2012-08-18, 17:57
Medlem
Gameboy92s avatar
Efter att ha sett Steven Soderberghs film Traffic(bra film förövrigt) som tidsvis använder gula och blå filter över kameran började jag fundera över vad jag tycker om denna teknik.
I nämnda Traffic tycker jag det blev distraherande snarare än att det tillförde någon känsla eller stämning. Men i Michael Mann's utmärkta film Heat så är den stålaktigt grå/blå tonen enligt mig ett genidrag som verkligen höjer en redan mycket välgjord film till ännu högre höjder.

Jag antar att det varierar från film till film men vad tycker ni generellt om användandet av färgat foto?
Citera
2012-08-18, 18:02
Medlem
MnasIes avatar
Det är väl ofta senare pålagt, så inte direkt ett filter utan snarare någon som sitter och "korrigerar" färgen senare vid klippningen...

Så länge det ger en bra stämning så är det ju skitbra!
Citera
2012-08-18, 18:29
Medlem
Numes avatar
Du kan ju kolla in Shin'ya Tsukamotos filmer (Tokyo Fist, Bullet Ballet, Vital, t.ex), och om du vill ha galna filter Kenneth Angers filmer främst kanske dessa http://www.imdb.com/title/tt0045719/ (riktigt vacker kortfilm) http://www.imdb.com/title/tt0047114/ rent spontant. Alla (nästan) hans filmer finns med kommentatorspår också, mest kortfilmer, så han pratar lite allmänt om filmerna säkert en bit om ljusfiltrerna i t.ex. Eaux d'artifice.

I vart fall dessa två har ju lyckats med det hela, men det är ju udda filmer mestadels.

Annars är det då inget jag lagt märke till direkt, inte setat och funderat på sånt så mycket. I Heat kommer jag väl halvt ihåg dock att det var ett bra tillskott när du nämner det.
Citera
2012-08-18, 18:30
Medlem
Gameboy92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MnasIe
Det är väl ofta senare pålagt, så inte direkt ett filter utan snarare någon som sitter och "korrigerar" färgen senare vid klippningen...

Så länge det ger en bra stämning så är det ju skitbra!

Jag vet inte mycket om filmteknik egentligen så det kan mycket väl vara som du säger att det korrigeras efteråt. Man kan ju få samma resultat med olika färgtoner på fotot genom olika tekniker utöver filter såklart. Läste förresten nyss att den blå tonen i både Heat och Traffic framställdes utan filter genom att använda tungsten film utan ett dagsljusfilter vilket skapade den blå tonen.

Min frågeställning borde egentligen inkludera alla tekniker för att framställa en färgad ton och inte enbart filter.
Citera
2012-08-18, 19:48
Medlem
Bra, förutsatt att det används på ett bra sätt. Jag älskar hur det användes i Traffic och det lyfte helt klart Payback tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in