2012-08-17, 10:29
Medlem
Hej flashbackers,

Ja har en appidé. Frågan är hur jag skall gå tillväga för att få den byggd. Appen är väldigt lik Foursquare eller Gowalla och är med andra ord en app som skall klara att man loggar in med facebook för att sedan checka in på olika places.

1. Vad skulle det innebära för mig som 100 procentigt blåbär i programmerarvärlden att lära mig programmera detta själv? Hur många timmar pratar vi? Den måste dessutom finnas till minst ios och android. Finns det någon "plattform" eller grund man kan använda sig av från gowalla eller foursquare eftersom min app är i princip likadan bara lite annorlunda features?

2. Om man väljer att smeta istället behöver man då anlita förertagsproffs för detta eller går det vägen med någon flitig KTHare? Vad landar den prislappen på?

tack o bock
Citera
2012-08-17, 10:33
Medlem
Ookels avatar
Jag har hört att det finns böcker om hur man programmerar appar. Det sägs inte vara supersvårt häller. Dock så skadar det väl antagligen inte med lite kunskap. Det är nog inte helt enkelt, men inget är ju omöjligt.

http://mobile.smashingmagazine.com/2...e-application/
Citera
2012-08-17, 13:52
Medlem
Avgrundsvrals avatar
Det finns företag du kan vända dig till såklart, ett klassiskt finansiärsupplägg. Du säljer idén och 50% av intäkterna till dom. Du måste betala en fast summa för programmeringen (säg 40% av total cost) och dom fixar därefter allt meck med appstores etc. samt uppdateringar odl.

Ingen kanondeal för uppfinnaren såklart, men det kan bespara dig lite huvudbry. Din roll blir att vara projektledare samt leta partners. Självfallet vill de ha tillbaka sina pengar innan ni börjar splitta intäkterna. Du kommer jobba i stort sett gratis om projektet inte flyger, men så är det för alla entreprenörer.

Detta var ett upplägg jag hörde om. Tilläggas bör att min innovative vän nekade till förslaget.
Citera
2012-08-17, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avgrundsvral
Tilläggas bör att min innovative vän nekade till förslaget.
Ja det var ju smart av honom, deras förslag var ju det sämsta jag hört.. Det är nog sjukt mkt smartare att lägga den biten på en smart student som lägger ner lite själ i projektet.
Citera
2012-08-17, 14:09
Medlem
Avgrundsvrals avatar
Absolut, det är inte fördelaktigt på något sätt. Å andra sidan var det deras förstabud, så jag antar att det var anpassat för förhandling. Skulle TS finna upplägget intressant så är mitt tips att han benchmarkar olika ftg (förutsatt att appidén är bra nog).
Citera
2012-08-17, 20:02
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Glöm inte att göra en marknadsundersökning för att se om behovet finns så du inte lägger ut tusentals kronor i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in