2012-08-16, 06:12
Medlem
Mickej79s avatar
Försöker installera linuxmint-13-mate 64 och 32 bit i virtuallbox och får då problem?
Hej

Jag får ej igång linuxmint-13-mate 64 och 32 bit i min virtuella dator i virtualbox för den börjar installera men sen står det att den insatllerar men den står bara så och händer inget mer? Vad kan det vara ?

Min dator där virtuallbox är installerad på är

System information report, generated by Sysinfo: 2012-08-14 08:26:05
http://sourceforge.net/projects/gsysinfo

SYSTEM INFORMATION
Running LinuxMint Linux, the LinuxMint 13 (maya) release.
GNOME: unknown (unknown)
Kernel version: 3.2.0-23-generic (#36-Ubuntu SMP Tue Apr 10 20:39:51 UTC 2012)
GCC: 4.6 (x86_64-linux-gnu)
Xorg: 1.11.3 (05 April 2012 04:32:37AM)
Hostname: mickej79-ThinkCentre-M81
Uptime: 0 days 0 h 52 min

CPU INFORMATION
GenuineIntel, Intel(R) Core(TM) i3-2100 CPU @ 3.10GHz
Number of CPUs: 4
CPU clock currently at 3100.000 MHz with 3072 KB cache
Numbering: family(6) model(42) stepping(7)
Bogomips: 6184.19
Flags: fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe syscall nx rdtscp lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts rep_good nopl xtopology nonstop_tsc aperfmperf pni pclmulqdq dtes64 monitor ds_cpl vmx est tm2 ssse3 cx16 xtpr pdcm pcid sse4_1 sse4_2 popcnt tsc_deadline_timer xsave avx lahf_lm arat epb xsaveopt pln pts dts tpr_shadow vnmi flexpriority ept vpid

MEMORY INFORMATION
Total memory: 11845 MB
Total swap: 12110 MB

STORAGE INFORMATION
SCSI device - scsi0
Vendor: ATA
Model: WDC WD3200AAKX-0
SCSI device - scsi1
Vendor: ATA
Model: ST2000DL003-9VT1
SCSI device - scsi2
Vendor: Optiarc
Model: DVD RW AD-7250H
SCSI device - scsi6
Vendor: Generic-
Model: Compact Flash

HARDWARE INFORMATION
MOTHERBOARD
Host bridge
Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family DRAM Controller (rev 09)
Subsystem: Lenovo Device 3077
PCI bridge(s)
Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev a5) (prog-if 01 [Subtractive decode])
ISA bridge
Intel Corporation Q65 Express Chipset Family LPC Controller (rev 05)

GRAPHIC CARD
VGA controller
Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller (rev 09) (prog-if 00 [VGA controller])

SOUND CARD
Multimedia controller
Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family High Definition Audio Controller (rev 05)

NETWORK
Ethernet controller
Intel Corporation 82579LM Gigabit Network Connection (rev 05)
Citera
2012-08-16, 18:18
Medlem
TorrentLovers avatar
Kanske en bugg? https://bugs.launchpad.net/virtualbox/+bug/882671
Citera
2012-08-16, 21:18
Medlem
Alfaslangs avatar
Jag har precis installerat Linux Mint 13 Mate i VirtualBox 4.1.18 som jag kör i Ubuntu 12.04 (väldigt likt Mint som du kör). Jag stötte inte på några problem alls under installationen.

Vilken version av VirtualBox kör du, och var exakt felar det för dig? Kanske kan en skärmdump vara till hjälp för att felsöka.
Citera
2012-08-16, 23:34
Medlem
Jag känner igen detta fel, det uppträdde när jag skulle installera ngn linux-dist (minns inte vilken) men ngt paket på skivan hade fel kontrollsumma ellr liknande, det gick iallafall inte att packa upp, installationen bara stannade av och hängde sej helt. Jag tror inte det har något att göra med VirtualBox att göra ( om du har en buggfri virtualbox förstås ).

Tips prova att installera nåt annat guest-OS - tex nåt enkelt så att du ser att det funkar. Du skriver 32bit och 64bit, hur menar du ? Har du verkligen bägge ? Alltså 2 guest-OS ? Du kan inte tilldela mera RAM minne än 4 GB till en 32 bit operativ, försöker du ändå så kan ju VirtualBox ha ngn bugg att den virtuella maskinen får fel parametrar.

Du måste oxå komma ihåg att i datorns BIOS aktivera virtualiserings stöd i CPU-n (default = OFF) annars som sagt bara stannar uppstarten av VirtualBox. Ev kan ditt host-OS (Ubuntu) hänga sej om du fsöker köra virtuellt och din CPU inte tillåter det.

Om det är en Lenovo maskin du ahr ditt Ubuntu på, så kolla om den verkligen kan köra virtuella maskiner.

Beträffande Linux Mint så kolla att din virtualla maskin i VirtualBox uppfyller minimi kraven för att kunna köras, tex tillräckligt med RAM o grafik-minne etc. Lycka tilll !!!
Citera
2012-08-16, 23:49
Medlem
Alfaslangs avatar
Jag tänkte bara inflika att VirtualBox inte behöver stöd i processorn för att virtualisera 32-bitarsmaskiner.
Citera
2012-08-17, 08:04
Medlem
Mickej79s avatar
Jag kör VirtualBox 4.1.18 och märkte nu att om jag kör i debian 6.0 så funkar det . För jag har nu tagit bort ubuntu från hårddisken helt för o testa det i stället. Men kan det vara så att det är någon bugg i ubuntu som gör det? Låter väll märkligt om det är datorn det är fel på om det funkar i debian.

Härlig att det är folk som har haft samma problem som mig .. Men hoppas någon kommer på någon lösning. Men är ju så att man får en negativ bild av ubuntu när sånt händer för har hålt på o installera om o grejat. Bytt hårddisk o så vidare i 2 dagar o ej kommit på vad det kan vara.

Vad jag menade med 32 o 64 bitars var att jag har testa både och alltså inte samtidigt. och 32 bit körde jag men 1 gb och på 64 bit 4 gb

Tror ni debian är bättre för o ha på orginalsystemet om du förstår vad jag menar? Vad jag har tänkt ha datorn till är mest för att köra i virtuellbox o lära mig både windows o linux eller försöka lära mig mer. Är en dator vi har här på jobbet.
Citera
2012-08-19, 23:51
Medlem
Mickej79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickej79
Jag kör VirtualBox 4.1.18 och märkte nu att om jag kör i debian 6.0 så funkar det . För jag har nu tagit bort ubuntu från hårddisken helt för o testa det i stället. Men kan det vara så att det är någon bugg i ubuntu som gör det? Låter väll märkligt om det är datorn det är fel på om det funkar i debian.

Härlig att det är folk som har haft samma problem som mig .. Men hoppas någon kommer på någon lösning. Men är ju så att man får en negativ bild av ubuntu när sånt händer för har hålt på o installera om o grejat. Bytt hårddisk o så vidare i 2 dagar o ej kommit på vad det kan vara.

Vad jag menade med 32 o 64 bitars var att jag har testa både och alltså inte samtidigt. och 32 bit körde jag men 1 gb och på 64 bit 4 gb

Tror ni debian är bättre för o ha på orginalsystemet om du förstår vad jag menar? Vad jag har tänkt ha datorn till är mest för att köra i virtuellbox o lära mig både windows o linux eller försöka lära mig mer. Är en dator vi har här på jobbet.

?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in