2011-10-03, 13:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Trådar om Julio Cortázar sammanfogade. //Mod
Citera
2011-10-06, 01:31
Medlem
litteraturfantasts avatar
Man blir ju lite nyfiken på det sätt som NoTruce framställer honom. Jag har noterat honom nu ialla fall. Tack för tipset.
Citera
2011-10-06, 22:06
Medlem
En 1144 sidor lång utgivning av hans samlade noveller släpps på svenska av Modernista nu i november. Två separata volymer, samt en box innehållandes bägge dessa. Även Hoppa hage.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186021893
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174990489

Ett givet köp för mig, jag tycker det verkar vara en mycket spännande författare och den här utgivningen lär ju vara en guldgruva för vidare upptäckt.
Citera
2011-10-11, 02:07
Medlem
litteraturfantasts avatar
Kan ingen vara snäll och förklara lite närmare på vilket sätt denne författare skriver? Och om har är mycket svår? Tack på förhand.
Citera
2012-05-29, 22:50
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Fick hjärtklappning när jag läste att Modernista i höst ska ge ut Cortázars samlade noveller i två band. Äntligen! Hoppas fler får upp ögonen för denne mästare nu.

Så du anser alltså att Julio Cortázar är mycket bättre som novellförfattare än han är som romanförfattare; skulle du kunna utveckla varför du tycker så?
Senast redigerad av NixYO 2012-05-29 kl. 22:53.
Citera
2012-06-05, 14:08
Medlem
Facepalmx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Så du anser alltså att Julio Cortázar är mycket bättre som novellförfattare än han är som romanförfattare; skulle du kunna utveckla varför du tycker så?

Sa han verkligen det?

Förövrigt har Cortázar kommit att utvecklas till min absoluta favoritförfattare. Jag håller i skrivande stund på att läsa Kronoper och Famer, extremt underhållande!
Citera
2012-06-06, 00:06
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facepalmx2
Sa han verkligen det?

Förövrigt har Cortázar kommit att utvecklas till min absoluta favoritförfattare. Jag håller i skrivande stund på att läsa Kronoper och Famer, extremt underhållande!

Japp, det skrev han.

https://www.flashback.org/sp6625455
Citat:
Finns det någon annan som uppskattar denne gigant? Det märkliga med honom är att jag har skitsvårt att läsa hans romaner, men novellerna finner jag mästerliga, riktiga pärlor. En lekfullare Borges skulle man kunna beskriva honom som, om man vill göra det lätt för sig. Om ni inte redan läst honom rekommenderar jag samlingarna

Den andra himlen
Kronoper och famer
Slut på leken
Ingen är som Glenda

vilket är vad som finns av Cortázars noveller på svenska. Håller nu på att lära mig spanska, delvis för att kunna läsa honom på originalspråk.
Citera
2012-06-06, 02:52
Medlem
Facepalmx2s avatar
Citat:
Japp, det skrev han.

https://www.flashback.org/sp6625455

Sorry, fel av mig
Citera
2012-06-06, 16:59
Medlem
NoTruces avatar
Citat:

Ursäkta sent svar på denna; verkar inte som om prenumerationsfunktionen fungerar på alla trådar.

Anledningen till att jag föredrar Cortázars noveller beror nog på följande:
  • Jag föredrar noveller rent generellt.
  • Cortázars stil är, enligt mig, väldigt kompakt, tekniskt "lätt", men tematiskt "svår", då han gärna använder sig av långa meningar, stream of consciousness, lager-på-lager, dubbla (ibland fler) narrativ osv. Därtill kommer det som sägs, visavi det som visas (show/tell, se även isbergstekniken).
  • Jag har i perioder haft svårt att läsa romaner generellt, och när jag väl gör det är jag hyfsat beroende av en någorlunda konkret handling, i alla fall till det yttre.

Vet inte om det blivit något klarare nu, men jag försökte i alla fall sammanfatta.
Citera
2012-06-07, 08:25
Medlem
Facepalmx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Ursäkta sent svar på denna; verkar inte som om prenumerationsfunktionen fungerar på alla trådar.

Anledningen till att jag föredrar Cortázars noveller beror nog på följande:
  • Jag föredrar noveller rent generellt.
  • Cortázars stil är, enligt mig, väldigt kompakt, tekniskt "lätt", men tematiskt "svår", då han gärna använder sig av långa meningar, stream of consciousness, lager-på-lager, dubbla (ibland fler) narrativ osv. Därtill kommer det som sägs, visavi det som visas (show/tell, se även isbergstekniken).
  • Jag har i perioder haft svårt att läsa romaner generellt, och när jag väl gör det är jag hyfsat beroende av en någorlunda konkret handling, i alla fall till det yttre.

Vet inte om det blivit något klarare nu, men jag försökte i alla fall sammanfatta.

Jag måste nog ta och instämma på samtliga punkter där.
Citera
2012-07-02, 21:46
Köpte de båda delar som finns utgivna av hans samlade noveller igår efter en rundtur i stan på eget bevåg efter att denna tråden gjort mig intresserad. Har hittills läst ett dussin noveller - den första novellsamlingen och "Slut på leken" som NoTruce rekommenderade - och har bara gott att säga om mannens verk. Jag har inga litterära begrepp att svänga mig med såsom mannen i förordet till samlingen gjorde, utan skriver rakt utifrån en oskolad ynglings hjärta: Varje novell känns känslobaserad i motsats till rationellt baserad. När den sista meningen i varje berättelse lästs ut genomsyras jag alltid av någon märklig känsla, stark & ofta obehaglig, som att någonting är fel (inte rent språkmässigt, utan ur en berättarvinkel). "Nej?", eller varianter av det har jag spontant tänkt efter varje avslut. Någon annan som känt samma sak eller som funderat kring det?

En annan sak jag slogs av, och som jag tänkte fråga ifall det finns någon som analyserat novellerna in i beståndsdelar (NoTruce?) lyder såsom följer: Avslutningarna på samtliga noveller har lite märkliga slut tycker jag. Jag vet inte om det bara är jag som går miste om en uppenbar (eller svårtillgänglig kanske) symbolik i det hela, men samtliga jag hittills läst har slutat med att jag inte riktigt vet vad som egentligen hände den där sista sidan. För att ge ett exempel; novellen "Den igenmurade dörren", vad för gråtande är det huvudkaraktären egentligen hör ifrån rummet intill? Jag menar, gråtandet fortsätter ju att leta in sig i "Petrones" öron även efter det att kvinnan lämnat hotellet. Till råga på allt insisterade hotelldirektören på att kvinnan i själva verket överhuvudtaget inte hade ett barn med sig i första taget. Är det någonting som bara pågår i hans egna huvud, någonting övernaturligt eller någonting helt annat? Kanske är det lite av behållningen med hans noveller, att läsaren inte riktigt får svar på sakerna - och att dessa i sin tur kan analyseras mångfaldiga gånger - och då är ju frågan ändock berättigad. Nå, någon som har en analys utöver min?
Senast redigerad av Caesare 2012-07-02 kl. 21:48.
Citera
2012-08-17, 01:18
Medlem
http://www.bokus.com/bok/97891860218...-noveller-box/

Vet någon ifall böckerna i den här boxen är likadana som de två separata banden med de samlade novellerna? Tänker främst på att boxen är väldigt mycket billigare än att köpa böckerna var för sig. Hade gärna velat veta då jag inte har lust att stå med storpocket, danskt band eller något annat strunt när de inbundna utgåvorna är så snygga, då betalar jag hellre ett högre pris.

Släpps tydligen idag? (17/8)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in