• 1
  • 2
2012-08-12, 20:36
Bannlyst
Jag har funderat på en sak en längre period.

Tänk om allt vi har fått veta angående rymden är fejk.
Tänk om månen egentligen skulle vara full med utomjordiskt liv, men att vi inte fått veta det.
Ni som säger "Det är alldeles för kallt där, + det finns inge vatten". Men tänk om det är en lögn?

Nu har jag slagit personligt rekord på ordet "tänk", men men.

Hur vet vi egentligen att det som vi får veta genom media egentligen är sant?

Visst kan man ifrågasätta ALLT om man skall vara jobbig, samtidigt som man kan acceptera allt. ^^

Men fråga är själva detta och diskutera hur ni ser på saken.
Citera
2012-08-12, 20:44
Medlem
jäjgs avatar
Du kan enkelt skaffa ett hobbyteleskop och titta på månen. Ser du några hav eller några städer, eller vad som helst egentligen som tyder på liv? Om du inte blir övertygad av det kan du alltid skaffa ett större teleskop.

Eller: Du kan med enkelt trigonometri beräkna månens storlek. Du kan bestämma värdet på gravitationskonstanten något sånär med hjälp av trådar och metallklot. Då kan du enkelt beräkna om månen har massa nog för att lyckas hålla kvar en atmosfär. (Det är den inte...)
EDIT: Här måste du veta månens densitet. Endera kan du utföra uträkningarna och se att densiteten måste vara orimligt hög om en atmosfär ska vara möjlig, eller så tar du reda på vad månen består av med en spektrograf.

Det finns en massa sätt att ta reda på om saker är sanna. Tänk vetenskapligt, gör experiment. Att bara flumma utan att veta vad man pratar om leder ingen vart.
Senast redigerad av jäjg 2012-08-12 kl. 20:47.
Citera
2012-08-12, 20:45
Medlem
rutger9999s avatar
Såvitt jag förstår det är det ingen seriös forskare som säger att det inte finns liv i rymden. Att det logiskt och teoretiskt bör finnas annat liv i rymden än på jorden, bara det att man inte hittat det ännu.
Citera
2012-08-12, 20:47
Medlem
Skunkrumpas avatar
Förstår itne vad vi ska diskutera, ja dessa saker kan vara bluff men troligtvis inte.
Citera
2012-08-12, 20:50
Medlem
Viktor.Hs avatar
kanske lite off topic men jag har tänkt på en grej. Om vi säger att allt började med "big bang" vilket dom flesta tror, hur kan stjärntecken som ser EXAKT lika dana ut hamna på olika ställen? som tex karlavagnen, stora finns och lilla finns. Hur kommer det sig att dom hamnade på helt olika ställen och ser precis likadana ut? bara att den ena är mindre än den andra. är det en slump? det vore ju sjukt. och samma sak med andra stjärntecken som ser precis likadana ut fast långt ifrån varandra...
Citera
2012-08-12, 20:53
Medlem
cephs avatar
Nu är väl inte "media" de som säger dessa saker, till att börja med. Faktum är att när media lägger vantarna på olika forskarutlåtanden och så vidare brukar de få allt om bakfoten och som en följd sprida allt ifrån löjliga förenklingar till rena felaktigheter.

Och sedan håller en dylik konspirationsteori inte för fem öre i övrigt. Det räcker med att titta på månen för att slå fast X antal saker, så som dess avsaknad av atmosfär, dess geologiska inaktivitet m.m. Via det också dess avsaknad av växtlighet och annat du tog upp som exempel.

Har man lite bättre grejer än det blotta ögat kan man ta reda på desto mer och det gäller inte bara månen utan väldigt mycket annat där ute. Dessa "lite bättre grejer" går att köpa och det finns hundratusentals om inte miljoner med människor som använder dessa prylar, allt ifrån hobbypulare hemma i trädgården till olika astronomiföreningar med glada amatörer, allt ifrån amatörastronomer av det mer seriösa slaget till forskarstudenter. De som använder de riktigt maffiga prylarna (alltså enorma radio- och optiska teleskop och så vidare) är vanligen även de civila forskare och allehanda amatörer/semi-amatörer som hyr in sig på utrustningen för att erhålla viss intressant data om ditt och datt som de plottar ned i sina forskningspapper. Via den här utrustningen kan vi bl.a. mäta upp temperaturer och kemiska kompositioner. Folk gör det oberoende av varandra, forskargrupper gör det oberoende av varandra, universitet gör det oberoende av varandra, hela stater gör det oberoende av varandra...

Resultaten man erhåller befinner sig i samklang med allt annat, högt och lågt. Med alla teorier och modeller hit och dit, kemi och fysik, astrofysik och kosmologi... Blah blah blah.

Som synes skulle en dylik konspiration nödgas innefatta inte bara många miljoner människor utan även på något vis ha trätt i kraft för tusentals år sedan och därtill till den mildra grad att den påverkar vad utrustningen säger oss. Och det helt utan att ens blanda in rymdfart och alla dess satelliter, sonder och så vidare och allt de berättat för oss. Så inte ens på den allra mest grundläggande nivån håller konspirationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Viktor.H
kanske lite off topic men jag har tänkt på en grej. Om vi säger att allt började med "big bang" vilket dom flesta tror, hur kan stjärntecken som ser EXAKT lika dana ut hamna på olika ställen? som tex karlavagnen, stora finns och lilla finns. Hur kommer det sig att dom hamnade på helt olika ställen och ser precis likadana ut? bara att den ena är mindre än den andra. är det en slump? det vore ju sjukt. och samma sak med andra stjärntecken som ser precis likadana ut fast långt ifrån varandra...

Stora och Lilla Björn (Ursa Major resp. Minor) är lååååångt ifrån "exakt lika" varandra, för det första. En ytlig likhet kan skönjas (vilket man så klart tagit till vara på iom. deras namn) men kikar man närmare är det inte mycket som stämmer. Därtill är stjärnornas inbördes orientering helt annorlunda och stjärnbilder i sig är inte ordnade platt - åker du ifrån Jorden till en annan stjärna några parsec härifrån är det inte ett dugg likt längre.
Senast redigerad av ceph 2012-08-12 kl. 21:06.
Citera
2012-08-12, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skunkrumpa
Förstår itne vad vi ska diskutera, ja dessa saker kan vara bluff men troligtvis inte.

Vi skall diskutera såvida saker som indoktrinerats i våra sinnen under alla dessa år är sant. Nu talar jag om rymden. Jag menar naturligtvis inte bara månen. Det var ett exempel. Jag syftar allmänt.

Diskutionen skall alltså handla om det som vi fått lära oss om rymden egentligen är sant. Jag menar, HUR vet vi att Saturnus är en gasjätte? eller att Pluto var en planet med liv, men man "tog bort den" för inte folk skulle börja undra.

Om inte mina 3 exempel fått dig att förstå, får du ett sista här under:

Ni skall diskutera såvida det som indoktrinerats är sant, vad talar för/emot?
Senast redigerad av Octavarium 2012-08-12 kl. 20:59.
Citera
2012-08-12, 20:57
Medlem
jäjgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktor.H

Fast nu är ju inte stora och lilla björn särskilt lika... Har du ens sett dem?

http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...lation_map.png
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...lation_map.png
Citera
2012-08-12, 21:01
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavarium
Vi skall diskutera såvida saker som indoktrinerats i våra sinnen under alla dessa år är sant. Nu talar jag om rymden. Jag menar naturligtvis inte bara månen. Det var ett exempel. Jag syftar allmänt.

Diskutionen skall alltså handla om det som vi fått lära oss om rymden egentligen är sant. Jag menar, HUR vet vi att Saturnus är en gasjätte? eller att Pluto var en planet med liv, men man "tog bort den" för inte folk skulle börja undra.

Ni skall diskutera såvida det som indoktrinerats är sant, vad talar för/emot?

Det är Plutos storlek som gör att den inte längre räknas som en planet, ingen konspiration bakom.
Citera
2012-08-12, 21:02
Medlem
jäjgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavarium

Ni skall diskutera såvida det som indoktrinerats är sanna, vad talar för/emot?

Är du på riktigt? Skaffa ett större teleskop, titta på Jupiter. Lägg märke till hur planetens fläckar ständigt förändras. Räcker det? Om det inte gör det, formulera keplers lagar för planetbanor, beräkna Jupiters omkrets med trigonometri och räkna sedan ut densiteten. Om inte det räcker, bygg en rymdsond och skicka dit.

Se den här filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=EbcS234hvQc Den handlar om hur vi kan veta saker vetenskapligt även om vi inte själva har upplevt direkt.
Citera
2012-08-12, 21:14
Medlem
Katamanjarus avatar
Om jag förstått frågeställningen, menar du att de har hittat liv utanför jorden och tiger om det?

Vill inte vara tråkig, men vad skulle vara vinsten i att tiga? Det skulle antagligen vara den största nyheten i modern tid och i alla stora nyheter finns ett värde.

Månen kan vi helt utesluta. Även om man mot förmodan skulle hittat något där för 40 år sedan, skulle någon ha skvallrat nu.
Solsystemet är även det väl utforskat och de flesta expeditioner går ju ut på att hitta spår av liv. Då skulle det vara lite motsägelsefullt att inte gå ut med det.
Bortanför det, kanske det finns något, vem vet?

Det troligaste är väl någon form av kontakt, snarare än konfrontation. ..då kan man alltid tänka på Steven Hawkins varning.
Citera
2012-08-12, 21:24
Medlem
Viktor.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jäjg
Fast nu är ju inte stora och lilla björn särskilt lika... Har du ens sett dem?

http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...lation_map.png
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...lation_map.png

jag skrev jag stora och lilla karlavagnen men whatever..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in