2026-05-17, 22:17
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ny lokal nu på Vasagatan, ett totalt nedköp, lågt i tak och inredning som en gammal Winpy.
Den förra lokalen som ursprungligen var Restaurang Metropol var väldigt pampig ich imponerande jämför med den lokal de har nu som tills nyss huste Jensens Böffhus.

Ett fullständigt anonymt 70-talshus.
Antar att de inte hade råd att hyra på Sveavägen längre. Totalt själlöst, tidigare kompenserade lokalen för den medelmåttiga maten.

Kan ju tillågga att all rockmemorabilia på Hard Rock Cafe i Stockholm är fejk.

Jag undrade lite hur de hade tänkt att det där skulle funka. Lokalen är som sagt tråkig i grunden, även om läget är bättre för en turistfälla. Inte helt förvånad över din beskrivning. Jag har inte varit på Hard Rock på många år, det känns inte som ett ställe man går till som stockholmare utan mer något för turister med sina överpriser och mediokra mat. Om de inte kunde stanna i lokalen vid Odenplan borde det väl ha funnits mer attraktiva lokaler att byta till? Tänker att exempelvis Vapianos gamla lokal vid Kungsbron, som nog aldrig kommer att bli uthyrd igen, hade funkat bättre. Större, högt i tak och även den ett stenkast från Centralen och de stora hotellen.
Citera
2026-05-18, 04:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag vet inte riktigt vad det spelar för roll. Det verkar vara ganska många som är, centrala Hard Rock listar samtliga.

Forbes gör en vänlig intervju med dem:
https://www.forbes.com/sites/ramseyqubein/2021/05/23/how-hard-rock-hotels-and-cafes-get-their-rock-and-roll-memorabilia/

Däremot finns en del frågetecken på forum o s v. vad gäller en del känd memorabilia (en gitarr som påståtts varit Kurt Cobains, samt en jacka som varit med Michael Jacksons men som enligt hans självbiografi ska ha begravts med ett cancersjukt barn).

Det är fullt möjligt att Hard Rock runt om i världen har haft väldigt lösa boliner. Minns jag var på en i Alanya på 90-talet jag tvivlar på ens hade licens. Bangkok likaså. Det är fullt möjligt att för 20 år sedan hade man en betydligt mer lössläppt policy vad som fick sättas upp, och också hur det efterföljdes. Jag kan t o m tänka mig att det funnits replikor av äkta artefakter som Hard Rock faktiskt har, men som sedan kopierats.

Jag tror dock att ju mer folk blir medvetna om saker och ting, internet spelar stor roll här förstås, så har säkerligen kraven skärpts. Jag har inte varit på den nya i Stockholm, och minns ärligt talat inte vad de hade för grejor på väggarna, men det låter märkligt om man nu har ett halsband från Jimi Hendrix om man en gång hävdat man haft hans gitarr.

Jag tänkte väl att ägaren av Hard Rock Cafe hellre exponerar sin egna äkta rockmemorabilia på de ställen de äger och driver själva än lämnar den till franchisetagare.
Citera
2026-05-18, 04:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag undrade lite hur de hade tänkt att det där skulle funka. Lokalen är som sagt tråkig i grunden, även om läget är bättre för en turistfälla. Inte helt förvånad över din beskrivning. Jag har inte varit på Hard Rock på många år, det känns inte som ett ställe man går till som stockholmare utan mer något för turister med sina överpriser och mediokra mat. Om de inte kunde stanna i lokalen vid Odenplan borde det väl ha funnits mer attraktiva lokaler att byta till? Tänker att exempelvis Vapianos gamla lokal vid Kungsbron, som nog aldrig kommer att bli uthyrd igen, hade funkat bättre. Större, högt i tak och även den ett stenkast från Centralen och de stora hotellen.

Ja gamla Metropols lokaler som de flyttade ifrån kändes perfekta för Hard Rock Cafe och det var väl därför de valdes från början.
Citera
2026-05-18, 07:24
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jag tänkte väl att ägaren av Hard Rock Cafe hellre exponerar sin egna äkta rockmemorabilia på de ställen de äger och driver själva än lämnar den till franchisetagare.
Citat:
Hard Rock International äger och driver de flesta av sina kaféer i USA själva. Däremot drivs nästan alla internationella kaféer (inklusive de i Norden) av externa franchise-partner.

I Sverige och övriga Norden (Stockholm, Helsingfors och Oslo) drivs restaurangerna av samma franchisetagare: Nordic Restaurant Group
På 80-talet möjligen.
Citera
2026-05-18, 07:36
Avstängd
Jahbrahs avatar
Jag gillar Burger King. Om jag är OT är alla andra det också.

Men okej då, käkat nån slags atomburgare eller vad den hette på HRC i Sthlm, om den kostade 100 eller 300 kommer jag inte ihåg eftersom jag inte får dit och räknar kronor och ören. Det var gott som fan, dessutom finns det en massa andra snacks samt bärs, vad kan gå fel.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in