Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-08-12, 17:30
Medlem
Loveaffairs avatar
Hej!

Har i snart ett år haft ett jätte problem med mina bilder. Har i flera år samlat bilder i mappar och är bland de viktigaste innehållet jag har lagrat. Hade tidigare en sony vaio men köpte en mac förra hösten och det första jag gjorde var givetvis att kopiera över all musik, film och bilder. Musiken och filmerna blev det inga problem med men däremot mina bilder.

Brevid vardera hamnade en mapp innehållande två mindre kopior av orginalbilden. Har försökt att göra om kopieringen, frågat omkring på nätet ect och först idag fick jag höra att jag måste formatera om min hårddisk.

Men min fråga är hur vaion kommer reagera vid överföringen? Kommer den bara lagra bilderna och sedan bli en lyckad kopiering till macen eller vad tror ni? Kan en windows synka med en mac-formaterad hårddisk och inte tvärtom?

Tacksam för svar
Senast redigerad av Loveaffair 2012-08-12 kl. 17:34.
Citera
2012-08-12, 21:35
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair
Brevid vardera hamnade en mapp innehållande två mindre kopior av orginalbilden. Har försökt att göra om kopieringen, frågat omkring på nätet ect och först idag fick jag höra att jag måste formatera om min hårddisk.
På Macen då alltså? Fick du två nya mappar med trasiga bilder? Inte för att det är det viktiga om du har kvar filerna på din förra dator...

Om du formaterar disken i exFAT så kan både din Mac och PC läsa den. NTFS kan Mac som standard bara läsa, och HFS+ tror jag inte Windows ens känner igen. Annars kan du ju formatera datorn i PCn till NTFS på nytt, dra över allt till Macen och sen formatera till valfritt filsystem, men lättast är ju att göra till exFAT direkt
Citera
2012-08-12, 23:05
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
På Macen då alltså? Fick du två nya mappar med trasiga bilder? Inte för att det är det viktiga om du har kvar filerna på din förra dator...

Om du formaterar disken i exFAT så kan både din Mac och PC läsa den. NTFS kan Mac som standard bara läsa, och HFS+ tror jag inte Windows ens känner igen. Annars kan du ju formatera datorn i PCn till NTFS på nytt, dra över allt till Macen och sen formatera till valfritt filsystem, men lättast är ju att göra till exFAT direkt

Yes, när jag kopierade över från min externa, oformaterade hårddisk till macen blev det så (en mapp brevid orginalbilden med två lustiga kopior innuti). Har nu idag enligt instruktioner omformaterat min nya WD hårddisk enligt en manual från deras hemsida att passa till mac( val: Mac Os Extended(journalförd). Men precis som jag misstänkte kunde hårddisken inte ens öppnas på vaion utan att omformateras till en windows-komfertabel.

Okej, har inge koll på olika "system" men kollade under flicken där jag gjorde omformateringen och de alternativ som finns är då;

- Mac Os Extended (journalförd)
- Mac Os Extended (skiftläge känslig, journalförd)
- MS-DOS(FAT)
- ExFat
- Ledigt utrymme.

Vad är skillnaden mellan dessa?
Har två olika hårddiskar varav jag tänkt använda min "WD" till timemachine back ups och den andra "Verbatim" till filmer. Men innan dess måste jag få över bilderna en gång för alla(via någon av hårddiskarna)!

Men sen när jag gått igenom dettaa via exempelvis ExFat eller vad det nu är lämpligast att välja. Är det nödvändigt att åter omformatera till Mac Os Extended eller är ExFat lika fungerande även om man inte swichar mellan mac och windows(utan bara använder hårddisken som extra lagring till macen)?

Tack för ditt svar!!
Senast redigerad av Loveaffair 2012-08-12 kl. 23:12.
Citera
2012-08-13, 01:53
Medlem
Joomlas avatar
FAT är förlegat. Finns även FAT16 och FAT32 men alla dessa har begränsningar som gör att de lämpar sig bäst på mindre enheter, typ små minneskort (bl.a minns jag på rak arm att FAT32 inte klarar filer större än 4GB).

Mac OS-alternativen funkar bara under OS X, och "Ledigt utrymme" vet jag inte vad det är.

Jag hade personligen nog kört exFAT, bara för att hålla möjligheterna öppna. Förr eller senare ska man hjälpa någon bekant med en ominstallation och denne behöver någonstans att lägga filerna någon timme, eller så får man ta del av någons piratbibliotek. Jag har stött på många användningsområden för mångsidighet med filsystem, och då har jag bara använt externa diskar i fem år (sket i backups och lagring innan det ).

Din WD-disk tror jag du måste formatera till HFS+ för att använda till Time Machine, men din Verbatim-disk kan du ju lämpligtvis låta vara exFAT, bara för att. Kan vara bra att veta att exFAT behöver 10.6.5 eller senare, alt. XP med diverse patcher (eller SP2, minns inte) för att funka.
Citera
2012-08-13, 15:18
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
FAT är förlegat. Finns även FAT16 och FAT32 men alla dessa har begränsningar som gör att de lämpar sig bäst på mindre enheter, typ små minneskort (bl.a minns jag på rak arm att FAT32 inte klarar filer större än 4GB).

Mac OS-alternativen funkar bara under OS X, och "Ledigt utrymme" vet jag inte vad det är.

Jag hade personligen nog kört exFAT, bara för att hålla möjligheterna öppna. Förr eller senare ska man hjälpa någon bekant med en ominstallation och denne behöver någonstans att lägga filerna någon timme, eller så får man ta del av någons piratbibliotek. Jag har stött på många användningsområden för mångsidighet med filsystem, och då har jag bara använt externa diskar i fem år (sket i backups och lagring innan det ).

Din WD-disk tror jag du måste formatera till HFS+ för att använda till Time Machine, men din Verbatim-disk kan du ju lämpligtvis låta vara exFAT, bara för att. Kan vara bra att veta att exFAT behöver 10.6.5 eller senare, alt. XP med diverse patcher (eller SP2, minns inte) för att funka.

Hej! Tack för bra information. Tror jag förstår det mesta och precis som du föreslog omformaterade jag igår kväll min verbatim till exFAT. Satte på min vaio och drog över mapparna med bilder. Sedan över till macen. Trodde jag äntligen hittat en lösning för problemet men inte:

http://s1162.photobucket.com/albums/q524/Loveaffair1/?action=view&current=Skrmavbild2012-08-13kl150843.png

Vissa mappar värre än de andra. Alla bilder är ju fan i jpg format. Vad kan vara felet???
Citera
2012-08-13, 15:42
Medlem
Citat:
Det är som att säga att det finns en bil som heter Volvo, men även Volvo 740 och Volvo S80

Citat:
Hej! Tack för bra information. Tror jag förstår det mesta och precis som du föreslog omformaterade jag igår kväll min verbatim till exFAT. Satte på min vaio och drog över mapparna med bilder. Sedan över till macen. Trodde jag äntligen hittat en lösning för problemet men inte:

http://s1162.photobucket.com/albums/q524/Loveaffair1/?action=view&current=Skrmavbild2012-08-13kl150843.png

Vissa mappar värre än de andra. Alla bilder är ju fan i jpg format. Vad kan vara felet???
Det är din Vaio som gör det. Det är ett installerat program som heter Vaio Content Metadata Intelligent Analyzing Manager som hjälper till med importering av bilder som skapar en dold mapp med bland annat en tumnagel (mindre variant) av bilderna.

Pa din Vaio är det bra, för det hjälper datorn att använda mindre systemresurser när du kollar pa bilderna da den inte laddar de stora bilderna förrän du ber om det. Men pa en mac är det onödigt, du kan ta bort dem.

Om du gar in i mappen Bilder pa din mac, sa söker du (uppe i högra hörnet) efter .files, da borde du fa en lista med alla de mapparna. Bara att markera dem och ta bort.
Citera
2012-08-13, 15:49
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
Det är som att säga att det finns en bil som heter Volvo, men även Volvo 740 och Volvo S80

Det är din Vaio som gör det. Det är ett installerat program som heter Vaio Content Metadata Intelligent Analyzing Manager som hjälper till med importering av bilder som skapar en dold mapp med bland annat en tumnagel (mindre variant) av bilderna.

Pa din Vaio är det bra, för det hjälper datorn att använda mindre systemresurser när du kollar pa bilderna da den inte laddar de stora bilderna förrän du ber om det. Men pa en mac är det onödigt, du kan ta bort dem.

Om du gar in i mappen Bilder pa din mac, sa söker du (uppe i högra hörnet) efter .files, da borde du fa en lista med alla de mapparna. Bara att markera dem och ta bort.

Okej! Lustigt! Därför det tagit så lång tid innan någon kunnat svara. Tack!!
Men då endel mappar tycks innehålla gamla bilder som jag tagit bort/eller som inte har en orginalbild så skulle jag allra helst vilja få till en kopiering utan alla de mapparna som är exemplarisk med hur jag ser mina bilder på vaion!

Går det att avinstallera det där programmet/funktionen?
Citera
2012-08-13, 15:57
Medlem
Citat:
Okej! Lustigt! Därför det tagit så lång tid innan någon kunnat svara. Tack!!
Men då endel mappar tycks innehålla gamla bilder som jag tagit bort/eller som inte har en orginalbild så skulle jag allra helst vilja få till en kopiering utan alla de mapparna som är exemplarisk med hur jag ser mina bilder på vaion!
Hur ser du dina bilder pa Vaio:n da? Använder du nagot program för det (vilket?), eller kikar du direkt i Utforskaren?

Citat:
Går det att avinstallera det där programmet/funktionen?
http://windows.microsoft.com/en-nz/windows-vista/Uninstall-or-change-a-program

Avinstallera alla program som heter Vaio Content nagonting.
Citera
2012-08-13, 16:07
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Hur ser du dina bilder pa Vaio:n da? Använder du nagot program för det (vilket?), eller kikar du direkt i Utforskaren?

Kikar direkt i mapparna så utforskaren i guess. De ser somsagt ut på samma sätt utan massa udda mappar. Utan en rad bilder i prydlig ordning. Har sorterat, raderat och fixat mycket med dem så vill inte att bilder faller till eller bort under kopieringen bara pga av dessa mappar.

Ska sätta på den direkt och kolla efter "vaio content"
Citera
2012-08-13, 16:20
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:

Shit, var typ 6-7 stycken Vaio Content. Varav den jag avinstallerar exakt just nu heter "vaio content folder watcher". Kanske är något på spåret nu
Citera
2012-08-13, 16:21
Medlem
Citat:
Kikar direkt i mapparna så utforskaren i guess. De ser somsagt ut på samma sätt utan massa udda mappar. Utan en rad bilder i prydlig ordning. Har sorterat, raderat och fixat mycket med dem så vill inte att bilder faller till eller bort under kopieringen bara pga av dessa mappar.

Ska sätta på den direkt och kolla efter "vaio content"
Du menar att du flyttar över bilderna i utforskaren, utan att se mapparna, men de följer med ända? Fan vad trött man blir pa all jävla skit tillverkarna skickar med i sina datorer...

Om du använder utforskaren, och inte nagot annat program, för att kolla igenom bilderna sa är det helt lugnt att ta bort mapparna. Men använder du ett program typ Lightroom för att kolla bildbiblioteket vagar jag inte lova att mapparna inte innehaller exempelvis original eller redigerade bilder.

Det bästa, om du vill vara 100 % säker, är att ta med dig grejerna till en datorbutik eller fraga en kompis att komma och kolla pa det hos dig.
Citera
2012-08-13, 16:28
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Du menar att du flyttar över bilderna i utforskaren, utan att se mapparna, men de följer med ända? Fan vad trött man blir pa all jävla skit tillverkarna skickar med i sina datorer...

Om du använder utforskaren, och inte nagot annat program, för att kolla igenom bilderna sa är det helt lugnt att ta bort mapparna. Men använder du ett program typ Lightroom för att kolla bildbiblioteket vagar jag inte lova att mapparna inte innehaller exempelvis original eller redigerade bilder.

Det bästa, om du vill vara 100 % säker, är att ta med dig grejerna till en datorbutik eller fraga en kompis att komma och kolla pa det hos dig.

Ja, på vaion ser allt perfekt ut men när jag för över bilderna till min mac tillkommer dessa mappar. Är först och främst ett jävla jobb att ta bort alla mappar (även om det går att markera alla) men är flera år och månader det handlar om. Men det jag är mest rädd för är somsagt att bilder ska falla bort eller bilder som jag raderat uppstår på nytt (vilka endel verkar ha gjort i de där mapparna medan vissa bara är kopior av orginalbilden som ligger brevid).

Har snart avinstallerat alla Vaio Content program och ska sedan testa föra över med min externa hårddisk som nu är omformaterad till exFAT. Funkar inte det vet jag inte vad jag gör..

I vilken "datorbutik" kan man få hjälp med sådana specifika frågor? Kan ju inte direkt gå och langa upp datorn på elgiganten och förvänta mig en lösning :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in