2012-08-12, 15:06
Medlem
Pickpacks avatar
Goddag!

Jag vill prova p denna gamla metod som kallas fr att `uttra men inte hittar jag ngonstans man kan kpa en "utter". En kvll gick jag ner till sjn och tnkte gra upp en eld, d str det en man dr och fiskar med utter och han hade ftt upp 3 stycken hrliga fiskar. Hur fanken gr man, 2 brdr, 1 roder?

Bor frvrigt i Norrland, vore jtte tacksam om ngon kunde hjlpa mig!

http://tinyurl.com/brukt9b
Senast redigerad av Pickpack 2012-08-12 kl. 15:09.
Citera
2012-08-12, 17:46
Medlem
Jag har fiskat mycket med utter, men kan dessvrre inte hjlpa dig med bygget. r totalt oteknisk. Hittade i alla fall en sida som hette utterfiske.se. Dr kunde man kpa en.
Citera
2012-08-12, 20:05
Medlem
Fogelbergs avatar
p vilket stt skiljer sig utterfiske frn paravan?
Citera
2012-08-12, 20:20
Medlem
En paravan slpar vl snett bakom bten, eller finns det andra sorter ocks? Den utter jag anvnt har gtt jmsides ca tio meter rakt ut.
Citera
2012-08-12, 22:34
Medlem
Starobrnos avatar
Du kan skert hitta en affr som bestller hem en utter eller tv. r du rtt grn s kp frdig utterlina ocks. Kr grna med tv sammanknutna uttrar, dvs en p varje sida bten. Dubbel huggchans och s gr bten lite rakare ocks.

Om du ska fiska med enbart flugor efter harr - sik - ring i stekpannesize funkar en utter som den p bilden prima. Vill du lgga p sm wobblers och sprida dragen mer - fr ex.vis grov ring i strre sjar - s kan du skaffa grvre grejer i plt, en "Siljansutter" (fast den kan nog ha olika namn i olika landsndar).

Och s r uttring inte tilltet verallt, och man br vara tv fr att det ska flyta p.
Citera
2012-08-13, 11:20
Medlem
Pickpacks avatar
Frlt fr sent svar och tack fr era svar! :-)

Tack fr lnken, fr vl se om man hittar nn utter!
Citera
2012-08-13, 13:43
Medlem
Du fr kpa en i Norge:

http://www.sportsbutikken.no/Oterfjo...fluer_189.html
Citera
2012-08-19, 10:34
Medlem
sparv3ns avatar
Finns ju p varenda fiskebutik norr om dallven, eller?

I stersund finns det iallafall p flertalet stllen. Sen p loppis/auktioner fr man tag p de ldsta som faktiskt r verraskande bra.
Citera
2012-08-19, 14:56
Medlem
Draedons avatar
Uttrar finns ju verallt..!? Hr har du t.ex. http://www.blocket.se/dalarna/Utterb...2.htm?ca=6&w=1
Citera
2012-08-24, 19:20
Medlem
Jag har en utter i sommarstugan,men har aldrig riktigt fattat vitsen med den. Jag har aldrig lyckats f ngot nr jag uttrat. Bttre att kra med flugkast eller drag mot nrmsta vassrugg.
Citera
2012-08-24, 20:19
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormaren
Jag har en utter i sommarstugan,men har aldrig riktigt fattat vitsen med den. Jag har aldrig lyckats f ngot nr jag uttrat. Bttre att kra med flugkast eller drag mot nrmsta vassrugg.

Man kan ju ven anvnda uttern som en planerboard vid trollig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in