• 1
  • 2
2012-08-17, 08:00
Medlem
Hallå!

Är en utbildad ljudtekniker och musikproducent specifikt inriktad på mixning och inspelning.
Har dock en bred kompetens så kan svara på de flesta frågor.

Ni är varmt välkomna med frågor och ska hjälpa till så gott jag kan och i mån av tid!

Mvh
Citera
2012-08-17, 10:25
Medlem
Vilket är det bästa "musikmix" programmet för en dator?
Citera
2012-08-17, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaffe
Vilket är det bästa "musikmix" programmet för en dator?

Jag skulle vilja påstå att det inte finns något "bästa" program.
Du kan göra i princip samma sak med nästan alla program (DAW's som det heter).
Där det skiljer sig är layout och funktioner.

Pro Tools är bra för redigering av audio filer, sämre MIDI del.
Logic är populärt bland producenter, de har en bra MIDI del.

I slutändan handlar det om vad man har i huvudet!

Lär dig ett utantill och låt kreativiteten flöda!
Citera
2012-08-17, 14:36
Medlem
Något program som du kan rekommendera?
Citera
2012-08-17, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaffe
Något program som du kan rekommendera?

Jag använder personligen Logic Pro 9.

Det funkar till i princip allt och lite till!
Citera
2012-08-17, 18:38
Medlem
Jag funderar på att köpa en bärbar dator att mixa på. Har hört att den behöver ha ganska bra processor för att inte lagga/hacka när man mixar.(använder mig av Magix Music Maker 16)
Har du några tips?

Kommer såklart köpa ett externt ljudkort med plugins för mickar, elgitarr, midi-ingång, hörlurar mm.
Kommer även köpa någon snabb extern hårddisk där jag kan lägra alla VST instrument(de tar upp så himla mycket minne!)
Du får gärna komma med tips på dessa produkter också om det är något du kan

// Roten
Citera
2012-08-17, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roten90
Jag funderar på att köpa en bärbar dator att mixa på. Har hört att den behöver ha ganska bra processor för att inte lagga/hacka när man mixar.(använder mig av Magix Music Maker 16)
Har du några tips?

Kommer såklart köpa ett externt ljudkort med plugins för mickar, elgitarr, midi-ingång, hörlurar mm.
Kommer även köpa någon snabb extern hårddisk där jag kan lägra alla VST instrument(de tar upp så himla mycket minne!)
Du får gärna komma med tips på dessa produkter också om det är något du kan

// Roten

Rekommenderar minst Dual Core i7 processor med minst 8Gb Ram minne.
Programmet du nämner kan jag inte uttala mig om då jag aldrig har hört talas om det.

En extern hårddisk är bra att lagra projekt och audiofiler på för att avlasta datorn, när du är klar med ett projekt flyttar du över det till den externa för att frigöra utrymme på hårddisken.
Men installera pluginsen ska du ej göra på en extern hårddisk, en plug-ins ljudbibliotek kan du dock installera på en extern disk.

Bra nybörjar mick: Rode NT-1A
Bra hörlurar: Sennheiser HD-25
Bra budget ljudkort: Apogee Duet 2 för Mac och Avid's olika Mboxes för PC (Och Mac).
Citera
2012-08-17, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mellony
Rekommenderar minst Dual Core i7 processor med minst 8Gb Ram minne.
Programmet du nämner kan jag inte uttala mig om då jag aldrig har hört talas om det.

En extern hårddisk är bra att lagra projekt och audiofiler på för att avlasta datorn, när du är klar med ett projekt flyttar du över det till den externa för att frigöra utrymme på hårddisken.
Men installera pluginsen ska du ej göra på en extern hårddisk, en plug-ins ljudbibliotek kan du dock installera på en extern disk.

Bra nybörjar mick: Rode NT-1A
Bra hörlurar: Sennheiser HD-25
Bra budget ljudkort: Apogee Duet 2 för Mac och Avid's olika Mboxes för PC (Och Mac).

Med de kraven på en bärbar data så hamnar priset på minst 10 000 Kr, får kanske tänka om där...
Kanske lika bra att köpa en stationär, men jag vill använda den till att surfa och så också och har alltid velat ha en bärbar.

Jo programmet är inte så jättevanligt men det var i det jag lärde mig från början och det känns väldigt jobbigt att lära sig ett nytt program

Okejokej, då får vi se hur jag gör med den externa hårddisken. Angående mickar så har jag 2 st Rode NT5or men hörlurarna kan jag absolut behöva uppgradera. Där vill jag ha några med bra ljud som inte klämmer för hårt är väl egentligen de ända kraven. Tack för tipsen! Jag har i nuläget ett externt ljudkort till datorn men eftersom det är ganska gammalt och väldigt billigt köpt så tänkte jag uppgradera mig på den fronten. Såg att de billigaste Avid ljudkorten inte hade midi ingång. Men jag hade ändå räknat med att lägga ett par tusen för ett schysst ljudkort

// Roten
Citera
2012-08-17, 21:18
Medlem
Vilka artister har du jobbat med? Lägg upp nått du har mixat här
Citera
2012-08-17, 21:54
Medlem
Är man professionell mixtekniker så är man inte blyg med och berätta vad man har gjort så berätta.
Citera
2012-08-18, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beron
Är man professionell mixtekniker så är man inte blyg med och berätta vad man har gjort så berätta.

Flashback, precis som du sa själv i mail är inte rätt forum för att lägga ut sin identitet.

Jag fortsätter gärna att svara på frågor.
Denna tråd handlar inte om mig, den handlar om att hjälpa andra med sina ljudtekniska problem.

Och klarar ni inte av att ta hjälp från någon utan att ha fått ett CV behöver ni inte fråga något heller.
Citera
2012-08-20, 00:58
Medlem
Oh satt och funderade tidigare idag vad mixa faktiskt innebär, har producerat ett längre tag nu men måste säga att jag inte varit så jätteseriös med att mixa fram tills på senare tid, men skulle gärna vilja lära mig mer om det.

Själv brukar jag försöka jobba med att att EQa varje ljud/spår så att visa frekvenser inte blir överbelastade (eller hur man ska säga, du förstår) och sen ljudnivår såklart. Men sen något jag gör ibland är att jag försöker låt olika spår ha olika stereobredd.. vet inte riktigt hur mycket detta gör men.. (vet inte om jag förklarade det sista så tydligt, men i ableton som jag jobbar i finns en en "Utility"-effekt som har en parameter som heter "Stereo Width" som går från 0 till 200%, där 0 gör ljudet till mono osv. Så då brukar jag göra så att, om jag har t.ex. ett piano och ett lead som ligger inom samma frekvensområde, så lägger jag kanske pianot på 90% och leaden på 130% eller något sånt för att det ska bli lite mindre rörigt.. är detta något du jobbar med eller hade du hellre panat höger/vänster?).

Så detta är ungefär vad jag tolkar att mixa en låt.. men du får gärna berätta hur du brukar gå till väga, du har säkert någon rutin. Eller lite mer generellt vad man brukar göra! Och du får gärna kommentera det jag skrev sist i min tolkning av mixing: Om man har två leads som ligger i ungefär samma frekvensområde vad kan man göra för att få mixen lite klarare utan att behöva EQa ljuden något!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in