2012-08-16, 22:02
Medlem
Hej, hoppas jag kan få hjälp med min nyfikenhet här. Är en glad amatörkock med bra koll på kött, förutom vilt som jag har liten erfarenhet av att laga. Tänkte börja sätta mig in i det nu, genom att ha köpt ett helt vildsvin, dock färdigstyckat redan. Köpte det av ett lokalt jaktlag, och är hittills väldigt nöjd med de bitar jag lagat till. Jägaren som styckade det åt mig namngav de olika delarna åt mig, men det verkar inte vara vedertagna namn på alla styckdelarna, då jag inte hittar vissa bitar i recepten.

Skulle vara tacksam om folk kan tipsa om delarna kallas annat också, samt hur tillagningen är, om det är långkok eller kan stekas osv.

De delar jag fått är följande:
Ytterfilé, innanlår, ytterlår, fransyska, revben, karré, saltrulle, filé, färs, rostbiff samt bogstek.

Revben, karré, filé och färs känner jag till dessutom finns en massa på nätet.

Övriga är det värre med dock. Tex trodde jag att fransyska och rostbiff var exklusivt för nöt. Tillagas de likadant?
Dessutom saknar jag skinkan och kotletten, vilket jag antar är delar av ovan nämnda.

Tackar på förhand.
// Kallekopp
Citera
2012-08-16, 22:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallekopp
Skulle vara tacksam om folk kan tipsa om delarna kallas annat också, samt hur tillagningen är, om det är långkok eller kan stekas osv.

De delar jag fått är följande:
Ytterfilé, innanlår, ytterlår, fransyska, revben, karré, saltrulle, filé, färs, rostbiff samt bogstek.

Revben, karré, filé och färs känner jag till dessutom finns en massa på nätet.

Övriga är det värre med dock. Tex trodde jag att fransyska och rostbiff var exklusivt för nöt. Tillagas de likadant?
Dessutom saknar jag skinkan och kotletten, vilket jag antar är delar av ovan nämnda.

Tackar på förhand.
// Kallekopp
Att uttömma dina frågor på det sättet du önskar skulle ta åtskillig bandbredd i anspråk .

I princip styckar man vildsvin på samma sätt som tamsvin. Fransyska, rulle, innan- och ytterlår (på gris heter det helt enkelt skinka), samt rostbiff är nöt-benämningar och har inget i sammanhanget att göra. Dock kan du kika på nötet för att se vad man menar i det här fallet. Det finns styckningsscheman lite överallt på nätet.

Ytterfilé betyder i sammanhanget benfri, putsad kotlettrad. Bogstek sitter på själva främre axeln och runtomkring på grisen. Den bör vara benfri när den kallas stek.

När det gäller tillagningsmetoder och tid så är ämnet som sagt för stort. Du kan ju välja en detalj så kan jag därefter tala om för dig hur du kan tillaga den .

~Paul~
Citera
2012-08-16, 23:34
Medlem
dePaul: Jag förstår att det tar tid att fullständigt behandla detta ämne. Jag har tänkt skaffa någon form av viltbok, men inte hittat någon som verkar bra. Vad gäller info på nätet, de styckningsscheman jag hittat har som sagt andra namn än de styckningsdelar jag fått. Hur eller hur, är jag tacksam för den hjälp jag får.

Nu när du benat ut vilka delar ytterfilé och ytterlår är, så är det egentligen bara rostbiff, fransyska och innanlår som är kvar. Jag antar att fransyskan på vildsvinet ska tillagas som sin nötmotsvarighet, rostbiffen likaså. Innanlår bör tillagas som ytterlår kanske, funkar både på panna, grill och ugn.
Detta baserat på att jägaren som namngav dom gjort det baserat på hur dom tillagas.

Det svar jag egentligen nöjer mig med i tillagningsväg är helt enkelt vilka delar går inte att steka/grilla, på grund av att de är för sega (tänk högrev), utan måste tillagas i stil med långkok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in