• 1
  • 2
2012-08-14, 14:12
Medlem
Detta r kanske lite off-topic men tnkte bara frga om det r ngon som vet, jag tnkte bygga en scen p last pallar som r 1 meter hg 8 meter djup och 12 meter bred. Jag rkna ut att jag kommer att behva drygt 700 lastpallar fr detta vilket lter som rtt mycket men det r som det r.

Nu tnkte jag frga vad r skillnaden mellan EUR pall och vriga nu syftar jag mest p skerhetsmssigt d det kommer finnas en DJ bank, trossar, ljus och mnniskor p denna scenen.
Hur mycket klarar en pall av, och nnu viktigare hur mycket pallar en pall av nr dem r staplade i hjd med 7.
Citera
2012-08-14, 14:22
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheExp84
Detta r kanske lite off-topic men tnkte bara frga om det r ngon som vet, jag tnkte bygga en scen p last pallar som r 1 meter hg 8 meter djup och 12 meter bred. Jag rkna ut att jag kommer att behva drygt 700 lastpallar fr detta vilket lter som rtt mycket men det r som det r.

Nu tnkte jag frga vad r skillnaden mellan EUR pall och vriga nu syftar jag mest p skerhetsmssigt d det kommer finnas en DJ bank, trossar, ljus och mnniskor p denna scenen.
Hur mycket klarar en pall av, och nnu viktigare hur mycket pallar en pall av nr dem r staplade i hjd med 7.

Hur mycket dem klarar kan jag inte svara p. Det r nog olika frn pall till pall. Euro pallar r ocks indelade i klasser, A-pall, B-pall osv, dr A-pall r nya fina och frscha pallar, A-pallen tl ju betydligt mer n en gammal skruttig b-pall.

Att kpa 700 pallar r dock inte billigt ska du veta!
Citera
2012-08-14, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Hur mycket dem klarar kan jag inte svara p. Det r nog olika frn pall till pall. Euro pallar r ocks indelade i klasser, A-pall, B-pall osv, dr A-pall r nya fina och frscha pallar, A-pallen tl ju betydligt mer n en gammal skruttig b-pall.

Att kpa 700 pallar r dock inte billigt ska du veta!

Ha ha ha.. Nej ska inte kpa utan snarare hyra alternativt bli sponsrad (lna).
Oavsett vad blir det definitivt billigare med lastpall n om jag skulle kpa en komplett scen i denna storleken Anledningen varfr jag inte vervger att ens kpa r fr att sen ska man kunna lagra dem ocks ngonstans dem gnger dem inte anvnds.

Men eftersom jag har bristande kunskap inom pallar vrigt dvs hur mycket dem orkar hur stabila dem r att stapla och bygga scen utav samt nr och hur dem rknas som frbrukade etc s tnkte jag att jag kunde frhra mig hr om det var ngon som visste.

Har ftt ett pris frn ett fretag nr det gller att kpa dem ville ha 100 kr + moms dvs 125 kr per pall det skulle innebra 84000 kr fr en scen i denna storleken drmed ingen lnsam ide haha..
Citera
2012-08-14, 14:38
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ha ha ha.. Nej ska inte kpa utan snarare hyra alternativt bli sponsrad (lna).
Oavsett vad blir det definitivt billigare med lastpall n om jag skulle kpa en komplett scen i denna storleken Anledningen varfr jag inte vervger att ens kpa r fr att sen ska man kunna lagra dem ocks ngonstans dem gnger dem inte anvnds.

Men eftersom jag har bristande kunskap inom pallar vrigt dvs hur mycket dem orkar hur stabila dem r att stapla och bygga scen utav samt nr och hur dem rknas som frbrukade etc s tnkte jag att jag kunde frhra mig hr om det var ngon som visste.

Har ftt ett pris frn ett fretag nr det gller att kpa dem ville ha 100 kr + moms dvs 125 kr per pall det skulle innebra 84000 kr fr en scen i denna storleken drmed ingen lnsam ide haha..

Jag vill minnas att max r 1000 kilo p EUR-pall? 850 ligger de tyngsta p som vi regelbundet fr in p jobbet, s under det r det definitivt inte.
Citera
2012-08-14, 14:39
Medlem
Backafalls avatar
En pall klarar 1500 kg i utbredd last och 1000 kg i punktlast (gller EUR-pall). http://sv.wikipedia.org/wiki/Europapall
Citera
2012-08-14, 14:41
Medlem
Backafalls avatar
Kika hr fr lite mer priser: http://www.pallsidan.se/contact_29.html
Citera
Medlem
Gollumns avatar
En hyffsat fin EU pall dr du frdelar vikten jmnt tar ver ett ton utan problem
Smre pallar kan braka redan vid ett par 100kg
Riktigt usla pallar klarar ej vikten av en normalviktig kvinna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag vill minnas att max r 1000 kilo p EUR-pall? 850 ligger de tyngsta p som vi regelbundet fr in p jobbet, s under det r det definitivt inte.

Vill du specificera dig bttre?

1000 kg per pall innebr det att 1200x800 och staplat p 7 i hjd innebr 7000kg belastning per omrde 1200x800mm?
Citera
2012-08-14, 14:45
Medlem
epost72s avatar
Pallarna har ju ven glipor mellan plankorna s du behver skivor i samma tjocklek som planken fr att klara punktbelastningen om ngot hamnar ver en glipa.

Dessutom behvs det fr att golvet annars blir oskert att g p, (snubbelrisk)
Citera
2012-08-14, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gollumn
En hyffsat fin EU pall dr du frdelar vikten jmnt tar ver ett ton utan problem
Smre pallar kan braka redan vid ett par 100kg
Riktigt usla pallar klarar ej vikten av en normalviktig kvinna

Men hur kan man svara p hur mycket den pallar innan. Att EU pall klarar mer n vanliga r ingen nyhet, mitt strsta bekymmer r mer skerhetsfrgan. Jag vill inte under ett arrangemang att scenen ska g snder pga fr mycket belastning.

Nr rknas dem som frbrukade dvs om jag anvnder EU pall till scen r den pallen frbrukad till nstkommande arrangemang d eller kommer den klara av samma tyngd ven d?

Om man staplar 7 lastpallar p varann innebr det att den stapeln p 1200x800mmx 1008mm i hjd kommer klara 7 ton?
Citera
2012-08-14, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Pallarna har ju ven glipor mellan plankorna s du behver skivor i samma tjocklek som planken fr att klara punktbelastningen om ngot hamnar ver en glipa.

Dessutom behvs det fr att golvet annars blir oskert att g p, (snubbelrisk)

Det ska lggas ett podie ver eller ngot s det finns ingen risk fr att snubbla p s vis.
Utan pall-scenen kommer att ha ett golv s att sga
Citera
2012-08-14, 14:54
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Men hur kan man svara p hur mycket den pallar innan. Att EU pall klarar mer n vanliga r ingen nyhet, mitt strsta bekymmer r mer skerhetsfrgan. Jag vill inte under ett arrangemang att scenen ska g snder pga fr mycket belastning.

Nr rknas dem som frbrukade dvs om jag anvnder EU pall till scen r den pallen frbrukad till nstkommande arrangemang d eller kommer den klara av samma tyngd ven d?

Om man staplar 7 lastpallar p varann innebr det att den stapeln p 1200x800mmx 1008mm i hjd kommer klara 7 ton?
Kul resonemang

Nej du kan inte belasta pallen med en hgre vikt bara fr att du staplar flera p varandra.
Citat:
Det ska lggas ett podie ver eller ngot s det finns ingen risk fr att snubbla p s vis.
Utan pall-scenen kommer att ha ett golv s att sga
Oki d r den biten lst och ven att detta fixeras s att det inte brjar rra p sig ute i kanterna, ju hgre man staplar ju instabilare blir det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in