2012-08-17, 17:25
Medlem
Jag hjälper några vänner att spela in en EP, men jag har dåligt med erfarenhet av den typen av musik. Finns det nån här som vill ge lite feedback på mixen?

http://dl.dropbox.com/u/14895410/Nj%...%20Sparvar.mp3
Citera
2012-08-17, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beron
Jag hjälper några vänner att spela in en EP, men jag har dåligt med erfarenhet av den typen av musik. Finns det nån här som vill ge lite feedback på mixen?

http://dl.dropbox.com/u/14895410/Nj%...%20Sparvar.mp3

Overall lite otight och obalanserad mix, inget som inte går att fixa dock!

Maila mig om ni vill ha hjälp: mellonymusic@live.se
Citera
2012-08-17, 20:44
Medlem
Låter helt okej, förrutom trummorna som definitivt behöver lite kärlek. Kicken kan lyftas fram med lite EQ och compression (och en subsynth om du gillar sånt. Det gör jag).

Ligger gitarren på ett eller två spår? Prova att duplicera spåret och flytta fram det ena en liiiiten liiiten bit. Sedan kör du den ena till höger och den andra till vänster (panning). Världens bästa trick för att få ljud att låta större och passar extra bra när det gäller gitarr.

Överlag borde du städa frekvenserna lite och slänga en EQ på alla spår som tar bort det som inte behövs.
Citera
2012-08-17, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av latmaskerad
Låter helt okej, förrutom trummorna som definitivt behöver lite kärlek. Kicken kan lyftas fram med lite EQ och compression (och en subsynth om du gillar sånt. Det gör jag).

Ligger gitarren på ett eller två spår? Prova att duplicera spåret och flytta fram det ena en liiiiten liiiten bit. Sedan kör du den ena till höger och den andra till vänster (panning). Världens bästa trick för att få ljud att låta större och passar extra bra när det gäller gitarr.

Överlag borde du städa frekvenserna lite och slänga en EQ på alla spår som tar bort det som inte behövs.

Två seprarat inspelade track höger och vänster, allt du säger är gjort. Trummorna är diskreta eftersom dom bad om det. Dom villl inte ta fokus från nåt annat eftersom dom ofta spelar live utan trummis. Alla gitarrer är low och high passade och given ett eget utrymme för frekvenser, även basen som är körd på två separata spår, ett ljud för 20-300hz och ett för 300-2khz.
Citera
2012-08-17, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beron
Två seprarat inspelade track höger och vänster, allt du säger är gjort. Trummorna är diskreta eftersom dom bad om det. Dom villl inte ta fokus från nåt annat eftersom dom ofta spelar live utan trummis. Alla gitarrer är low och high passade och given ett eget utrymme för frekvenser, även basen som är körd på två separata spår, ett ljud för 20-300hz och ett för 300-2khz.

Gött. Kicken sticker dock ut en hel del i.o.m att den låter lite platt. Men jag vet hur det är med trumset... Ibland känns det nästan omöjligt. High-pass på gitarren vet jag inte om det är nödvändigt. Det klingar så fint i de höga frekvenserna

Basen låter fyllig och go. När solot kommer är det kanske lite väl högt. Lite volymjustering rent generellt kommer nog att lyfta låten, framförallt sången är lite för hög tycker jag (men det är en smaksak).

Ska kanske tillägga att jag inte sitter på speciellt bra monitorer just nu utan använder en kompis hi-fi-system (ugh...) så det är möjligt att det låter lite färgat.
Citera
2012-08-17, 21:44
Medlem
Tack för feedback, håller med efter att lyssnat och hört dina tips och kommer att justeras därefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in