2012-08-14, 23:29
Medlem
GogalowoWs avatar
En av mina närmsta vänner har under den senaste tiden chockat mig ett flertal gånger. Jag har tidigare uppfattat honom som blå när det kommer till politiken men då och då dyker det nu upp feministiska frågeställningar, t.ex. berättade han för mig om hur upprörd han var över att kvinnorna på hans jobb hade en lägre lön än honom själv, och att chefen inte uppmärksammar deras arbete lika mycket.
När vi för inte så länge sedan kollade friidrotten på OS sa han att han tyckte att det egentligen är ganska diskriminerande att herrarnas grenar får så mycket uppmärksamhet (framförallt Bolt på 100 och 200 m), samtidigt som damernas grenar knappt nämns. När den klasiska feminist frågan kom, "varför säger man damfotboll när tjejer spelar och fotboll när killar spelar?" fick jag nog och drog hem!

Vad tycker ni, bör jag säga upp vänskapen för gott? Eller försöka förklara för honom hur illa hans åsikter egentligen är? (vilket blir svårt då han är helt insnöad.)
Känner inte alls igen min gamle vän längre och insikten om att jag numera är vän med en feminist äcklar mig.
Citera
2012-08-14, 23:34
Bannlyst

Säg upp kontakten direkt förfan.
Citera
Medlem
Kiltmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GogalowoW
En av mina närmsta vänner har under den senaste tiden chockat mig ett flertal gånger. Jag har tidigare uppfattat honom som blå när det kommer till politiken men då och då dyker det nu upp feministiska frågeställningar, t.ex. berättade han för mig om hur upprörd han var över att kvinnorna på hans jobb hade en lägre lön än honom själv, och att chefen inte uppmärksammar deras arbete lika mycket.
När vi för inte så länge sedan kollade friidrotten på OS sa han att han tyckte att det egentligen är ganska diskriminerande att herrarnas grenar får så mycket uppmärksamhet (framförallt Bolt på 100 och 200 m), samtidigt som damernas grenar knappt nämns. När den klasiska feminist frågan kom, "varför säger man damfotboll när tjejer spelar och fotboll när killar spelar?" fick jag nog och drog hem!

Vad tycker ni, bör jag säga upp vänskapen för gott? Eller försöka förklara för honom hur illa hans åsikter egentligen är? (vilket blir svårt då han är helt insnöad.)
Känner inte alls igen min gamle vän längre och insikten om att jag numera är vän med en feminist äcklar mig.

Du tycker alltså att det inte är något problem överhuvudtaget att hans kvinnliga kollegor som utför samma jobb får mindre lön? Känns mer som en sund och demokratisk värdering att uppmärksamma detta. Nej, jag är varken tjej eller feminist, men nån jävla måtta får det vara. Tror din vän uppskattar om du säger upp er såkallade vänskap
Citera
Medlem
varför säger man hora till en kvinna och manshora till en man? liknande hans fråga om "damfotboll". du borde säga upp er vänskap och göra honom en tjänst. Att du äcklas av hans tankar och frågeställningar är sjukt med tanke på att året är 2012 din jävla mansgris
Citera
2012-08-14, 23:38
Medlem
Rifter666s avatar
Jag kan allvarligt säga jag aldrig hade orkat umgås med en sån människa. Det går bara inte.
Citera
2012-08-14, 23:38
Medlem
helt sjukt, men jag tycker du ska förklara för honom vad du tycker och gör ett tappert försök att omvända honom!
Citera
2012-08-14, 23:52
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wdmd
varför säger man hora till en kvinna och manshora till en man? liknande hans fråga om "damfotboll". du borde säga upp er vänskap och göra honom en tjänst. Att du äcklas av hans tankar och frågeställningar är sjukt med tanke på att året är 2012 din jävla mansgris
Det är skillnad på feminism och jämställdhet vet du. Anledningen till att det heter "hora", men "manshora" är att de flesta prostituerade historiskt har varit kvinnor.
Citera
2012-08-15, 00:01
Medlem
Laphroaiges avatar
en kula i hans panna vore väl en ganska passande lösning på problemet.

baserat på din text skulle jag råda dig att säga upp kontakten på direkten, för du verkar inte direkt må bra av hans umgänge!
Citera
2012-08-15, 00:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Förstör inte ett lyckat exemplar - säg omedelbart upp kontakten!
Citera
2012-08-15, 00:55
Medlem
Heladageniskogens avatar
Snart kommer han vilja böga med dig, en normal man är inte feminist. Bryt kontakten!
Citera
2012-08-15, 01:05
Medlem
PissingContests avatar
Citat:

Har det vid de tillfällen han yttrat detta funnits, för honom, "potentiella ragg" i närheten???
Om så är fallet är han helt enkelt en looser som måste fjäska för att få ligga.
Om så inte är fallet så är han en fitta som du kan vara utan..
Citera
2012-08-15, 01:44
Medlem
Scubbles avatar
Jag hade inte sagt upp vänskapen om han inte var en självhatande fittriddare vilket de flesta manliga feminister verkar vara. Har en vän som är lite feministisk men vi brukar inte diskutera feminism så mycket då han verkar bli irriterad av det.

Eftersom han redan är insnöad i feminismen och du äcklas av det kanske det är bäst att du säger upp vänskapen för din och hans skull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in