• 1
  • 2
2012-08-13, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair
Ja, på vaion ser allt perfekt ut men när jag för över bilderna till min mac tillkommer dessa mappar. Är först och främst ett jävla jobb att ta bort alla mappar (även om det går att markera alla) men är flera år och månader det handlar om. Men det jag är mest rädd för är somsagt att bilder ska falla bort eller bilder som jag raderat uppstår på nytt (vilka endel verkar ha gjort i de där mapparna medan vissa bara är kopior av orginalbilden som ligger brevid).
Eftersom att mapparna är dolda i Windows sa ser du dem inte, eller deras innehall, när du kollar bilder i Utforskaren i Windows. Sa vill du att det ska se ut sa, gör som jag tipsade om tidigare och ta bort dem. Da far du bort allt skit pa en gang.

Citat:
I vilken "datorbutik" kan man få hjälp med sådana specifika frågor? Kan ju inte direkt gå och langa upp datorn på elgiganten och förvänta mig en lösning :P
Mindre butiker "pa hörnan", alltsa datorbutiker som bara säljer datorer och tillbehör, inte stora kedjor som säljer allt fran tandborstar till slipmaskiner
Citera
2012-08-13, 17:22
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
Eftersom att mapparna är dolda i Windows sa ser du dem inte, eller deras innehall, när du kollar bilder i Utforskaren i Windows. Sa vill du att det ska se ut sa, gör som jag tipsade om tidigare och ta bort dem. Da far du bort allt skit pa en gang.

Mindre butiker "pa hörnan", alltsa datorbutiker som bara säljer datorer och tillbehör, inte stora kedjor som säljer allt fran tandborstar till slipmaskiner

Okej, så du tycker alltså jag raderar samtliga överflödiga mappar som hamnat brevid bilderna i min mac? Och du tror då att bara de som ej synts i windows försvinner och alltså inga orginalbilder eller dylikt? Har nu bekräftat att många av mapparna innehåller bilder jag vet att jag tagit bort dessutom :P

Hur markerar man flera mappar åt gången?
Citera
2012-08-13, 18:12
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Det är som att säga att det finns en bil som heter Volvo, men även Volvo 740 och Volvo S80
Jag antar du menar att FAT är typen och FAT16 och FAT32 är de filsystem som finns, men FAT är väl ändå ett eget filsystem? Alla tre har väl olika begränsningar och grejer?
Citat:
Håll ctrl och klicka på de mappar du vill ha.
Citera
2012-08-13, 18:50
Medlem
Citat:
Okej, så du tycker alltså jag raderar samtliga överflödiga mappar som hamnat brevid bilderna i min mac? Och du tror då att bara de som ej synts i windows försvinner och alltså inga orginalbilder eller dylikt? Har nu bekräftat att många av mapparna innehåller bilder jag vet att jag tagit bort dessutom :P

Ja, det tycker jag. Ja, det tror jag.

Öppna ett Finder-fönster (motsvarande Utforskaren i OS X), ga in i din Bilder-mapp, sök efter filnamn som innehaller .folder uppe i hörnet, markera en, tryck cmd+a och ta bort dem. http://cl.ly/image/3E432T000o14
Citera
2012-08-13, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag antar du menar att FAT är typen och FAT16 och FAT32 är de filsystem som finns, men FAT är väl ändå ett eget filsystem? Alla tre har väl olika begränsningar och grejer?
Du räknar inte upp tre olika, utan tva olika varianter av ett. FAT är ett filsystem, 16 resp. 32 star för antal bit de är baserade pa. Vi tar FAT32 som exempel, du vet ju redan att 4 GB är max storlek man kan ha pa en fil (eller RAM-minne med en 32-bits processor). Du vet även att binärkod är bas 2, samt att en GB är 1024^3 byte (Kilo, Mega, Giga). Vill du se nagot coolt? (2^32)/1024^3=4
Citera
2012-08-13, 22:19
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ja, det tycker jag. Ja, det tror jag.

Öppna ett Finder-fönster (motsvarande Utforskaren i OS X), ga in i din Bilder-mapp, sök efter filnamn som innehaller .folder uppe i hörnet, markera en, tryck cmd+a och ta bort dem. http://cl.ly/image/3E432T000o14

Hmm, gjorde som du sa och upptäckte att .folder inte fungerade, men däremot .f då mycket riktigt alla mappar i "övermappen" kom upp. Antar att det gör detsamma?
Citera
2012-08-14, 09:36
Medlem
Citat:
Hmm, gjorde som du sa och upptäckte att .folder inte fungerade, men däremot .f då mycket riktigt alla mappar i "övermappen" kom upp. Antar att det gör detsamma?
Jada, sa länge du kollar igenom sa att du inte rakar ta nagon annan mapp än de som slutar med .folder (de som du inte ser pa din Vaio)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in