Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-14, 10:21
  #313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kd-mormoni
Eutanasi är ett grekiskt ord, vars innebörd är “god död”. Ursprungligen avsågs åtgärder att med medicinska och andra medel underlätta den döendes avsked från jordelivet.

Begäran om dödshjälp bygger på önskan att undvika outhärdlig smärta och lidande till följd av en dödlig sjukdom. Det råder ingen tvekan om att smärta och lidande kan föda önskan om en snar död. När man tränger in i problematiken finner man dock påfallande ofta, att bakom dödsönskan finns smärtan, ångesten, ensamheten och känslan av att i onödan belasta omgivningen. Dessa är orsaker som kan och bör elimineras med bättre smärtlindring och omvårdnad, med psykologisk problemhantering och andlig vägledning för patienten och anhöriga.

Vad tycker ni?


I slutändan så tycker jag inte det ska spela någon som helst roll varför de vill ta livet av sig, det är deras liv så det bör vara deras beslut. Man kan givetvis erbjuda en massa alternativ och försöka prata dem ur det etc, men i slutändan så ska det vara deras beslut. Jag tycker det är helt sjukt att vi kallar oss humanitära samtidigt som vi inte har dödshjälp. Att tvinga någon att leva kvar trots att den lider och vill dö är en form av tortyr. Rätten till att dö borde vara den mest givna mänskliga rättigheten som finns.

Det är absurt att det finns länder med dödsstraff men som inte har aktiv dödshjälp. Det är absurt då det i praktiken uppmuntra folk som vill dö till att begå allvarliga brott.
Citera
2022-01-18, 20:24
  #314
Medlem
torrenttobbes avatar
https://www.aftonbladet.se/halsa/a/1...gativ-blir-man

Torsten argumenterar bland annat följande:

– Jag tror personligen att ju mer man vet om dödshjälp, desto mer negativ blir man. Jag tycker själv att det verkar hemskt att ha dödspatruller som har till uppgift att ta livet av folk.

Tycker det är en ganska spetsig formulering.
Hade en nära släkting som låg mellan 85-95 fast i en säng, helt klar i huvudet men kroppen tynade bort.
Han önskade ingenting mer än att få följa efter sin fru. Han var färdig, arbetat tills han var över 80 på heltid. Haft företag, 8 barn och rest världen runt.
Men Torsten tror att

"När man är gammal och sjuk förändras de kognitiva funktionerna och det är inte lika lätt att ta ett genomtänkt beslut om att leva eller dö."


Omyndigförklaring av våra äldre. Varför ska inte dom få välja själva hur man vill gå ut ur denna värld.
Snart är det vår tur, jag bestämmer gärna själv hur det ska sluta.
Citera
2022-01-18, 22:39
  #315
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Men Torsten tror att

"När man är gammal och sjuk förändras de kognitiva funktionerna och det är inte lika lätt att ta ett genomtänkt beslut om att leva eller dö."

.

Det verkar som Torstens egna kognitiva funktioner redan är högst begränsade.
Både min mormor och farfar hade nog gärna tagit ett tidigare tåg, så att säga, om chansen fanns. Sisat 10 åren var inte något nöje för någon av dom.
Detta är ju ganska vanligt med gamlingar som mår pyton sista tiden, mer eller mindre klar i huvvet men kroppen fungerar inte. Har inte Torsten själv några släktingar, eller bryrar han sig helt enkelt inte?

Är han nykter? Om han är det så rekomenderar jag honom att börja supa, så kan han alltid skylla på spriten.
Citera
2022-08-30, 19:33
  #316
Medlem
Jag tycker absolut att det ska finnas som alternativ. Om en person lider av dålig hälsa som gör det omöjligt för personen att leva ett värdigt liv där man behöver hjälp med allt i vardagen och man har fått nog då ska det finnas som alternativ. Det är ett påfund vi har där vi tvingar människor att leva med våra apparater och manicker. Vi kan göra det på ett humant sätt.

Hade jag t,ex suttit i rullstol med diverse allvarliga obotliga problem så skulle jag hellre säga tack för denna tiden och checka ut. Man ska inte bli tvingad, det ska vara ett alternativ.
Citera
2023-06-16, 20:33
  #317
Medlem
Royal College of Surgeons announces they are no longer opposed to assisted dying and are now 'neutral'

Äntligen har de tagit ett steg I rätt riktning!

https://www.dailymail.co.uk/news/art...ted-dying.html
Citera
2024-03-23, 18:39
  #318
Medlem
fellowvessels avatar
Man kan seriöst undra ifall Star Wars filmerna är dokumentärer när man betänker denna fråga, varför vill vissa att andra ska lida? känns inte som något en frisk human vuxen med IQ över 30 önskar.

Fler & fler länder hjälper till med att avsluta lidande, en seger för de goda krafterna.

Tjolavippen.
Citera
2024-03-23, 20:14
  #319
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
https://www.aftonbladet.se/halsa/a/1...gativ-blir-man

Torsten argumenterar bland annat följande:

– Jag tror personligen att ju mer man vet om dödshjälp, desto mer negativ blir man. Jag tycker själv att det verkar hemskt att ha dödspatruller som har till uppgift att ta livet av folk.

Tycker det är en ganska spetsig formulering.
Hade en nära släkting som låg mellan 85-95 fast i en säng, helt klar i huvudet men kroppen tynade bort.
Han önskade ingenting mer än att få följa efter sin fru. Han var färdig, arbetat tills han var över 80 på heltid. Haft företag, 8 barn och rest världen runt.
Men Torsten tror att

"När man är gammal och sjuk förändras de kognitiva funktionerna och det är inte lika lätt att ta ett genomtänkt beslut om att leva eller dö."


Omyndigförklaring av våra äldre. Varför ska inte dom få välja själva hur man vill gå ut ur denna värld.
Snart är det vår tur, jag bestämmer gärna själv hur det ska sluta.

I verkligheten är det som allt annat i det svenska s.k. samhället: människor ska inte få ta livet av sig, för då bestämmer inte svenska staten helt över deras liv. Att man inte får ta droger, köpa sex eller ens bära pepparspray för självförsvar beror på precis samma maktfullkomlighet från den fega svenska staten. Och naturligtvis saknar de flesta svenska läkare ryggrad nog att vara emot staten. Som vanligt i detta patetiska idiotland.
Citera
2024-03-24, 00:06
  #320
Avstängd
PalmeKillers avatar
Många pedofiler vill dö. Så att pedofiler skall ha aktiv dödshjälp som sitter i fängelse, tro jag skulle vara positivt för samhället. Det bara vara en sån enkel sak att man utrusta alla celler som har en dömd pedofil med snara och stol, sedan isolera man pedofilen i cellen under straffet tiden, sedan löser sej problem av sej själv. Man stryper tillgång till el i cellen, så tv och radio inte fungera.

Win win för alla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback