2012-08-18, 12:51
Medlem
Jag har stött på ett väldigt konstigt problem med min mic.

Jag har kört den här micen i säkert ett år utan problem, men så igår så hade jag problem i skype då jag plötsligen inte hördes utan bara brusade. Jag drog in och ur sladdarna litegrann och så funkade det en stund och sen la micen av igen. Då gav jag upp och stängde ner. Min tanke här var glappkontakt.

Men sen kollade jag i kontrollpanelen (med hjälp av "playback this device") och där funkar micen utmärkt! Nästan inget brus och fin kvalite. Så tillbaka till skype, ingen lycka...

Sedan gav jag upp och väntade till sidag, dagens resultat hittills är att jag har upptäckt att micen fångar upp "blåsljud" (alltså om jag andas hårt på den) i både skype och kontrollpanelen. Den plockar upp min röst i kontrollpanelen men inte i skype.

Drivrutinerna är uppdaterade (IDT High Definition Audio CODEC verkar dom heta), jag prövade att rulla tillbaka dom. Då försvann allt ljud på datorn, så jag plockade fram dom igen (verkar mao som att jag har både första och senaste upplagan av dom?).

Mitt USB-headset funkar fortfarande i skype, men micen vägrar. Jag har googlat och googlat men hittar inget vettigt, det som förvånar mig mest är att det verkar ha uppkommit väldigt plötsligt, men min gissning är att det inte är ett hårdvarufel. Någon som har ideer?
Citera
2012-08-18, 13:36
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Operativsystem och version?
Citera
2012-08-18, 13:43
Medlem
Ah självklart.

Windows 7 home, sp1, 64-bitars.

Det är en HP-laptop, Pavilion dv6.
Citera
2012-08-18, 14:55
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Sedan gav jag upp och väntade till sidag, dagens resultat hittills är att jag har upptäckt att micen fångar upp "blåsljud" (alltså om jag andas hårt på den) i både skype och kontrollpanelen. Den plockar upp min röst i kontrollpanelen men inte i skype.

Det här förstår jag inte riktigt. Du kan alltså se i Skype att programmet reagerar om du blåser i micen, men inte om du pratar i den? Det låter snudd på omöjligt.

Edit: Det är inte så att du har ställt ner micvolymen väldigt lågt i Skype? Ett blåsljud rakt in i en mic blir ju väldigt högt, medan ett försiktigt hummande med rösten inte alls når samma volym.
Senast redigerad av Porthos 2012-08-18 kl. 14:56. Anledning: Tillägg till text.
Citera
2012-08-18, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porthos
Det här förstår jag inte riktigt. Du kan alltså se i Skype att programmet reagerar om du blåser i micen, men inte om du pratar i den? Det låter snudd på omöjligt.

Edit: Det är inte så att du har ställt ner micvolymen väldigt lågt i Skype? Ett blåsljud rakt in i en mic blir ju väldigt högt, medan ett försiktigt hummande med rösten inte alls når samma volym.

Det var typ så min reaktion var också när jag upptäckte det (tror jag suckade på micen när jag upptäckte det!).

Nej micvolymen i skype är uppdragen till max, micboost ligger på +20 dB i kontrollpanelen. Jag har också ett annat externt program som jag använder den i och det programmet uppvisar samma beteende som skype.

Körde just ytterliggare ett samtal till skypes Echo, samma resultat. Jag hittade också en driveruppdatering som jag körde, ingen effekt. Jag har försökt installera en Realtek HD driver istället men den verkar inte vara kompatibel mot mitt ljudkort.

En fundering jag har är att det någonstans i mjukvaran sitter en komponent som förstärker signalen åt fel håll, så att den reduceras till bara brus, och att denna komponent inte används när man kör micen rakt i kontrollpanelen. Frågan är bara vad f-n detta skulle vara och varför det felet bara uppstod plötsligt...

EDIT:

Ny info, Teamspeak 3 fungerar! Det finns dock två external MICs med samma codecnamn, men den ena är röd och den andra markerad svart. Den svarta fungerar (den nya codecen kanske?).

Då känns det som att det är skype i sig som är problemet, ska försöka en ominstallation och se.

EDIT2:
Ominstallation av Skype löste inte problemet
Senast redigerad av Hefaiston 2012-08-18 kl. 15:15.
Citera
2012-08-18, 17:27
Medlem
Har nu också prövat att systemåterställa, ingen effekt. Jag ska pröva en annan dator och se om det funkar där.
Citera
2012-08-18, 21:26
Medlem
Porthoss avatar
Här finns Skypes checklista för ljud. Kan kanske vara värt att kolla igenom?
Citera
2012-08-19, 11:55
Medlem
Körde den nu men det gav inget. Jag har prövat en annan mic på samma codec och den funkade (också 3.5 uttaget).

Jag har också upptäckt att micen tar upp min röst, men väldigt svagt, om jag pratar väldigt högt så hör jag mig själv svagt i tillbakaspelningen.
Citera
2012-09-15, 21:09
Medlem
Uppdatering, det var ett hårdvarufel i kabeln. Jag lödde om den idag och nu funkar den igen, min teori är att det var en kanal som slutat fungera och att vissa program bara jobbar med en kanal som nu då saknades. Jag märkte nämligen att i ljudinspelaren fick jag ljud, men bara i ett öra.

Så om någon hittar något liknande i framtiden kan det vara sladden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in