• 1
  • 2
2012-08-18, 17:52
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
På väg till den lokala matbutiken fick jag syn på en ekorre som stirrade på mig med hånande intonation. Den hävdade sig och stirrade ner mig tills jag tog ett kliv framåt, då den sprang iväg. Jag tänkte inte mer på det men traskade lugnt vidare. Sen dess har jag suttit och funderat på det här med ekorrar, vad man skulle kunna göra med dem. Jag har funderat på att, på något sätt, tillfångata en ekorre och hålla den i husarrest. Alltså fånga den och sätta något form av koppel (snara av något slag) på den, inomhus. Jag kommer förstås få mata den då och då, om jag inte skulle få för mig att i forskningssyfte svälta den, men så dum är jag inte.

Tror ni att det är särskilt svårt att fånga en ekorre? Såvida man inte skadeskjuter den först. Men det är lite väl oetiskt. En stor hov kanske? Kan man möjligen samla ihop en hord män och omringa den?

Förslag?
Citera
2012-08-18, 17:54
Medlem
lill-namgrebs avatar
Varför skulle du vilja göra det här? Är ju bara hemskt mot den stackars ekorren! Köp en katt om du är sällskapssjuk...

EDIT: Köp inte en katt, tror inte du skulle bli den bästa ägaren.
Citera
2012-08-18, 17:54
Bannlyst
nämen usch!
Citera
2012-08-18, 17:58
Medlem
Du behöver:.
2-tums-lång-by-4-tums- bred PVC-rör.
2 4-tums skruven på gavlarna.
.
Borra med u00BD-tums bit.
Ister eller fett.
2-fot lång bit av kraftiga hampa rep.
Fågelfrö eller hälften av en cob för majs för bete.

1.
Skruva fast på en av gavlarna. Det bör passa väl in i slutet av PVC-röret och du ska vända på det tills det inte kommer att skruva på ytterligare.
2.
Använd din borrmaskin och lite att göra ett par dussin hål direkt genom sidorna arbeta dig fram till bak i ett zig-zag mönster. Medan du gör detta, även borra två hål en tum från toppen av röret (de icke-begränsade slutet).
3.
göra ett handtag. Trä repet i de övre hålen och knut dem att bilda ett handtag.
4.
Bete i fällan. Placera fågel frö eller en halv Cob av majs i botten. Använda ister eller fett, fett upp de 1 u00BD inches av PVC-rör.
5.
Ställ fällan. Med hjälp av rep, häng liten låda fälla upp i ett träd eller buske som besöks av ekorrar. Du kan också faktiskt sätta upp den i vinden, men du kommer att behöva hänga den så att ekorrarna kommer att klättra i. Det finns inget behov av kamouflage eftersom ekorrar är nyfikna och kommer att lockas av maten. En hungrig ekorre hittar öppnandet för PVC-rör. De gillar en liten öppning att börja med. De kommer att märka eller känna lukten av mat på botten och sedan krypa in i din lilla låda fälla. Väl inne kan de inte tillbaka på grund av att fett har gjort sina fötter så hal, de har ingen dragning.

tips och varningar

Hantera inte ekorrar. Bara för att de är söta betyder inte att de är vänliga och du kan få allvarliga bett från ekorrar samt potentiellt upphandlande rabies.
Citera
2012-08-18, 17:59
Medlem
lilazebras avatar
du verkar lite hemsk!
tycker inte du ska göra det dels för att den bör (som den gör nu) leva i det fria, samt att jag tror att den säkert har loppor oså.. inte så mysigt!
Citera
2012-08-18, 18:00
Medlem
IsabellaJSs avatar
Ta en liten. Min farmor räddade en ekorrunge i Finland från en sadistisk kattjävel. Den blev tam, gick att ha okopplad. Satt på axeln osv.

Det finns gott om ekorrar i Sverige, så det gör inget om den skulle råka dö, vilket kan vara troligt då du inte tycks vara den mest erfarna ekorrskötaren.
Citera
2012-08-18, 18:04
Medlem
theycallmePs avatar
farsan hade en ekorre när han avr yngre, Den föll ner i hans ryggsäck å han fick med sig den hem.. Den va skygg i början men blev tam ganska snabbt, han hade den i 1 år innan den gick bort, Sött tycker jag!

den kunde vara ute och alltid komma tillbaka
Citera
2012-08-18, 18:07
Medlem
Se bara till att ha ett slitstarkt koppel, ekorren kan gnaga igenom vanligt rep och sen kväva dig när du sover...
Citera
2012-08-18, 20:55
Medlem
buzzards avatar
Väldigt svårt att fånga en ekorre denna tid på året och kan vara väldigt tidskrävande.
Mitt tips är, bygg 5 holkar typ fågelholk. ingångshål 100 mm , längd 400 mm och bredd 170 mm.
Häng ut holkarna i oktober, i biotoper som du vet att det finns ekorrar. Häng dom 2-3 m högt i en gran.
Ekorren bygger sitt bo och lägger sina ungar inne i holken. Besök holkarna regelbundet 2 v intervaller under mars-okt.
Honan kan få 3 kullar per år, den första kullen redan i mars. Ungarna börjar käka fast föda då dom är ca 8 veckor gamla.
Sno ungen när den är 8-9 veckor gammal, mata den med nötter, bär och vatten.
Citera
2012-08-18, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine.Atrebatum
En stor hov kanske?

Hur ska du använda den? Ska du fånga en häst först?
Citera
2012-08-19, 00:02
Medlem
Laserturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzard
Honan kan få 3 kullar per år, den första kullen redan i mars. Ungarna börjar käka fast föda då dom är ca 8 veckor gamla.
Sno ungen när den är 8-9 veckor gammal, mata den med nötter, bär och vatten.
Insekter och modersmjölk väl?
Citera
2012-08-19, 00:11
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HJ-C
Hur ska du använda den? Ska du fånga en häst först?

Så här tänker jag. Om jag använder mig av en "liten hov" så måste jag vara ännu mer precis i min stöt. Det är svårt nog att med rätt hastighet och ryck tillfångata en rapp ekorre. Därmed blir det lite lättare om hoven med sin diameteromkrets är större så att springytan för den lilla krabaten blir mindre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in