• 1
  • 2
2012-08-14, 16:14
Medlem
Tjafsarns avatar
Skulle gärna hjälpa dig, om det kändes som att du blev hjälpt av det. Problemet är att jag trots allt inte skulle kunna hantera den biten. Du verkar vettig på alla sätt och vis, och jag är inget vidare psykologiskt stöd tyvärr. Frågan är ju vem som skulle klara det? Det blir lite av ett moment 22, gör man det så gör man det baserat på någon sorts empati, men gör man det kan man heller inte ha allt för mycket empati.

Önskar dig lycka till med vad du än väljer att göra av det som är kvar av ditt liv.
2012-08-14, 16:17
Medlem
Tjafsarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magee89
TS: Det verkar som du bestämt dig, jag känner inte dig och vet inte vad du har råkat ut för men jag ber dig att kontakta psyket innan du gör något dumt. Att sitta med dig när du begår självmord tror jag ingen kommer göra för de räknas som medhjälp och kan bli stora konsekvenser för dem. Snälla, kontakta psyk nu och förklara hur du mår. De måste hjälpa dig. Många kramar

Det räknas inte som medhjälp till självmord så länge man inte gör något aktivt för att hjälpa honom med att döda sig själv. I övrigt, varför ska han inte göra det? Han skriver ju att han upplevt det han velat, och har dessutom saboterat sig själv en aning utöver hans genetiska (antar jag) problematik genom de självmordsförsök han redan gjort. Han är redo och villig, vi får respektera hans beslut. Antingen hjälper vi honom eller så gör vi det inte. Att skicka psykiatrin på honom innebär som alltid att han blir proppad med mediciner och till slut hemskickad. Varför inte avsluta det när han ändå är någorlunda intakt? Han kommer inte att vara det efter alla vändor med psykiatrin.
2012-08-14, 16:19
Medlem
Tjafsarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetOuttaHere
Jag tänker inte försöka övertala dig till att inte genomföra detta, men du borde tänka på din familj och hur ditt beslut kommer att påverka dem.

Han har redan förklarat för sin familj och de verkar ingenting särskilt göra för att hindra honom. Hans mor påstår för övrigt att han är "ett misstag". Halleluja.
2012-08-14, 16:22
Medlem
gavlips avatar
Den moderna sekulära hedonistiska västerländska fårskallen som "upplevt allt" och nu vill ta livet av sig.
Senast redigerad av gavlip 2012-08-14 kl. 16:25.
2012-08-14, 16:23
Medlem
Magee89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjafsarn
Det räknas inte som medhjälp till självmord så länge man inte gör något aktivt för att hjälpa honom med att döda sig själv. I övrigt, varför ska han inte göra det? Han skriver ju att han upplevt det han velat, och har dessutom saboterat sig själv en aning utöver hans genetiska (antar jag) problematik genom de självmordsförsök han redan gjort. Han är redo och villig, vi får respektera hans beslut. Antingen hjälper vi honom eller så gör vi det inte. Att skicka psykiatrin på honom innebär som alltid att han blir proppad med mediciner och till slut hemskickad. Varför inte avsluta det när han ändå är någorlunda intakt? Han kommer inte att vara det efter alla vändor med psykiatrin.

Visst att man får respektera hans beslut, men jag hoppas ändå att han ändrar sig. Men de är skillnad på att respektera han beslut och att ge honom fler tips på hur man ska gå tillväga. Okej, kanske inte räknas som medhjälp, men jag kan inte tänka mig att de skulle vara lagligt i alla fall.
2012-08-14, 16:28
Medlem
Zoms avatar
Självmordstrådar är inte tillåtna. Vill du diskutera eller få hjälp med dina problem är du välkommen att starta en ny tråd som inte går ut på att begå självmord.

Flashback är inte rätt ställe att söka akut hjälp på.

Först och främst, kontakta er närmaste psyk-mottagning eller akutpsyk-mottagning (öppet 24/7). Det är absolut inget att skämmas över. Ni finner numret på ert landstings hemsida. Ni kan ringa till akutpsyk och få ett bedömningssamtal per telefon, alltså om hur pass allvarligt det är och om de tycker att ni behöver bli inlagda eller ej.

Om ni bara vill prata om problemen så finns också andra alternativ:
Vill man prata med någon på forumet istället så finns också en tråd för detta.

Nästan nio av tio tillfrisknar från sin depression om behandlingen kombineras med samtalsterapi och antidepressiva läkemedel. Depression är inte heller något ovanligt, ej heller något man behöver skämmas för.

Sök hjälp på rätt sätt. Lås på.

/mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in