Flashback bygger pepparkakshus!
2012-08-15, 20:15
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Hej, håller på och skaffar mig köksutrustning då jag snart flyttar hemifrån.

Har redan en gjutjärnspanna men tycker att teflonpannor är rätt händiga då det knappt krävs något fett alls för att röra ihop en omelett, samtidigt så slits de ju snabbt ut.

För ett tag sedan så snubblade jag över en vit Ica selection panna, stod att den var gjord i aluminium med en keramisk beläggning.

Så min fråga till alla er experter, hur står sig en sån panna jämfört med en teflonpanna?
Krävs det lika lite fett, bränner det vid lätt? Spricker beläggningen?

Selection sortimentet brukar väl hålla en god kvalitet?

Jaja, stekpannan kostar 400 :- vilket är mycket för mig, vill inte köpa på mig en dålig produkt.
Citera
2012-08-15, 20:33
Medlem
teflonpannan69s avatar
Jag skulle säga nej. En teflonpanna är bättre av uppenbara skäl, samtidigt som den är billigare. Finns ingen anledning att skaffa onödigt dyr köksutrustning.

Citera
2012-08-15, 20:37
Medlem
Gothenburgers avatar
Köpte den här i våras för 200 pix på ICA. Funkar klockrent till allt som inte behöver stekas på maxvärme. Rekommenderas
Aluminium med teflonbeläggning
http://norrkoping.matvaran.se/i_vara.asp?icaID=7310380432814
Citera
2012-08-15, 20:59
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Okej, tack för era svar, då låter jag bli att köpa den och sparar mig lite tårar Tack!

Ska kolla in den där citypannan, tack för tipset!
Citera
2012-08-15, 21:15
Medlem
Masterkrabbans avatar
Rostfritt föredrar jag, även om teflonen har sina fördelar.
Citera
2012-08-15, 21:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Just den pannan har jag inte testat, men den ICA-panna jag har (teflon) där har beläggningen funkat bra, men pannan har efter 7-8 månader blivit rund i botten & står inte stadigt.

Kolla denna tråd om stekpannor.
Citera
2012-08-15, 23:02
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masterkrabban
Rostfritt föredrar jag, även om teflonen har sina fördelar.

Rostfri stekpanna? Hur menar du då? Ser den ut som en kastrull då? Kan man verkligen steka i det utan att det bränner fast?
Citera
2012-08-16, 00:09
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Rostfri stekpanna? Hur menar du då? Ser den ut som en kastrull då? Kan man verkligen steka i det utan att det bränner fast?

Ja, mig veterligen kan man det. Finns ju flera slags kombo-stekpannor, där det är tänkt att man steker och samtidigt gör någon liten gryta, dessa har oftast väldigt höga kanter och stor volym (jämfört med en vanlig stekpanna), som en låg kastrull helt enkelt.
Citera
2012-08-19, 01:38
Medlem
Masterkrabbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen

Absolut. Lite mer fett än vanligt, och det är ju nice när det bränner fast, så kan man göra sås på det!

Sådana här till exempel:
http://www.verner-verner.se/product/DAF-55628/

Om man nu har pengarna...

Jag har en sådan här från IKEA, som funkar utmärkt till det mesta:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10101169/

Ex. steka upp lite kotletter, skrapa rent med lite vatten, koka ner, dra i lite kryddor, lök, whisky och grädde, och sedan sila av. Blir hur bra som helst.
Citera
2012-08-21, 03:58
Medlem
Fördelen med att välja den med keramisk beläggning framför den med teflonbeläggning är ju helt klart att du kan hålla på och skrapa och jävlas med metallstekspadar utan att behöva oroa dig för att den ska förstöras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in