• 1
  • 2
2005-03-22, 12:56
Medlem
Mysonoxens avatar
Den 2 april drar jag, frugan och Lill-Mysonoxen till Paris en vecka då jag har en insparad semestervecka att ta ut. Barnvakt finnes som väl var då en av frugans kusiner är hemmafru i denna stad sedan årsskiftet.

Det jag undrar är om någon har tips på lite festliga restauranger, barer, ölschapp, vinbarer, affärer som säljer mat, vin, sprit, ja allt ni kan tänka er som kan glädja en gammal gourmets hjärta. Jag har bokat bord på trestjärniga Lucas-Carton en kväll men i övrigt har vi hela veckan att fylla.

Det var nästan exakt 19 år sedan jag tillbringade nån längre tid i Paris (har dock varit i Bordeaux, Alsace, Bourgogne och andra franska gourmetställen) så det vore kul att höra från er Flashbackare om ni har några smultronställen/tips.
Citera
2005-03-22, 15:35
Medlem
Bite Sales avatar
La Coupole är väl inte särskilt orginellt, men det faller mig verkligen i smaken och renderas ett besök varje gång jag är i Paris. Jag gillar både maten och lokalen som är riktigt trevlig. Känns nästan lite kitsch, men riktigt schyst.

Ligger förresten på Boulevard du Montparnasse 102.
Citera
2005-03-22, 15:39
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bite Sale
La Cupole är väl inte särskilt orginellt, men det faller mig verkligen i smaken och renderas ett besök varje gång jag är i Paris. Jag gillar både maten och lokalen som är riktigt trevlig. Känns nästan lite kitsch, men riktigt schyst.

Ja men det ska ju vara original-brasseriet efter vad jag hört

Kan man bara dyka upp där "som man är" eller måste man boka plats i förväg?
Citera
2005-03-22, 16:05
Medlem
Bite Sales avatar
Har man inte bokat kan det bli en stunds väntan i baren, vilket för all del är trevligt, men säkrast är att boka. La Coupole är det enda ställe där jag kunnat få en entrecôte som på sin höjd är varm inuti, riktigt röd och god, vid sidan av skaldjur och gåslever något att överväga.
Citera
2005-03-22, 16:06
Medlem
onits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Den 2 april drar jag, frugan och Lill-Mysonoxen till Paris en vecka då jag har en insparad semestervecka att ta ut. Barnvakt finnes som väl var då en av frugans kusiner är hemmafru i denna stad sedan årsskiftet.

Det jag undrar är om någon har tips på lite festliga restauranger, barer, ölschapp, vinbarer, affärer som säljer mat, vin, sprit, ja allt ni kan tänka er som kan glädja en gammal gourmets hjärta. Jag har bokat bord på trestjärniga Lucas-Carton en kväll men i övrigt har vi hela veckan att fylla.

Det var nästan exakt 19 år sedan jag tillbringade nån längre tid i Paris (har dock varit i Bordeaux, Alsace, Bourgogne och andra franska gourmetställen) så det vore kul att höra från er Flashbackare om ni har några smultronställen/tips.

La Perle i Marais-området (Republique, Temple osv). Super!
Citera
2005-03-22, 16:38
Medlem
La Coupole är ett måste. Beskrivs ofta och helt felaktigt som turistfälla i vissa kretsar. Mycket folk, boka innan.

Buddha bar, 8 Rue Boissy d' Anglais. Metro Concorde ett måste för miljö, gäster och mat. Bokas

Likaså ett besök på Restaurang Georges högst upp i Centre Georges Pompidou. Bokas

Bofinger, 3, rue de la Bastille
Lite bättre Brasserie. Finsa skaldjur. Fin miljö.
Bokas givetvis där med

Sen tycker jag att man ska skippa trestjärninga restauranger. På tok för dyrt och det kan vara svårt att uppskatta. Lägg stålet på fler mellanklass i stället.

Jag skulle kunna ge hur många tips som helst. Men dessa är lättillgänliga och lite av ett måste för turisten.; )

Sen rekommenderar jag att alltid, på lite bättre restauranger, boka bord innan.
Citera
2005-03-23, 09:31
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onit
La Perle i Marais-området (Republique, Temple osv). Super!

Passar utmärkt eftersom vi ämnar ägna en dag åt Marais, Beaubourg och Ile de la Cité.

Om det är nära Temple Metron så är det inte särskilt långt från Picassomuseet.
Citera
2005-03-23, 09:35
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Spirou_
La Coupole är ett måste. Beskrivs ofta och helt felaktigt som turistfälla i vissa kretsar. Mycket folk, boka innan.

Buddha bar, 8 Rue Boissy d' Anglais. Metro Concorde ett måste för miljö, gäster och mat. Bokas

Likaså ett besök på Restaurang Georges högst upp i Centre Georges Pompidou. Bokas

Bofinger, 3, rue de la Bastille
Lite bättre Brasserie. Finsa skaldjur. Fin miljö.
Bokas givetvis där med

Sen tycker jag att man ska skippa trestjärninga restauranger. På tok för dyrt och det kan vara svårt att uppskatta. Lägg stålet på fler mellanklass i stället.

Jag skulle kunna ge hur många tips som helst. Men dessa är lättillgänliga och lite av ett måste för turisten.; )

Sen rekommenderar jag att alltid, på lite bättre restauranger, boka bord innan.

La Coupole är redan öronmärkt nu
Bofinger har jag också hört ska vara ett kanonbra brasserie.

Anledningen att vi plockar en trestjärnig är att vi var på Paul Bocuse i Lyon för ett par år sen och deras mat är ju väldigt traditionell, och dessutom är portionerna rikliga och råvarorna inte av denna världen.

De trestjärniga i Paris lär ju utmärka sig mera för sin innovationsrikedom än för sitt traditionella kök så jag bokade enbart i jämföelsesyfte. Visst är jag medveten om att man blir luggad men man får förmodligen även några fina anekdoter att ta med sig resten av livet

Festligt dessutom att det finns en bra restaurang i Pompidou-centret, det hade jag ingen aning om, den gamla rör-och betongklumpen lever tydligen på insidan. Jag har dessvärre bara sett "spektaklet" utanför men sån här information gör att det nog är värt att ta en titt därinne, om inte annat för den kulinariska lockelsen...
Citera
2005-03-23, 16:27
Medlem
Kan rekommendera, har ätit där en gång. Betalde inte själv så jag har inte den blekaste om hur dyrt det var. Hur som helst är det fantastiska lokaler, service utan dess like (tror att det är få ställen här hemma som skulle kunna vara i närheten). Naturligtvis gudomligt god mat, ät gärna någon av deras skaldjursanrättningar.....

http://www.procope.com/en/index.htm
Citera
2005-03-24, 10:10
Medlem
Roger Pontares avatar
Chez Lipp, ett mycket traditionellt brasseri med riktig franks husman, en jätteskön lunchrestaurang.
Citera
2005-03-24, 13:26
Medlem
Mysonoxens avatar
Tack vare alla bra tips har jag beslutat mig för att göra en "brasserietävling" när jag är i Paris och testa dessa, så får vi se vilka som är bäst, men fler tips tas givetvis emot, har tänkt att äta rejält 2 ggr om dan och sedan fördriva lite tid på nåt ölschapp eller vinbar så posta på om ni vill, jag drar inte iväg förrän nästa lördag

(nu har ni gjort mig så jäkla hungrig att jag tror jag tar lunch igen fast jag kom från lunchrasten för en dryg halvtimme sen...)
Citera
2005-03-29, 15:35
Medlem
onits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Passar utmärkt eftersom vi ämnar ägna en dag åt Marais, Beaubourg och Ile de la Cité.

Om det är nära Temple Metron så är det inte särskilt långt från Picassomuseet.

Förlåt Mysonoxen, La Perla heter den:

http://www.cafepacifico-laperla.com/Pages/Perl_Fra.htm

Fullt av konstnärswannabies, konstnärer, författare och en och annan modell. Trevlig stämning, men ganska rökigt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in