paintshop Pro x3.

Trots att inga av dessa skärmarna återger färger på samma sätt, så är skillnaden inte större än att jag som amatör, är nöjd.
Citera
2012-08-19, 13:34
Medlem
Paijters avatar
Har en samsung i 7-serien. Bortsett från att skärmen är värdelös även profilerad är den relativt billig i jämförelse med den kräm man får ut av den. Batteritiden är flera timmar. Men som sagt, en extern skärm är ett måste.
Citera
2012-08-19, 16:47
Medlem
bergsturks avatar
Det finns en del laptops som har IPS-paneler från LG -- de är bra även för foto. Tyvärr kan det vara svårt att hitta dem, men de finns. Jag har för mig att Lenovo har ett gäng modeller med IPS-skärmar tex.

Nackdelen jämfört med "riktiga" skärmar tycker jag är att belysningen alltid är mindre jämn på laptops.
Citera
2012-08-20, 01:52
Medlem
503s avatar
Beror på vilken typ av bildbehandling du ska syssla med.
Är det stora filer så bör du satsa på en stationär, såvida du inte vill skaffa en maxad macbook.

Jag köpte själv en MBP i tron om att det var det rätta.
Jag kan väl bara konstatera att bärbara datorer är mest bra på att vara just bärbara.
Det är inga arbetsdatorer för tyngre processer.
Däremot har jag faktiskt haft en äldre MBP som arbetsdator tidigare, och den presterade faktiskt bättre än vad min nyare gjorde. Men så hade den ju också kostat 25 papp eller något sådant (medan jag gav ca. 14 för min).
Men med det sagt så hade jag hellre plöjt ner de pengarna på en stationär.

Så, kontentan:
Redigerar du stora bildfiler så kommer du bli missnöjd med en laptop.
Är det filer av mindre storlekar (typ jpeg och råbilder från vanliga digitalkameror) så kan du utan tvekan köra en MBP.

Avslutningsvis så kan det nämnas att det mest irriterande med att redigera på macbook är att de blir så satans varma för ingenting.
Än värre om man ska försöka sig på att klippa film.
Det är inte utan att man blir nervös när temperaturen springer iväg över 105 grader, trots att den får jobba med nedsläckt skärm på en kall vinterbalkong.
Senast redigerad av 503 2012-08-20 kl. 01:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in