2012-08-15, 22:08
Medlem
Jag och min sambo skall köpa en bostadsrätt. Kruxet är att det är bara jag som har kontantinsatts.
Jag behöver tips på hur man skall dela upp det så att det blir rättvist.

Vi kommer att låna 1 400 000.
Jag har 170 000 att lägga som insats, vi har förhandlat ned insatsen så att vi slipper ha exakt 15% och får låna resten i ett gemensamt lån från hennes pappa.

Jag funderar lite på hur man skall räkna för att dela upp ägandet på bostadsrätten genom att ta hänsyn till min kontantinsats. Det vill säga eftersom jag går in med insatsen borde man kunna på ett mer eller mindre korrekt sätt räkna ut att jag borde äga mer av bostadsrätten och då alltså få en större vinst vid eventuell försäljning. Har ni några tips?
Citera
2012-08-15, 22:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppNils
Jag och min sambo skall köpa en bostadsrätt. Kruxet är att det är bara jag som har kontantinsatts.

Jag har 170 000 att lägga som insats, vi har förhandlat ned insatsen så att vi slipper ha exakt 15% och får låna resten i ett gemensamt lån från hennes pappa.

Jag funderar lite på hur man skall räkna för att dela upp ägandet på bostadsrätten genom att ta hänsyn till min kontantinsats. Det vill säga eftersom jag går in med insatsen borde man kunna på ett mer eller mindre korrekt sätt räkna ut att jag borde äga mer av bostadsrätten och då alltså få en större vinst vid eventuell försäljning. Har ni några tips?

Bostaden inköps för gemensamt boende och ni faller under sambolagen, svårt att se hur det där skall funka rent juridiskt? Måste vara enklare att sambon får ta större del av de löpande kostnaderna tills ni är "even" istället?
Citera
2012-08-15, 22:55
Medlem
kiwigurkas avatar
Skulle hennes pappa kunna låna henne pengar så att ni lägger samma kontantinsats?
Citera
2012-08-15, 22:55
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppNils

Du måste skriva ett samboavtal, det går inte att komma runt på annat sätt.

Enklast är att skriva ett samboavtal där man kommer överens om att sambolagen inte skall
gälla för er. Sen ser du att räkna fram en lämplig andel på ägandet, t ex att du äger 60 %
medans hon äger 40 % och den här fördelningen skall finnas med på ert köpekontrakt.
Citera
2012-08-15, 23:15
Medlem
Goto10s avatar
Enklast och skönast för husfriden blir det nog om du lånar ut pengar till din sambo så att hon kan gå in med 50% av kontantinsatsen och ni står som ägare till lika stor del.
Skriv ner på ett papper hur mycket pengar det handlar om, till vilken ränta (förslagsvis noll) du lånar ut pengarna och under vilka villkor de ska återbetalas (t.ex. vid försäljning av bostadsrätten). Se till att det tydligt framgår vem som är långivare och vem som är låntagare (namn och personnummer) och skriv under.

Ett sådant avtal, skuldebrev, är lagligt bindande (Lag 1936:81).

Edit: Om du prompt vill stå som ägare till större del än din sambo så räkna även in att du ska betala mer ränta på lånet, stå för större del av amorteringen och stå för större del av avgiften till föreningen (den så ofta kallade "hyran"). Som bäddat för löjliga bråk...
Senast redigerad av Goto10 2012-08-15 kl. 23:25. Anledning: Tillägg
Citera
2012-08-16, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Enklast och skönast för husfriden blir det nog om du lånar ut pengar till din sambo så att hon kan gå in med 50% av kontantinsatsen och ni står som ägare till lika stor del.
Skriv ner på ett papper hur mycket pengar det handlar om, till vilken ränta (förslagsvis noll) du lånar ut pengarna och under vilka villkor de ska återbetalas (t.ex. vid försäljning av bostadsrätten). Se till att det tydligt framgår vem som är långivare och vem som är låntagare (namn och personnummer) och skriv under.

Ett sådant avtal, skuldebrev, är lagligt bindande (Lag 1936:81).

Edit: Om du prompt vill stå som ägare till större del än din sambo så räkna även in att du ska betala mer ränta på lånet, stå för större del av amorteringen och stå för större del av avgiften till föreningen (den så ofta kallade "hyran"). Som bäddat för löjliga bråk...

Att göra ett lån på det sättet känns ju som en mycket smart idé. Då försäkras ju jag om att få tillbaka min enskilda egendom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in