• 1
  • 2
2012-08-12, 23:50
Medlem
Tja, vad krävs för att starta ett företag där man lånar microlån ?
alltså lån mellan 2000-5000 kronor med höga räntor.
Och betalningen sker tillbaka på max 1 månad.

hur mycket kapital kan krävas för att starta ett sånt här företag ?
allt man behöver är väll pengar ? alltså inga varor eller produkter säljs. och allt gör jag hemifrån, lagligt och skattat alltså.

har inte tänkt genom det, har inte hittat nåt bra på nätet, tänkte att nån här kanske har nån erfarenhet

Vad skulle hända om en person inte kan betala ? kommer staten ersätta dessa pengar ? kronofogden ?
Citera
2012-08-13, 00:10
Medlem
Hittade lite trådar och sidor nu, sorry ! men har ett par frågor hur som helst.

Jag vill vara seriös med företaget, om jag ser att man inte kan betala tillbaka i tid, ska du inte ha rätt o låna, punkt slut, ska ha räntor som går a konkurrera med, och företaget ska vara flexibelt.

jag vill styra allt hemifrån, med jobbmobil och internet.

hur mycket kan man tänka sig tjäna per månad ?
låt oss säga att man får c.a 10,000 besökare per månad, och ungefär 500 nappar
alltså runt 16 personer per dag, och de betalar i snitt 250 kronor tillbaka i ränta
Det blir 125,000 i månaden, minus skatter och andra kostnader, försenade betalningar och hela rubbet, så blir det kvar runt 60 tusen kvar, per månad, vilket låter väldigt mycket för en månadslön för ett företaget som drivs av en person.

planerar inte att ha telefon support.
mail är mycket enklare, och jag kan göra det när som helst via mobilen etc.
kan hända att jag anställer 1-2 personer om det är många som lånar.

hur mycket kapital kan krävas att starta en sån här verksamhet ?
krävs det nåt överhuvudtaget ? vilka krav finns etc.
räcker ett kapital på c.a 100.000 kr ?
Senast redigerad av VodkaWithWeed 2012-08-13 kl. 00:13.
Citera
2012-08-13, 00:46
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VodkaWithWeed
Hittade lite trådar och sidor nu, sorry ! men har ett par frågor hur som helst.

Jag vill vara seriös med företaget, om jag ser att man inte kan betala tillbaka i tid, ska du inte ha rätt o låna, punkt slut, ska ha räntor som går a konkurrera med, och företaget ska vara flexibelt.

jag vill styra allt hemifrån, med jobbmobil och internet.

hur mycket kan man tänka sig tjäna per månad ?
låt oss säga att man får c.a 10,000 besökare per månad, och ungefär 500 nappar
alltså runt 16 personer per dag, och de betalar i snitt 250 kronor tillbaka i ränta
Det blir 125,000 i månaden, minus skatter och andra kostnader, försenade betalningar och hela rubbet, så blir det kvar runt 60 tusen kvar, per månad, vilket låter väldigt mycket för en månadslön för ett företaget som drivs av en person.

planerar inte att ha telefon support.
mail är mycket enklare, och jag kan göra det när som helst via mobilen etc.
kan hända att jag anställer 1-2 personer om det är många som lånar.

hur mycket kapital kan krävas att starta en sån här verksamhet ?
krävs det nåt överhuvudtaget ? vilka krav finns etc.
räcker ett kapital på c.a 100.000 kr ?

100k? Du måste väl ha missat en nolla där, minst?

Din egen matte: 16 pers lånar 2k = 32k om dagen och det skall du klara i 30 dagar = ~1 mille lägg till marginal för att det blir popularitetsrusning och en hel del kreditförluster vilket innebär dels förlorade pengar men även pengar som får lånas ut betydligt längre tid.

Jag gissar att minimum 2 miljoner vore startbart, om populärt behövs snabbt 10 miljoner.

Det brukar vara inkassobolagen som driver även smslånebolagen av förklarliga skäl, du bör snabbt söka dig ett samarbete med en stor sådan aktör...
Citera
2012-08-13, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
100k? Du måste väl ha missat en nolla där, minst?

Din egen matte: 16 pers lånar 2k = 32k om dagen och det skall du klara i 30 dagar = ~1 mille lägg till marginal för att det blir popularitetsrusning och en hel del kreditförluster vilket innebär dels förlorade pengar men även pengar som får lånas ut betydligt längre tid.

Jag gissar att minimum 2 miljoner vore startbart, om populärt behövs snabbt 10 miljoner.

Det brukar vara inkassobolagen som driver även smslånebolagen av förklarliga skäl, du bör snabbt söka dig ett samarbete med en stor sådan aktör...

Man behöver väl inte pengarna man lånar ut ?
banken skapar pengarna man ska låna ut ?

O man ska starta eget utan uppbackning lån utav banker, då förstår jag att man kan behöva 2 miljoner.
men annars behövs det väl inte ?
Senast redigerad av VodkaWithWeed 2012-08-13 kl. 01:49.
Citera
2012-08-13, 05:31
Medlem
Diablo1118s avatar
va? Hur tänker du nu? Klart du måste ha pengarna du ska låna ut. Hur skall det annars fungera?
Citera
2012-08-13, 08:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

O man ska starta eget utan uppbackning lån utav banker, då förstår jag att man kan behöva 2 miljoner.

Ska banken ge dig pengar utan någon ränta så att du ska kunna låna ut dem med ränta menar du?

Tillbaka till skolbänken med dig pöjk!

EDIT: Jag ser nu att du är en liten drogtomte. Då är det ok att inte veta vad man pratar om.
Citera
2012-08-13, 11:09
Medlem
Poddes avatar
Haha, "behöver väl inte pengarna man ska låna ut?"

Lycka till.
Citera
2012-08-13, 15:08
Medlem
caedrics avatar
Jistanes, tog flera försök att logga in. Tårarna i ögonen försvårade processen avsevärt.

Detta är ju ett typiskt exempel på någon som sett Zeitgeist under ett rus och missförstått FRB på det grövsta av vis. Det finns ett antal problem med FRB men bankerna skapar inte pengar själva. En bank måste för att kunna ge någon ett lån själv dra samma summa från ett annat konto (från EK, inlåning, lån på penningmarknaden eller från centralbanken). Det måste trots allt finnas full teckning för lånet men det behöver endast finnas en fraktion (jmfr. FRB) av detta som likvida medel.

Utan denna lösning skulle lån i princip vara en omöjlighet i den omfattning de nu används av medborgarna i stort, det som blir problematiskt är den kaskadeffekt kapitalet får och den inflation detta skapar då penningmängden i praktiken ökar. Därför var fraktionen som krävdes under en lång period ett styrmedel i sig. Det finns gott om argument mot FRB men de flesta populära tenderar att vara felaktiga.
Citera
2012-08-13, 16:55
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Du skall nog slå dessa planer ur hågen och återgå till din sprit och droger.
Citera
2012-08-13, 18:43
Medlem
Om du kan låna upp stora mängder pengar och därefter låna ut dem till högre ränta än vad du betalar kan du få det att gå ihop, men du bör ha rejäla marginaler för att täcka kapitalförlusterna då endast de som inte får vanliga lån söker sig till dig, och de blir vanligtvis nekade av en god anledning.
Citera
2012-08-13, 20:19
Medlem
Danielxbf32s avatar
Men vafan pissa inte på TS briljanta idé här....

* En hemsida som drar 10k/mån besökare (med 5% konvertering) helt utan budget för marknadsföring
* Mot ränta låna ut pengar som banken skapar ur tomma intet.
* Inga kreditrisker (kronofogden/staten betalar)

Eventuellt borde denna tråd vara placerad i Droger--> Tripp och Rusrapporter
Citera
2012-08-15, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danielxbf32
Men vafan pissa inte på TS briljanta idé här....

* En hemsida som drar 10k/mån besökare (med 5% konvertering) helt utan budget för marknadsföring
* Mot ränta låna ut pengar som banken skapar ur tomma intet.
* Inga kreditrisker (kronofogden/staten betalar)

Eventuellt borde denna tråd vara placerad i Droger--> Tripp och Rusrapporter

hahahahahaahahahahahahahahahhaahahahahahh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här