Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-16, 17:36
  #1
Medlem
Reguluss avatar
Som många säkert hört beviljade Ecuador Julian Assange politisk asyl för några timmar sedan:

Assange: Beslutet en seger

Därmed har ett av Sveriges mest omdiskuterade rättsfall också blivit en utrikespolitisk fråga av rang.

Med anledning av dagens beslut finns det några intressanta frågor att diskutera:

1. Hur kommer beslutet att påverka relationerna mellan Sverige och Ecuador?

2. Hur kommer beslutet att påverka relationerna mellan Storbritannien och Ecuador?

3. Hur kommer beslutet att påverka relationerna mellan Ecuador och USA?

4. Hur kommer beslutet att påverka Sveriges anseende i världen?

För de juridiska turerna finns det redan trådar. Men här hade jag tänkt att vi skulle fokusera på de konsekvenser dagens beslut får för utrikespolitiken.
Citera
2012-08-16, 18:05
  #2
Medlem
whaks avatar
Skulle inte storbrianien storma ambassaden ?
Citera
2012-08-16, 18:17
  #3
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Skulle inte storbrianien storma ambassaden ?

Det är vad Ecuadors utrikesminister påstod:

Julian Assange: Ecuador grants Wikileaks founder asylum

Nägra citat från BBC-artikeln:

Announcing Ecuador's decision, Mr Patino launched a strong attack on the UK for what he said was an ”explicit type of blackmail”.

He referred to the UK's note as an ”open threat” and accused the UK of ”basically saying we will beat you savagely if you don't behave”.


”Those are fighting words” skulle jag säga, särskilt när de kommer från en diplomat.

Det britterna egentligen gjort är dock att påpeka att de kan säga upp ambassadens status som diplomatisk byggnad, och sedan, efter det att viss tid gått, gå in i ambassaden och gripa Assange (om han finns kvar).

Ett lite drastiskt sätt att gå till väga, men britterna har faktiskt gjort det en gång tidigare, med Libyens ambassad (dä sade man också upp de diplomatiska förbindelserna, men det är tveksamt om det är det britterna hotar med nu).
__________________
Senast redigerad av Regulus 2012-08-16 kl. 18:20.
Citera
2012-08-16, 18:37
  #4
Medlem
styrlunds avatar
Ecuador kan räkna med repressalier från USA efter detta.
Gissar att vi om några veckor kommer få "nyheter" som utmålar Ecuador som ondskan själv. Gissar att kommer påstås att Ecuador har starka band till mexikanska drogkarteller, Al-Queda, Iran, Syrien och fan och hans monster.
Den nerdummade befolkningen i USA som hittar sin verklighet via CNN och FOX kommer skrika efter invasion. FN som är den amerikanska regimens lilla bitch kommer klappa igenom en resolution utan innehåll.
Jag tror britterna kommer låta honom löpa. De är nog bara glada om de råkar tappa bort honom och blir av med hela den här skiten.
Citera
2012-08-16, 18:51
  #5
Medlem
EugeneHutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
1. Hur kommer beslutet att påverka relationerna mellan Sverige och Ecuador?

2. Hur kommer beslutet att påverka relationerna mellan Storbritannien och Ecuador?

3. Hur kommer beslutet att påverka relationerna mellan Ecuador och USA?

4. Hur kommer beslutet att påverka Sveriges anseende i världen?


1. Sverige får bananbrist vilket leder till omfattande svält. Norrland är helt dött inom ett par veckor.

2. Storbritannien kommer av rädsla för den militära och ekonomiska stormakten Ecuador att överlåta Nordirland och halva Wales till den mäktiga republiken. På sikt tar Ecuador över hela Europa.

3. Eftersom USA inte har nått viktigare att ägna sig åt än en datatönt från Österrike(Austria) som inte vill åka skidor i Schweiz. Så kommer de välkomna honom som hedersgäst och Sith Lord i nästa stora ComicCon.

4. Haterns gonna be hatin' du vet - i övrigt kommer Svenske kocken i mupparna fortsatt vara främste representant för vårt land.
Citera
2012-08-16, 18:54
  #6
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Ecuador kan räkna med repressalier från USA efter detta.Gissar att vi om några veckor kommer få ”nyheter” som utmålar Ecuador som ondskan själv. Gissar att kommer påstås att Ecuador har starka band till mexikanska drogkarteller, Al-Queda, Iran, Syrien och fan och hans monster. Den nerdummade befolkningen i USA som hittar sin verklighet via CNN och FOX kommer skrika efter invasion. FN som är den amerikanska regimens lilla bitch kommer klappa igenom en resolution utan innehåll.

Det som USA redan har hotat med är att säga upp ett handelsavtal som ger Ecuador förmånliga villkor. Detta avtal ses enligt regelrna över varje år, och en sådan översyn pågår just nu.

I USA-media har man också börjat larma om att Ecuador hotar pressfriheten. Jag är inte närmare insatt i detaljerna, men det tycks handla om något Ecuadors president gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Jag tror britterna kommer låta honom löpa. De är nog bara glada om de råkar tappa bort honom och blir av med hela den här skiten.

Britterna vill nog slippa den här potatisen, men låta honom löpa tror jag inte att de gör. Möjligen säger de till Bildt och Ny att sluta larva sig och gå med på att Assange förhörs på ambassaden.
Citera
2012-08-16, 19:00
  #7
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneHutz
4. Haterns gonna be hatin' du vet - i övrigt kommer Svenske kocken i mupparna fortsatt vara främste representant för vårt land.

Kanske har du rätt. För den som minns när Sveriges namn förknippades med Dag Hammarskjöld och Olof Palme är det dock lite beklämmande att vi nu betraktas som ett gäng muppar.

Men vi har väl oss själva att skylla.
Citera
2012-08-16, 19:52
  #8
Medlem
Rosindas avatar
.
Det här är ju så oerhört pinsamt för Sverige. Det finns i princip inget annat land där en man kan fällas för våldtäkt under de omständigheter som skulle ha rått.
  • Antingen är Sverige PK tokigt.... och svenska kvinnor slampor om man får döma efter kvinnorna här.
  • Eller så går vi USAs ärenden som en liten dum valp.

Läggs förundersökningen eller vad det är ned, pga bristande bevis eller liknande - så verkar Sverige inkompetent, och är skyldigt till att förstört 2-3 år av Julian Assanges liv OCH i princip fällt Wikileaks som gjorde ett viktigt jobb.

Gud vad jag skäms att vara svensk i den här situationen. Sverige KAN inte vinna, bara förlora.

Visst kanske det var någon form av övergrepp.... kanske.... men vad 17 väntar man sig som kvinna om man bjuder in en man man aldrig träffat, att sova i ens säng... och t.o.m går med på sex. Någonstans går faktiskt gränsen för hur korkat man får bete sig. Jag är själv kvinna, men vill inte kastrera hela manligheten.

Och att Storbritannien spelar med i det här säger väl ganska mycket om hur mycket USAs puppy de är!

Om en polsk byggare var misstänkt för våldtäkt i Polen och stack till Storbritannien skulle ingen lyfta ett finger.
Citera
2012-08-16, 20:30
  #9
Medlem
Fred-Asps avatar
3. har inte Equador någon gerilla som ligger och trycker ute i djungeln som kanske kan kidnappa Assange och kräva utlämningssumma från usa? Skämt åsido, förmodligen kommer Equadorerna pressas hårt som fan att lämna ut honom.
4. som fjantar, som vanligt. Känns som om vi gjort bort oss ett par gånger bara de senaste veckorna. Om det där uttalandet som dumkärringen sa om att Saudiarabien kanske är en diktatur har läckt flyttar jag fan till Glasgow.
Citera
2012-08-16, 20:32
  #10
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
1. Hur kommer beslutet att påverka relationerna mellan Sverige och Ecuador?

2. Hur kommer beslutet att påverka relationerna mellan Storbritannien och Ecuador?

3. Hur kommer beslutet att påverka relationerna mellan Ecuador och USA?

4. Hur kommer beslutet att påverka Sveriges anseende i världen?

1. Inte nämnvärt. Carl Bildt kanske yttrar sig om att Ecuador kanske borde tänka om, men jag tror inte han är villig att gå i stenhård polemik med ecuadorianerna på egen hand.

2. Det blir väl ett något skarpare uttalande från Storbritanniens utrikesminister (beroende hur hårt Hillary Clinton rycker i kopplet).

3. Som styrlund skrev ovan, vill USA verkligen ha Assange lär man inte dra sig för att svartmåla en bananrepublik i Sydamerika. Å andra sidan vet jag inte vilka relationer USA har till Ecuador för närvarande, så där får de väl göra en avvägning.

4. Det är ju två frågor. Dels den om våldtäktsrättegången, dels den om det eventuella utlämnandet av Assange till USA. I den förra frågan lär inte omvärlden bry sig nämnvärt. Vad gäller överlämnandet är det väl delat läger. De som kritiserar USA lär få mer vatten på sin kvarn. De som går i USA:s ledband lär väl gnälla en stund. Tror dock att Bildt är rätt glad att bli av med skiten om jag ska vara ärlig.
__________________
Senast redigerad av NoTruce 2012-08-16 kl. 20:34.
Citera
2012-08-16, 20:51
  #11
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosinda
Det här är ju så oerhört pinsamt för Sverige. Det finns i princip inget annat land där en man kan fällas för våldtäkt under de omständigheter som skulle ha rått.
  • Antingen är Sverige PK tokigt.... och svenska kvinnor slampor om man får döma efter kvinnorna här.
  • Eller så går vi USAs ärenden som en liten dum valp.
En amerikansk diplomat kallade ju Carl Bildt ”a small dog with a big dog attitude” i en av Wikileaks-kablarna.

Den svenska regeringen fortsätter dessutom att slingra sig när det gäller planerna på att ”låna ut” Assange till USA efter processen i Sverige. UD:s presschef Anders Jörle sade i Ekot att ”Assange inte kan lämnas ut till USA om USA hotar med dödsstraff.

Visst, inte dödsstraff, men livstids fängelse för Assange skulle den svenska regeringen gladeligen acceptera. Biljetten från Arlanda till Florence ADX är redan bokad.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosinda
Läggs förundersökningen eller vad det är ned, pga bristande bevis eller liknande - så verkar Sverige inkompetent, och är skyldigt till att förstört 2-3 år av Julian Assanges liv OCH i princip fällt Wikileaks som gjorde ett viktigt jobb.

Gud vad jag skäms att vara svensk i den här situationen. Sverige KAN inte vinna, bara förlora.

Håller med om att Sveriges goda rykte är förstört för åtminstone en generation. Från att ha varit kända som orädda frihetsvänner som fördömde ”diktaturens kreatur” i både öst och väst har vi förvandlats till den enda supermaktens servila tjänare.

Dock kan internationell kritik leda till att vissa uppenbara brister i det svenska rättsväsendet åtgärdas. Så något gott kan det komma ut av det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosinda
Och att Storbritannien spelar med i det här säger väl ganska mycket om hur mycket USAs puppy de är!

Här måste jag nog ta britterna i försvar. De har iofs ett mer långtgående utlämningsvtal med USA än någon annan nation på jorden (en britt som begår brott i Storbritannien kan lämnas ut för att dömas i en amerikansk domstol) men det finns inget som tyder på att de tänkt skicka Assange till USA i stället för Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosinda
Om en polsk byggare var misstänkt för våldtäkt i Polen och stack till Storbritannien skulle ingen lyfta ett finger.

Lustigt att du nämner Polen, för de har faktiskt använt sig av européiska arresteringsorder mer än något annat land. Britterna har klagat just på det. Ett annat EAW-ärende i brittisk domstol handlade om en polsk snickare som stulit en dörr.
Citera
2012-08-16, 21:15
  #12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
1. Inte nämnvärt. Carl Bildt kanske yttrar sig om att Ecuador kanske borde tänka om, men jag tror inte han är villig att gå i stenhård polemik med ecuadorianerna på egen hand.

Å andra sida har vi väl inte så mycket att förlora på en konflikt med just Ecuador? Och på egen hand lär Bildt knappast få agera. Snarare ivrigt påhejad av Washington.

Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
2. Det blir väl ett något skarpare uttalande från Storbritanniens utrikesminister (beroende hur hårt Hillary Clinton rycker i kopplet).

Britterna har ju redan enligt Ecuadors utrikesminister nästan förklarat krig. Skämt å sido så har jag viss respekt för britterna. Detta knasärende är verkligen inte deras fel, men trots det försöker de leva upp till sina förpliktelser under EAW-avtalet.

Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
3. Som styrlund skrev ovan, vill USA verkligen ha Assange lär man inte dra sig för att svartmåla en bananrepublik i Sydamerika. Å andra sidan vet jag inte vilka relationer USA har till Ecuador för närvarande, så där får de väl göra en avvägning.

Jag har också frågat mig hur sjutton Ecuador ska kunna stå emot USA om de sätter press på landet. Ecuador är ju totalt konkursmässigt, i klass med Grekland, faktiskt. Dessutom starkt beroende av handelsavtalet med USA som jag nämnde ovan.

Så om man vänder på biffen så är det uppenbarligen ett mycket modigt folk, som vågar stå för det de tycker är rätt även när det blåser full storm. Ungefär som svenskarna förr i tiden ...

Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
4. Det är ju två frågor. Dels den om våldtäktsrättegången, dels den om det eventuella utlämnandet av Assange till USA. I den förra frågan lär inte omvärlden bry sig nämnvärt. Vad gäller överlämnandet är det väl delat läger. De som kritiserar USA lär få mer vatten på sin kvarn. De som går i USA:s ledband lär väl gnälla en stund. Tror dock att Bildt är rätt glad att bli av med skiten om jag ska vara ärlig.

Det har iofs skrivits en hel del i internationell press om konstigheterna i det svenska rättsväsendet på grund av Assange. Våra ibland årslånga häktningar av ännu ej åtalade har uppmärksammats, liksom det faktum att vi har fler hemliga rättegångar (”bakom stängda dörrar”) än de flesta andra länder. Beviskraven i sexbrottsmål har också kritiserats.

Så jag tror nog att en rättegång, om vi kommer så långt, skulle röra upp en hel del damm i internationella media, och därmed påverka vårt internationella anseende ytterligare, tyvärr i negativ riktning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback