2013-03-19, 18:31
Medlem
Grandiosos avatar
Svarttaxichauffören Lennart Gräntz, 69, är säker på att han såg Christer Pettersson när Olof Palme sköts till döds.

Som ett av flera nya vittnen var han beredd att vittna - men fick inte.

- Polis- och militärspår hit och dit. Det var Christer Petterson som sköt, det är jag säker på, säger han.

Såg Pettersson flera gånger

Under mordkvällen såg Lennart Christer Pettersson vid flera tillfällen, bland annat utanför biografen Grand.

- Sen åkte jag förbi igen och hörde en smäll från en pistol. Jag vände mig mot ljudet och då såg jag Pettersson stå lutad över en kropp på marken.

Är du säker på att det var Christer Pettersson?

- Ja, jag är absolut bombsäker. Det var honom jag såg, det finns ingen annan. Jag är så säker jag kan bli.

http://www.expressen.se/kvp/lennart-ar-saker-pa-vem-som-skot-palme/
Citera
2013-03-19, 18:35
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tråden borde ha den skämtsamma underrubriken: Kunskapstråden om mordet på Olof Palme.

Teorin om gärningsman Pettersson är svårslagen i fråga om stolligheter. Företrädarna för CP-spåret torde vara de mest verklighetsfrånvända individer man riskerar att stöta på under en livstid.
Och du behagar uttala dig om stolligheter minsann...
Hur betraktas du i huvudtråden om Palmemordet?
Hur många anser dig vara seriös, trovärdig och övertygande där?

Berätta gärna om det!
Citera
2013-04-19, 14:39
Bannlyst
Såg honom i Solna centrum 2001-2003 nångång när jag jobbade i närheten. Borde frågat efter autograf eller nåt liknande :-D Christer Pettersson the King!
Citera
2013-05-10, 13:45
Medlem
Grandioso:

Vilka är de absolut starkaste argumenten för att Christer Pettersson är mördaren förutom vittnesmålen? Vittnesmålen är givetvis också viktiga, men är nyfiken på vilka andra bevis som placerar Christer Pettersson i mordplatsens närhet?
Citera
2013-05-14, 05:06
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palmemannen86
Grandioso:

Vilka är de absolut starkaste argumenten för att Christer Pettersson är mördaren förutom vittnesmålen? Vittnesmålen är givetvis också viktiga, men är nyfiken på vilka andra bevis som placerar Christer Pettersson i mordplatsens närhet?
Att han har erkänt mordet i omgångar för flera personer!

Jag vet att vad jag än anför i argumentsväg för CP:s skuld så kommer det bara att
förlöjligas på det vanliga viset och jag själv blir idiotförklarad i det närmaste som tror
på sånt trams så därför är det knappast någon mening att jag ens bemödar mig här med
att svara.

Det som annars gör mig själv övertygad om att han är den rätte gärningsmannen
är Lisbet Palme och hennes tvärsäkra utpekande från vilket hon aldrig vikit det minsta
sedan den stund hon bereddes möjlighet att konfronteras med mannen ifråga.
Det väger förstås rysligt lätt i många andras ögon och det får det gärna göra men
alltså inte i mina.
Hennes minne spelar henne inget spratt här. Hon har inte misstagit sig. Hon döljer
ingenting och pekar medvetet ut fel person. Hon är inte delaktig i någon mörkläggning
som vissa riktigt paranoida stollar försöker göra gällande med envisheten hos en åsna.
Hon vill naturligtvis vara helt säker på att det blir rätt man hon pekar ut som skyldig
till mordet på hennes make och sönernas far och hade hon erfarit minsta tvekan om detta
så hade det inte sett ut som det gjorde.
Hon såg mördaren i ansiktet och ögonen ett par avgörande sekunder efter gärningen
på Sveavägen och det intygas av det centrala vittnet In*e Moreli*us i sin bil.
Att så skulle skett förnekas ihärdigt av många men det bryr jag mig inte om.
Jag är säker på att mördaren och mordoffrets hustru hann se på varandra och det
räcker långt. Och har man sett Chrille och hans särdeles speciella blick en gång så
glömmer man det aldrig. Och Lisbet glömde inte heller...
Citera
2013-05-14, 05:35
Bannlyst
Nu när Chrille blivit något av en stjärna och hans ansikte snart kommer synas på t-tröjor som säljs på plattan i Stockholm med texten "Jag gjorde't, Herre min skapare!" eller kanske "Ja jävlar! Det finns en Gud i himlen", så är det nog snart någon som gör en spelfilm om honom. Den hade nog varit intressant att titta på. Men jag undrar om den skulle sluta med att Palme dödas eller med att han super på sin hörna med polarna efter att ha blivit fri från kåken.
Citera
2013-05-17, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Jag vet att vad jag än anför i argumentsväg för CP:s skuld så kommer det bara att
förlöjligas på det vanliga viset och jag själv blir idiotförklarad i det närmaste som tror
på sånt trams så därför är det knappast någon mening att jag ens bemödar mig här med
att svara.

är Lisbet Palme och hennes tvärsäkra utpekande från vilket hon aldrig vikit det minsta
Det väger förstås rysligt lätt i många andras ögon och det får det gärna göra men
alltså inte i mina.
Hennes minne spelar henne inget spratt här. Hon har inte misstagit sig. Hon döljer
ingenting och pekar medvetet ut fel person. Hon är inte delaktig i någon mörkläggning
som vissa riktigt paranoida stollar försöker göra gällande med envisheten hos en åsna.
Hon vill naturligtvis vara helt säker på att det blir rätt man hon pekar ut som skyldig
till mordet på hennes make och sönernas far och hade hon erfarit minsta tvekan om detta
Hon såg mördaren i ansiktet och ögonen ett par avgörande sekunder efter gärningen
räcker långt. Och har man sett Chrille och hans särdeles speciella blick en gång så

Jag har inga planer på att förlöjliga dig. Först och främst har jag ingen täckning för att förlöjliga någon gällande mordet på Olof Palme - eftersom det förutsätter att jag faktiskt vet hur det gick till - så länge det inte börjar röra sig om osaklig argumentation och stollerier av den högre skolan.

Att Lisbeth är övertygad om att hon såg Christer Pettersson och att svarttaxichauffören också gjorde det är inga tramspåståenden.

Jag finner det inte omöjligt att Lisbeth såg fel, eller upplever att den hon såg också såg ut som Christer Pettersson bara råkar vara någon som är lik Christer Pettersson. Det finns nämligen sådana också. Men jag utesluter inte att det skulle kunna ha varit Christer Pettersson.

Vet du förresten varför man avfärdade Algot och Enar som diskuteras i en annan tråd?
Citera
2013-05-19, 13:28
Medlem
Jag tycker inte att den nuvarande diskussionen om CP i långa tråden är ointressant. För mig är det inte uteslutet att CP, Lars Tingström, SC och mister X var inblandade på något sätt. Men det som gör diskussionen tröttsam är att den handlar om CPs eventuella oskuld och knappast alls om MOP.

Om CP verkligen var där så får det många konsekvenser, dock inte konsekvensen att det inte var en konspiration. Om LT som jag tror hade en fot i illegal underrättelseverksamhet, vilket det underjordiska rummet på Ingarö talar för, eller hade kontakter med Stay-Behind, vilket han fascistkontakter kanske antyder, så kan även den inte alls så oskyldige eller handlingsoförmögna CP kan ha varit inblandad på ett noggrant avvägt vis.

De som inte vill besvära den långa tråden med CP-diskussioner, kan med fördel diskutera CP i den här tråden.
Citera
2013-05-19, 13:58
Medlem
Citat:

att svara.

alltså inte i mina.
Jepp. Kejset är closeat som man säger.
Citera
2013-05-19, 19:18
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palmemannen86
Vet du förresten varför man avfärdade Algot och Enar som diskuteras i en annan tråd?
Nej, tyvärr inte!
Citera
2013-05-19, 21:00
Medlem
Grandiosos avatar
”Bara jag, mördaren och en till vet vem som sköt Palme” Sagt av CP

Citat:
Notabelt är att Christer Pettersson under hela det bombintensiva året 1983 fungerade som livvakt åt Tingström och då var beväpnad med en magnumrevolver. Det vapnet kom från knarklangaren Sigge Cedergren (1931-96), och med revolvern i sin lätt darrande näve hade Pettersson tränat prickskytte ute på Ingarö, där bombmannens sommarresidens var beläget.

Den som påstår att Tingström hatade det officiella Sverige gör sig knappast skyldig till någon överdrift. Enligt de planer han välvde skulle (i) konungen, (ii) statsministern och (iii) justitieministern successivt likvideras i tur och i nämnd ordning. Nu gick det som bekant inte riktigt så. Det berodde dels på att Lars T dömdes till livstid i ”Stora bombmålet” och inte hade järnkoll på händelseutvecklingen ifrån sin ensamcell i tukthuset, dels på att Christer P råkade zooma in vårt lands regeringschef i stället för rikets monark utanför biografen Grand på Sveavägen en kylslagen och däven vinterdag för närmare 27 år sedan.
Citat:
Det finns många klassiska Pettersson-citat. ”Bara jag, mördaren och en till vet vem som sköt Palme” är ett av de mest kända. Här syftar ”mördaren” enligt mitt sätt att se på Tingström och ”en till” på spelklubbsägaren (Oxen), knarklangaren, revolvermannen etc., etc. Sigge Cedergren, medan ”jag” naturligtvis är 470423-1093 Carl Gustaf Christer Pettersson från Malmvägen 24A i Sollentuna.

”Bara jag själv, mördaren och den som beställde mordet vet …” är en annan utsaga av samme man. Här finns, så vitt jag kan se, bara två aktörer, Pettersson själv och Tingström, där det talande subjektet fullt ut identifierar sig med mördarrollen.

Citat:
Några observationer av snacksaliga walkie-talkiefigurer utanför Grand vid 23:10-23:15-tiden på fredagen är inte kända. Det tycks alltså inte som om någon edsvuren i samband med filmslutet rapporterat vidare till en kompis c:a 350 meter längre bort, vid Dekorima, att ”nu kommer dom”. Sant är dock att ansvarkännande stockholmare tyckte sig ha sett inte mindre än ett tjugotal walkie-talkiemän söder om Grand under mordnatten – detta sedan Hans Holmér den 8 mars gjort klart för allmänheten att spaningsledningen skattade sådana observationer efter förtjänst – medan inga walkie-talkiebärare synts ens på vykort norr om Grand, åtminstone inte av allmänheten. Nordobservationerna borde rimligen ha varit minst lika många som de sydliga. Ingen kunde ju veta åt vilket håll Olof och Lisbet skulle gå klockan 23:15 – om över huvud taget åt något håll. Dock: absolut ingenting norrut. Det är talande (eller snarare en tystnad som talar).

Låt oss anta att Holmér i stället tillkännagett att spaningsledningen efterlyste observationer av tre nakna män i 90-årsåldern, alla med knävelborrar och varsitt randigt bowlingklot under armen, tre åldringar som sjöng finska snapsvisor borta på David Bagares gata. Ja i så fall hade spaningsledningen inte fått tjugo träffar men säkert tre eller fyra. Jag har varit mattelärare i hela mitt yrkesverksamma liv och vet att ingenting är omöjligt: urskillnings- och omdömesförmågan hos inbyggarna här i riket är tyvärr inte alltid den bästa, i synnerhet inte på fredagar.

Nåväl – i mina ögon ter sig skotten vid Dekorima långt rimligare, om gärningsmannen var en Christer P-typ eller (än hellre) Pettersson själv. Här finns vittnesuppgifter som är långt intressantare än walkie-talkiesnattret. Minst två personer, den ena tecknerska, iakttog en inte alltför vänsäll existens med vilt stirrande amfetaminblick före den sena Bröderna Mozart-visningen, och ytterligare fyra-fem gjorde en liknande iakttagelse efter filmslutet vid 23:10-draget. Den mannen, Grandmannen, har aldrig gett sig tillkänna och kan ha varit mördaren eller Christer P eller både och. Han kan ha sett vad han såg vid 21-tiden, sedan anskaffat vapen hos Sigge Cedergren, därefter inväntat Mozartfinalen och till sist följt efter makarna Palme bort till korsningen Sveavägen/Tunnelgatan – eller rentav löpt före (mindre troligt dock). Detta scenario, ”ensamma mördarscenariot”, är som jag ser det betydligt mera logiskt och jordnära än ett konspirativt gruppsynopsis.

Citat:
Mordgåtan Palme är alltjämt olöst, och Christer Pettersson friades av hovrätten – dock, väl att märka, inte genom att hans oskuld kunde styrkas utan för att de framlagda identifikationsbevisen ansågs otillräckliga.

Mycket mera här: http://www.lindelof.nu/index.php/2013/02/bara-jag-mordaren-och-en-till-vet-vem-som-skot-palme/
Citera
2013-05-19, 23:08
Medlem
Citat:
Sant är dock att ansvarkännande stockholmare tyckte sig ha sett inte mindre än ett tjugotal walkie-talkiemän söder om Grand under mordnatten – detta sedan Hans Holmér den 8 mars gjort klart för allmänheten att spaningsledningen skattade sådana observationer efter förtjänst – medan inga walkie-talkiebärare synts ens på vykort norr om Grand, åtminstone inte av allmänheten. Nordobservationerna borde rimligen ha varit minst lika många som de sydliga. Ingen kunde ju veta åt vilket håll Olof och Lisbet skulle gå klockan 23:15 – om över huvud taget åt något håll. Dock: absolut ingenting norrut. Det är talande (eller snarare en tystnad som talar).
Komikern Robert Gustafsson såg WT-män norr om Grand när han gick mot närmsta T-banenedgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in