Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
På Macen då alltså? Fick du två nya mappar med trasiga bilder? Inte för att det är det viktiga om du har kvar filerna på din förra dator...
Om du formaterar disken i exFAT så kan både din Mac och PC läsa den. NTFS kan Mac som standard bara läsa, och HFS+ tror jag inte Windows ens känner igen. Annars kan du ju formatera datorn i PCn till NTFS på nytt, dra över allt till Macen och sen formatera till valfritt filsystem, men lättast är ju att göra till exFAT direkt

Yes, när jag kopierade över från min externa, oformaterade hårddisk till macen blev det så (en mapp brevid orginalbilden med två lustiga kopior innuti). Har nu idag enligt instruktioner omformaterat min nya WD hårddisk enligt en manual från deras hemsida att passa till mac( val: Mac Os Extended(journalförd). Men precis som jag misstänkte kunde hårddisken inte ens öppnas på vaion utan att omformateras till en windows-komfertabel.
Okej, har inge koll på olika "system" men kollade under flicken där jag gjorde omformateringen och de alternativ som finns är då;
- Mac Os Extended (journalförd)
- Mac Os Extended (skiftläge känslig, journalförd)
- MS-DOS(FAT)
- ExFat
- Ledigt utrymme.
Vad är skillnaden mellan dessa?
Har två olika hårddiskar varav jag tänkt använda min "WD" till timemachine back ups och den andra "Verbatim" till filmer. Men innan dess måste jag få över bilderna en gång för alla(via någon av hårddiskarna)!
Men sen när jag gått igenom dettaa via exempelvis ExFat eller vad det nu är lämpligast att välja. Är det nödvändigt att åter omformatera till Mac Os Extended eller är ExFat lika fungerande även om man inte swichar mellan mac och windows(utan bara använder hårddisken som extra lagring till macen)?
Tack för ditt svar!!