• 1
  • 2
2012-08-13, 03:39
Medlem
Askenars avatar
Jag undrar ifall ngon har varit med om att ens order utomlands har annullerats pga att kreditkortet inte var utfrdat i vrdlandet?

Jag befinner mig utomlands och skulle kpa skor frn ntet och allt gick fint (pengar drogs frn kontot) men ett par dagar innan leverans annullerades min och frst efter att ha ringt fretaget s fick jag ovanstende svar.

Jag frskte med en slkting som bor hr att kpa produkten men den avbrts eftersom "auktoriseringen" inte gick igenom hos banken.

Har ngon varit med om detta? Tips fr hur jag ska kunna kpa mina efterlngtade skor?

Jttebussigt om ngon kan hjlpa mig!
Citera
2012-08-13, 05:48
Bannlyst
Har du SwedBank?
Nr handlade du med visakortet senast?

Fr ca 2 r sen om jag inte minns fel, s infrde Visa & Swedbank
E-Kort, dr du bestmmer summan och giltigheten p kortet, drefter genereras
ett s kallat E-Kort.

Fr det du beskriver lter precis som ngot jag rkade ut fr utan att veta att de infrt E-Kort och att man inte kan handla som tidigare, med ett riktigt kort.
Citera
2012-08-13, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Jag undrar ifall ngon har varit med om att ens order utomlands har annullerats pga att kreditkortet inte var utfrdat i vrdlandet?

Jag befinner mig utomlands och skulle kpa skor frn ntet och allt gick fint (pengar drogs frn kontot) men ett par dagar innan leverans annullerades min och frst efter att ha ringt fretaget s fick jag ovanstende svar.

Jag frskte med en slkting som bor hr att kpa produkten men den avbrts eftersom "auktoriseringen" inte gick igenom hos banken.

Har ngon varit med om detta? Tips fr hur jag ska kunna kpa mina efterlngtade skor?

Sttt p en hel del onlinebutiker i staterna som just nekar kort frn andra lnder n staterna. Eller nej, inte riktigt s - fr "domestic orders" krver dom amerikanskt kort. Annars r det fritt fram (i den mn de nu skeppar globalt). Slng ivg ett mail till deras customer service. Lr besvara det mesta.
Citera
2012-08-13, 07:24
Medlem
Smurfmeisters avatar
Citat:

Det enklaste r givetvis att kontakta butiken. Har du aktiverat "Verified by VISA" p ditt kort? S du mste skriva in ett lsenord vid varje onlinekp? Mjligt att detta kan ha pverkat, men som sagt, enklast att kontakta butiken direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Miodrag
Har du SwedBank?
Nr handlade du med visakortet senast?

Fr ca 2 r sen om jag inte minns fel, s infrde Visa & Swedbank
E-Kort, dr du bestmmer summan och giltigheten p kortet, drefter genereras
ett s kallat E-Kort.

Fr det du beskriver lter precis som ngot jag rkade ut fr utan att veta att de infrt E-Kort och att man inte kan handla som tidigare, med ett riktigt kort.

E-kort r en tillggstjnst som Swedbank erbjuder, det pverkar inte det riktiga kortet.
Citera
2012-08-13, 08:04
Medlem
mrows avatar
r ditt Visa debit, credit eller electron? Har varit med om att endel utlndska onlinebutiker inte tar debit...
Citera
2012-08-13, 09:19
Bannlyst
Citat:
Ja hnt mig massa gnger. Bor i usa men anvnder ett svenskt visa rtt mycket. Fr inte bestlla frn vissa hemsidor p ntet eller fylla p min mobil tex.
Citera
2012-08-13, 10:09
Medlem
Det kan ha varit "fel" pris p skorna? Jag kpte ett spel en gng frn amazon.co.uk och det var riktigt billigt och uppenbarligen felsatt pris. Det var ngot i stil med 200:- svenska fr ett helt nyslppt ps3-spel. Men jag la en order och pengarna drogs. Men efter tv dagar fick jag ett mail att "tyvrr gick ordern inte att genomfra" och s satte de tillbaka pengarna (det tog en vecka ungefr innan jag fick dom p kontot). Priset p spelet rttades givetvis till.

Ganska uppenbart att de hade rkat slja spelet fr billigt i den situationen, kanske var samma med din order?
Citera
2012-08-13, 12:41
Medlem
Spinkiss avatar
Kolla s att du har aktiverat "Verified by Visa".
Citera
2012-08-13, 14:15
Medlem
Leifsons avatar
Utomlands hnder det d och d att VISA inte accepteras. Fetingstrigt r det.
Citera
2012-08-13, 16:39
Medlem
duros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinkis
Kolla s att du har aktiverat "Verified by Visa".

Detta!
Tyvrr fungerar det inte med mnga av vra sosse-banker! Tack gud fr AmEx, har rddat mig mnga gnger.
Citera
2012-08-14, 00:31
Medlem
Askenars avatar
Tack fr alla svar!

Mitt kort r ett riktigt Visa kreditkort, lt mig ge ett par exempel:

Target: Funkar endast med credit

Amazon: Funkar bde att bestlla frn bde Sverige och USA

Random snabbmatstllen (hr drar de bara kortet och krver varken signatur eller pinkod): Funkar

Skobutiken p ntet: De drar pengar men sen fr man ett meddelande om att ordern annullerats dagen innan leverans, jag ringde sklart de och dr fick jag reda p att min billing adress i Sverige mste vara en adress i USA fr att det ska funka.

Banken jag anvnder sa ver telefon att de inte fick ndra min billing adress eftersom USAs finansdepartement ballar ur och blir skitarga.

Jag ringde en andra gng eftersom jag blev paff efter det frsta telefonsamtalet men dr sa de att jag br prova med PayPal.

Ett desperat frsk var det som jag nmnde tidigare med att lta en slkting kpa skiten och skicka till min adress men dr annullerades ordern direkt trots att pengar fanns p hans konto.

JAg ringde en tredje gng fr att frga vad som hnde nu och d sa de att banken inte auktoriserade kpet, redan dr fattade jag att jag inte kan fr reda p ngon mer information. Jag frgade om Paypal kunde funka men nu sa de NEJ.

(Finns det en mjlighet att jag har blivit portad frn ntbutiken?)

Mitt absolut sista frsk r att be en arbetskamrat bestlla skorna till sig och sen gr jag en handplggning.
Citera
2012-08-14, 01:38
Medlem
Ravekommisionens avatar
Citat:
Tack fr alla svar!

Mitt kort r ett riktigt Visa kreditkort, lt mig ge ett par exempel:

Target: Funkar endast med credit

Amazon: Funkar bde att bestlla frn bde Sverige och USA

Random snabbmatstllen (hr drar de bara kortet och krver varken signatur eller pinkod): Funkar

Skobutiken p ntet: De drar pengar men sen fr man ett meddelande om att ordern annullerats dagen innan leverans, jag ringde sklart de och dr fick jag reda p att min billing adress i Sverige mste vara en adress i USA fr att det ska funka.

Banken jag anvnder sa ver telefon att de inte fick ndra min billing adress eftersom USAs finansdepartement ballar ur och blir skitarga.

Jag ringde en andra gng eftersom jag blev paff efter det frsta telefonsamtalet men dr sa de att jag br prova med PayPal.

Ett desperat frsk var det som jag nmnde tidigare med att lta en slkting kpa skiten och skicka till min adress men dr annullerades ordern direkt trots att pengar fanns p hans konto.

JAg ringde en tredje gng fr att frga vad som hnde nu och d sa de att banken inte auktoriserade kpet, redan dr fattade jag att jag inte kan fr reda p ngon mer information. Jag frgade om Paypal kunde funka men nu sa de NEJ.

(Finns det en mjlighet att jag har blivit portad frn ntbutiken?)

Mitt absolut sista frsk r att be en arbetskamrat bestlla skorna till sig och sen gr jag en handplggning.

Vilken bank?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in