Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det är en missuppfattning av vad uttrycket innebär. Det är riktat mot pseudovetenskap:
https://en.wikipedia.org/wiki/Evidence_of_absence
Om det saknas bevis för eller emot ett antagande kan inte avsaknaden av bevis användas för att bevisa att bevis saknas pga att företeelsen inte existerar om det inte är klart att frågan undersökts tillfredställande. Det gäller att påståendet ”det finns inga x” är falsifierbart genom att man kollat upp om det finns x”. Frånvaron av X i sig bevisar inte att X inte existerar.
Att man vid en viss tidpunkt i ett visst område inte har observerat svarta svanar innebär inte att svarta svanar inte existerar. Att vi inte haft kontakt med liv i rymden och det saknas bevis för att sådant finns är inte ett bevis för att det inte finns liv i rymden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cygne_noir
Denna innebörd av maximen skiljer sig från ett pseudovetenskapligt påstående om att därför att inte spöken motbevisats är det sannolikt att de existerar. Det är lika mycket ett logiskt felslut som hör ihop med utgångssannolikheten för att något som både strider mot gängse vetenskapligt förhållningssätt till fakta och deras falsifierbarhet.
Om tillräckliga insamlade data saknas kan man som exemplet med svanarna visar inte dra slutsatser av avsaknaden av dessa data och använda det som bevis på att det inte finns svarta svanar.
Det är tyvärr helt obegripligt vem du riktar dig till och vad det egentligen är du försöker säga.
Du använder fina ord, men jag är rätt säker på att du inte förstår vad du själv skriver. Har du möjligtvis använt ChatGPT?
Kan du i stället försöka formulera dig med dina egna ord? Jag är nämligen övertygad om att du inte riktigt begriper innebörden av det du har postat.
Läser du ens vad jag skriver?
Om du går tillbaka i tråden har jag upprepat minst tio gånger (och det är lågt räknat) att LP mycket väl kan ha sett GMs ansikte. Jag har också sagt flera gånger att bara för att hon inte nämner det i förhör betyder det inte att det inte har hänt.
Jag säger fortfarande bara en enda sak: det är irrelevant. Hennes uppgifter är kontaminerade på alla sätt och vis. Eftersom hon (möjligen) valde att undanhålla information går hennes vittnesmål inte att använda. Det finns ingen känd metod för att utreda den objektiva sanningshalten i hennes påstående.
Vad exakt är det som är så svårt att förstå med det?