Flashback bygger pepparkakshus!
2012-08-12, 19:40
Medlem
iSlashs avatar
Hej

Ganska mycket long shot, jag vet, inte minst med tanke på att det är ganska molnigt. Men om jag får för mig att gå ut och försöka knäppa ett stjärnfall ikväll, vilka inställningar borde jag sikta in mig på? ISO, slutare, bländare alltså. Har bara en d3100 med kitobjektivet.
Citera
2012-08-12, 21:07
Medlem
Det är lite som att svara på hur långt ett snöre är, eftersom där är väldigt många faktorer som ska räknas in.
Jag kan dock ge dig de grundläggande.

Sätt kameran på M läget
Skruva upp slutartiden till "bulb" inte helt omöjligt att du måste komma upp i 1 min på slutartiden för att få ett bra resultat.
Använd en trådburen fjärrkontroll som utlösare och för att minska vibrationer.
Stativ
Liten bländare
Lågt ISO värde
Sätt någonting för sökaren så att inget störande ljus kommer in "bakvägen"
Ställ dig på ett ställe där det verkligen är mörkt och inget onödigt ljud från upplysta städer och dylikt kan störa.

Sen är det bara till att prova sig fram för att se vad som blir bäst.
Citera
2012-08-12, 21:17
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foley83
Det är lite som att svara på hur långt ett snöre är, eftersom där är väldigt många faktorer som ska räknas in.
Jag kan dock ge dig de grundläggande.

Sätt kameran på M läget
Skruva upp slutartiden till "bulb" inte helt omöjligt att du måste komma upp i 1 min på slutartiden för att få ett bra resultat.
Använd en trådburen fjärrkontroll som utlösare och för att minska vibrationer.
Stativ
Liten bländare
Lågt ISO värde
Sätt någonting för sökaren så att inget störande ljus kommer in "bakvägen"
Ställ dig på ett ställe där det verkligen är mörkt och inget onödigt ljud från upplysta städer och dylikt kan störa.

Sen är det bara till att prova sig fram för att se vad som blir bäst.

Ja, jo, jag vet att det inte finns något universalmedel. Fast de värdena du anger, ett stjärnfall varar ju i typ tre sekunder. Stjärnorna blir säkert fina, men meteoren kan väl knappast synas? Varför inte högt ISO och stor bländare?
Citera
2012-08-12, 21:31
Medlem
Ett högt ISO-värde kan resultera till att bilden blir väldigt grynig, höjer du ISO-värdet så kan man väl säga att kameran tillsätter ljus för att sätta det på ett enkelt sätt.

Du får förvisso in mer ljus samtidigt när du har en stor bländare typ 1.4 el 2.8, men när du går så pass långt ner så får du även ett väldigt kort skärpedjup på din bild. Det är mycket mer förlåtande att ha en mindre bländare då djupet i bilden blir mycket större då.

Fördelen med bulb läget är att spegeln är upp så länge du håller inne knappen. Men hur du än gör så måste du ha en slutartid som är längre än vad själva stjärnfallet är. Det handlar mycket om tur när du fotar stjärnfall också, rikta kameran i den riktningen där du tror att det kommer komma, håll inne knappen och hoppas på det bästa, att trycka på knappen när stjärnfallet börjar kommer inte fungera.
Citera
2012-08-12, 21:38
Medlem
iSlashs avatar
Hmm ok, tack för tipsen

Fast fortfarande molnigt så jag antar att jag får vänta tills nästa meteorskur kommer
Citera
2012-08-12, 21:43
Medlem
Ingen fara. Du kan dra ut till en motorväg eller något liknande och öva dig på att ta sådana här bilder http://3.bp.blogspot.com/_34vYNjGOfDQ/TMybiY4gp6I/AAAAAAAAAPY/VtQGoRiC-MY/s1600/slow+shutter+speed+082.JPG principen är den samma, men det är lättare att förstå grunderna när man prova sig fram. Där kan du även prova dig fram med olika f värden och se skillnaden på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in