• 1
  • 2
2012-08-18, 11:11
Medlem
Tips på vad man ska göra om någon har sprayat Axe i ens mikrovågsugn? Med tanke på att Axe fastnar lätt på alla ytor och är väldig brandfarlig?

Jag är väldig nojig när det kommer det sånt. Jag är väldig rädd att, med tanke på det är en Extremely flammable (F+) ikon på burken, att någonting väldigt dumt kan inträffa.

Det är kanske bättre att köpa en ny budget mikro istället för att "testa om det går"?
Senast redigerad av corgrath 2012-08-18 kl. 11:20.
Citera
2012-08-18, 11:17
Medlem
panelbeaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corgrath
Tips på vad man ska göra om någon har sprayat Axe i ens mikrovågsugn? Med tanke på att Axe fastnar lätt på alla ytor och är väldig brandfarlig?

Jag är väldig nojig när det kommer det sånt. Jag är väldig rädd att, med tanke på det är en Extremely flammable (F+) ikon på burken, att någonting väldigt dumt kan inträffa.

Det är kanske bättre att köpa en budget mikro istället för att "testa om det går"?

Kasta den. Eller kontakta advokat för att stämma axe pga de inte har svarat på din fråga på burken.
Citera
2012-08-18, 11:35
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Det är kanske bättre att köpa en budget mikro istället för att "testa om det går"?

När gasen avdunstat är knappast återstoden speciellt brandfarlig.
Citera
2012-08-18, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
När gasen avdunstat är knappast återstoden speciellt brandfarlig.

:-/

Så du tycker det är helt riskfritt om jag låter mikrovågsugnen vara öppen och bara "låta gasen avdunsta"? Hur säker är du på detta? Skulle du själv vågat använda dig av ugnen? eller dina barn.
Citera
2012-08-18, 11:49
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
:-/

Så du tycker det är helt riskfritt om jag låter mikrovågsugnen vara öppen och bara "låta gasen avdunsta"? Hur säker är du på detta? Skulle du själv vågat använda dig av ugnen? eller dina barn.

Herregud...det är större risk att du förolyckas på väg till butiken för att köpa en ny microvågsugn.
Citera
2012-08-18, 11:50
Medlem
Hawxs avatar
Varför Axe i en mikrovågsugn??
Jag hade köpt en ny direkt. Gaserna avdunstar ja, men jag hade fortfarande varit nervös.
Annars, testa den utomhus på ett öppet fält. Dra en förlängning, eller elverk och starta den. Kanske blir årets fyrverkeri.
Citera
2012-08-18, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hawx
Varför Axe i en mikrovågsugn??

En "kompis" trodde det skulle vara kul att öppna min mikrovågsugn och börja spraya den med Axe.

Jag fattar fortfarande inte varför.. Om han hade bara stängt luckan, och satt igång den skulle jag inte bli förvånad att det bara börja ta fyr inne i ugnen, eller kanske sprängs.. Så otroligt dumt.

Jag vet inte hur mikrovåger fungerar med Extremely flammable (F+) preparat, men jag tror det är en dålig kombination, oavsett om gasen har "avdunstat" eller det är mer eller lite kvar i själva ugnens-väggar, eller komponenter, etc.

Jag köper en ny, det verkar riktigt dumt att chansa..
Citera
2012-08-18, 12:16
Medlem
Sluta hänga med minderåriga.
Citera
2012-08-18, 12:49
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Jag tror verkligen inte att det börjar brinna, blir mer nojjig över att det ska komma lite dåliga kemikalier i maten, men å andra sidan så får vi ju dem i oss ändå genom inandning, hudkontakt etc.

Var jag du skulle jag bara tvätta ur den ordentligt. (något som folk gör alldeles för sällan)

För övrigt har jag varit med om en mikro som börjat brinna, om något sådant inträffar så stänger man av apparaten, eller drar ur sladden. Man öppnar inte luckan förrens det har lugnat ned sig därinne, mikron ska ju ändå slängas efter det. Öppnar man luckan så matar man elden med syre och har man riktig otur så kan det flamma upp och förstöra nån skåpslucka över eller så...
Senast redigerad av ugglor-i-mossen 2012-08-18 kl. 12:52.
Citera
2012-08-18, 14:35
Medlem
Det är inte bara gasen i Axe som är brandfarlig, luktämnena är i mångt och mycket terpener som är mycket brandfarliga. Tex munspray brinner förfärligt bra trots att det inte är någon tryckbehållare, det beror på mentolen som är en terpen.
Om du dock vädrar ugnen så borde det inte vara så stor fara. Lägg in en skivad citron och kör några minuter så försvinner den värsta lukten.
Citera
2012-08-18, 15:37
Medlem
Ställ ett koktåligt kärl i mikron med 300 ml vatten, sätt på mikron och låt det koka upp. Låt det ånga i 1 minut. Stäng sedan av mikron, låt det svalna. Rent.
Citera
2012-08-18, 22:05
Medlem
Den kommer inte att börja brinna om du bara vädrar ut dom brandfarliga gaserna i några minuter. Dessutom blir det oftast inte så varmt i micron om du inte kör micropopcorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in