2012-08-18, 14:30
Medlem
Molusks avatar
Hej!
Vi brukar köpa ett par paket frysta kräftor varje år. På senare år har jag köpt "jumbo" för att få lite större kräftor. På förpackningen står det 15 till 24 st. De vanliga står det 25 till 30 st. I år fick jag tag på "super jumbo" 8 till 15 st. I min fantasi såg jag framför mig 8 st stora kräftor, men tyvärr var det 14 i förpackningen. Varje gång jag köpt kräftor är det alltid det större antalet kräftor i förpackningen.
Jag undrar om det finns någon som fått det mindre antalet i någon förpackning. Det är också förvånande att det finns kunder som tydligen vill ha uppåt 30 små kräftor i en förpackning.
Citera
2012-08-18, 14:53
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molusk
Hej!
Vi brukar köpa ett par paket frysta kräftor varje år. På senare år har jag köpt "jumbo" för att få lite större kräftor. På förpackningen står det 15 till 24 st. De vanliga står det 25 till 30 st. I år fick jag tag på "super jumbo" 8 till 15 st. I min fantasi såg jag framför mig 8 st stora kräftor, men tyvärr var det 14 i förpackningen. Varje gång jag köpt kräftor är det alltid det större antalet kräftor i förpackningen.
Jag undrar om det finns någon som fått det mindre antalet i någon förpackning. Det är också förvånande att det finns kunder som tydligen vill ha uppåt 30 små kräftor i en förpackning.

Om du fick 14 kräftor så var ju antalet inom intervallet 8-15. Det är nog ovanligt att du får 8 bamsekräftor i ett paket, men chansen finns väl.

Kunder i allmänhet vill nog inte ha 30 små kräftor men många gillar att köpa billigt och då blir det mindre exemplar.
Citera
2012-08-19, 09:22
Medlem
Köpte ett paket i år, jumbomodellen. Kommer inte ihåg hur många det var men visst var det närmare det gögre antalet som angavs än det lägre.
Det beror kanske på hur man äter kräftan, de som bara vill äta stjärten vill förmodligen ha en så stor som möjligt medan de som äter hela huvudet kanske vill ha många att sitta och pilla med (som svar på ts fråga om vem som vill ha en massa minikräftor).En tanke bara.
Citera
2012-08-19, 10:23
Medlem
Fickludds avatar
Spannet mellan åtta och femton kräftor är rätt dramatiskt. Skulle man få åtta kräftor i ett paket, väger de i snitt 125 gram per styck men om det är femton kräftor är snittvikten bara 67 gram.

Skulle man ha oturen att få ett paket med 30 kräftor väger de endast 33 gram i snitt. Då är det knappt lönt att leta kött i klorna.
Citera
2012-08-19, 10:54
Medlem
Har heller aldrig varit med om att få det lägre antalet i ett paket när det gäller skaldjur överhuvudtaget. Ett kilo räkor 70/90 kan ofta innehålla 92-93 st. Mitt senaste inköp var havskräftor 4/7 per paket, givetvis innehöll de 6 st.
Citera
2012-08-19, 18:36
Medlem
Molusks avatar
Uppdatering:
När jag plockade upp kräftorna i går kväll fanns det 2 kräftor till. Således 16 st kräftor när det skulle vara max 15. Jag ska maila Lobster och höra deras förklaring.
Citera
2012-08-24, 08:44
Medlem
Molusks avatar
Uppdatering
Jag skrev till Lobster och klagade.
De tackade för informationen och skickade 150:- som tack och det var vad jag betalat för kräftorna.
Vi har en liten damm i trädgården med kräftor i. I den tog jag igår upp 19 kräftor som vägde 1.6 kg kokta.
Den storleken kan man tydligen inte köpa ute i affär.
Citera
2012-08-24, 10:48
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Jag är ingen expert på Kräftor, men vi köper lite varje år till fäst.

Har fått för mig att det fuskas ganska kraftigt i den branschen.
Frysta Kinesiska kan helt plötsligt bli färska inhemska.

Det du fick 16 när max var 15 skulle jag tro är mer regel än undantag.
Priset är ju så stor skillnad vad man kan få för storlekarna så det lockar nog till fusk.

För några år sedan köpte jag Svenska stora kräftor som var frysta på IKEA, kommer inte i håg exakt men tror det var 20 små sega skapelser som skulle likna kräftor.

Har hört att priset ligger på över 500 kr för färska ( levande ) per kg om man snackar om ca 5-6 kräftor per kg.

Här jag bor köper vi levande som heter Cangrejo de río från någon lokal fiskhandlare som själva odlar,
det går ca 6 - 8 per kg och han vill ha 28 USD blir nog runt 200 kr. För några år sedan fick man dom nästan "gratis" för det ansågs vara spindlar i floden, men nu är det många som vill ha dem.

Rullkragen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in